Följande förutsättningar råder:
  • Volvo V60 hybrid från 2020.
  • Nybyggt hus + garage från 2019, all el installerad av samma elektriker.
  • Easee Home köpt och installerat av Tibber + underleverantör i april 2022, monterad på garagets fasad.
  • Under installationen rekommenderar installatören att byta 2.5mm2 kabel från husets el-central till garage mot 6mm2, vilket jag accepterar.
  • Under installationen installerades boxen på en 3-polig säkring Schneider Resi9 C20. Tidigare fanns 3 st C10 med utebelysning/innebelysning+vägguttag/radiatorer.
  • Mindre lokal nätleverantör.
  • Husets säkring 20A.
  • Ingen Tibber pulse (lastbalanserare) inkopplad då elcentralen Aidon 6530 ej har port.
Följande situation uppstår en morgon i april:
  • Bilen har inte laddat (laddas normalt sett på smartladdning under natten). Strömmen har gått i garaget.
  • Inne i garaget har 3-poliga säkringen till laddboxen slagit ifrån (ej dom andra, vilket först förvånade mig då jag inte hade någon ström alls), men insåg snart att även en säkring i huvud-centralen på husets fasad har slagit ifrån. Strömmen kommer åter när jag återställer båda säkringar.
  • Efter en tids felsökning så verkar laddboxen ha klarat sig fint, men värre är det med bilens OBC (On Board Charger). Den är helt död. Av Volvo-handlaren är informationen tyvärr knapphändig. De verkar förvånade, fel på OBC:n enligt dem indikeras oftast av en orange/röd indikator medan min är helt död. Volvos batterigaranti gäller ej, då den "endast gäller vissa felkoder". OBC:n byts på maskinskada.
Jag söker efter en förklaring på vad som kan ha hänt, samt om jag bör vidta åtgärder för att det inte ska hända igen.
  • Finns det anledning att misstänka fel i fastighetens totala el-system?
  • Bör jag byta ut laddboxen (med tanke på dess rykte)?
  • Skulle en Tibber Pulse kunnat ha gjort skillnad?
 

Bästa svaret

Som elnisse med allmänkunskaper om el men utan elbilskunnande låter det som om onboard chargern gått hädan och tagit säkringarna.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 6 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Som elnisse med allmänkunskaper om el men utan elbilskunnande låter det som om onboard chargern gått hädan och tagit säkringarna.
Ja jag skulle också tro det, har faktiskt haft 2 sådana case här under 23-24. Båda Kina bilar ned volvo märke på.
 
  • Gilla
HurricaneSB
  • Laddar…
Oavsett om det hade hjälpt eller inte rekommenderar jag en lastbalanserare. Om du inte kan ha en Pulse kan du skaffa en Watty. Jag har kört Watty i flera år och även om vi nu har fått en mätare med port så såg jag ingen anledning att byta lastbalanserare.
 
  • Gilla
HurricaneSB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.