Biltema har idag lagrade plåthjul (röda igen) som ligger nära i diam.
 
K kraft1 skrev:
Biltema har idag lagrade plåthjul (röda igen) som ligger nära i diam.
Ja jäklar du, det fanns 173mm, tror dom på skäraren är 180. Såg bara dom som var 150mm när jag sökte senast. Super!
 
Då jag är i Yukon (Dawson City, vattenkraftsing.) just nu, saknar jag mått,
men Biltema har motsv. helkapslade lager där man kan sätta en stålbricka
precis innanför som förhindrar direkt inträngning i lagret, så klarar man sig
ett tag. Biltema har även avdragare (behöver slipas till något) för att dra ut ändlagret i plåten.
 
K Klicka skrev:
Klurar på att köpa en vertikalskärare/mossrivare. Har väldigt mycket mossa. Tänkte först en som går på el. Men när man läser på nätet om olika sorter så verkar de vara dålig kvalité, de går lätt sönder.

Nu såg jag att Biltema har en bensindriven. Vad tror ni om den? Kanske ingen här som har hunnit prova den än.

[länk]

[bild]

Den liknar (Webb PLS400P):
[bild]
Och (Einhell 3420020)
:
[bild]
Jag köpte en för några veckor sedan. Konstruktionen för att byta mellan mossrivare och vertikalskärare verkar idiotisk. Remskivan som ska tas av (för att valsen sitter på den) sitter som berget. Krävs våld som gör skada på maskinen. Inte helt omöjligt att det är jag som är idioten som inte förstår att det finns ett bättre sätt.
 
K kraft1 skrev:
Då jag är i Yukon (Dawson City, vattenkraftsing.) just nu, saknar jag mått,
men Biltema har motsv. helkapslade lager där man kan sätta en stålbricka
precis innanför som förhindrar direkt inträngning i lagret, så klarar man sig
ett tag. Biltema har även avdragare (behöver slipas till något) för att dra ut ändlagret i plåten.
Ändlagret har jag knackat dit med hylsa, att sätta bricka menar du på varsinn sida om lagret på det närmast drivremmen?

Sen
R Ralf1 skrev:
Jag köpte en för några veckor sedan. Konstruktionen för att byta mellan mossrivare och vertikalskärare verkar idiotisk. Remskivan som ska tas av (för att valsen sitter på den) sitter som berget. Krävs våld som gör skada på maskinen. Inte helt omöjligt att det är jag som är idioten som inte förstår att det finns ett bättre sätt.
Ja den har jag för mig att jag fick klämma in lite 5-56 på mellan skivans kil och knivaxeln, plus lite våld. Har därefter kletat dit lite kopparpasta så har det gått lätt att byta. Det sämsta i konstruktionen i mitt tycke är remskyddet som fylls av gräs, jord och sten när man kör vilket tvingar in skit i lagret samt att remmen kan slira. Det hade man velat ha helt tätt.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Man får en enorm mängd mossa
Stämmer bra så att ha en uppsamlare på den är helt enkelt löjligt och omöjligt om man inte vill tömma varannan meter. Jag har en vertikalskärare och den ger också enorma mängder upprivet. Jag har lagt ner det där. Vattnade med kanna järnsulfat förra sommaren, det gav effekt och det märks även i år, bästa hittills, gräsmattan mår mycket bättre, grönare. Inte billigt men bra
https://www.granngarden.se/jarnsulfat-tergent-ferrogent-30-powder-10kg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.