Vi ska bygga om badrum i ett 70tals hus, vi ska renovera hela huset faktiskt. Men fick då rådet att inte köpa kakel/klinker från Bauhaus eller något sånt ställe, för det kan bli problem när man ska reklamera, det är sämre kvalitet. Jag frågade på någon annan byggfirma och de sa att viss billigare kakel är porösa så de håller inte för fukten om det är billigt kakel? Kan detta stämma. Har någon hört detta tidigare. Eller är det bara dyra byggfirman som vill sälja dyrare kakel och därför pratar illa om billigare kakel????
 
När jag hörde med den firman som renoverade vårt badrum så frågade jag vad skillnaden på kakel från Bauhaus kontra dyr kakelbutik var.
Enligt dom var det ingen större skillnad så länge man köpte förstasorteringen.
Kanske lite sämre kvalitet men inget som skulle märkas vid normal hemanvändning.
 
Jag kan inte svara för kvalitetsskillnader i olika kakelsortiment, men helt oavsett kvalitet är en kaklad yta inte på något sätt vattentät - åtminstone fogarna är porösa och genomsläppliga och det är också därför man behöver tätskikt under kakel. Det är tätskiktet som skyddar omkringliggande material från fukt, inte kaklet.
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Som med mycket annat så får man vad man betalar för, men såklart inte alltid.
Generellt så är risken större att träffa på sämre plattor fr Bauhaus, men som rådet du redan
fått, så ta en 1:a sortering. Men man kan ha otur fr en renodlad kakelbutik också, men upplever risken mindre.
När det gäller billigare plattor så syns det ofta på dels leran, dels glasyren, en billigare platta
har ofta en tunn glasyr, som gör att när den blir blöt ändras färgen mer tydligt.
Sen märks det även ofta på hur jämna dom är i storlekar, om dom är raka, eller om dom är konvexa eller konkava.
Ett skräckexempel jag själv varit med om hos en kund som köpt billiga plattor, var att först
vid fogning så syntes det att alla plattor hade sprickor i glasyren, syntes inget innan fogning.
Fick riva ner alla plattor, göra om tätskiktet, blev dyrt för den leverantören.
 
Jag tror att om du handlar på ett byggvaruhus. och köper av deras "volymprodukt", ex. halvstora vita kakel som de säljer i enorma volymer. Då kommer du generellt inte att få ett dåligt kakel.

Sedan kan alla kakeltillverkare ha dåliga batchar, plattor som inte borde lämnat fabriken. Och där kan man anta att risken är mindre om du köper plattor av etablerat märke, från en välrenomerad stor kakelbutik. Men det är ett antagande.

Jag har köpt plattor till två badrum på Bauhaus, med gott resultat. Fast det är några år sedan, de har säkert bytt märke under tiden.

De problem som tydligen är vanligare bland "billigt" kakel, enl. plattsättare. Är att storleken kan variera. I extremfall kan det skilja 2 mm. Då är det svårt att få en snygg fog. Och att plattor kan vara skeva.

Jag har tagit ut hela bunten av plattor och kontrollerat att alla i kartongen ser ut att vara lika stora, och sprar en platta från första kartongen, jämför med varje ny kartong jag öppnar. Skevhet hoppas jag man ser då också, om en platta ligger ojämnt i bunten. men jag har aldrig upptäckt några avvikelser.

Jag vet att här var en tråd för några år sedan om kakel med krakelerad yta från ett byggvaruhus, det var inte Bauhaus, men jag är inte säker på att jag kommer ihåg rätt om vilken kedja det kom ifrån. Vet inte hur det löste sig.

Det har också funnits några trådar här om kakel som missfärgats nere mot golvet, sista 1,5 raden har varit mörkare efter användning. Teorin om felet var att de plattorna var mättade med fukt. Troligen för att man lagt en tät silikonfog i golv-vägg fogen. Om en sådan fog ligger så att den tätar ända in mot väggen, så kan inte det vatten som sugits in genom fogarna på väggen vandra ned till under klinkersen och mot golvbrunnen, det "fastnar" nere mot golvet, och det kan ta månader innan det torkat ut.

Men det är möjligt att ett annat fabrikat inte skulle blivit missfärgat av vattenmättnaden.
 
Som sagt var; Det är tätskiktet som ska vara vattentätt, inte kaklet. Rent krasst kan man väl säga att porösa kakel som släpper igenom mer vatten också torkar upp fortare, så det måste inte vara en nackdel.
Sen kan det ju bero på att glaseringen är sämre och/eller krackelerad, vilket kan ge andra problem...
Men, det jag försöker säga är att man kanske inte ska lita blint på dom som är part i målet. Självklart vill hantverkaren att du ska köpa materialet av honom istället.

Lite hårddraget kanske, men ni förstår principen...
 
T
useless useless skrev:
Som sagt var; Det är tätskiktet som ska vara vattentätt, inte kaklet. Rent krasst kan man väl säga att porösa kakel som släpper igenom mer vatten också torkar upp fortare, så det måste inte vara en nackdel.
Sen kan det ju bero på att glaseringen är sämre och/eller krackelerad, vilket kan ge andra problem...
Men, det jag försöker säga är att man kanske inte ska lita blint på dom som är part i målet. Självklart vill hantverkaren att du ska köpa materialet av honom istället.

Lite hårddraget kanske, men ni förstår principen...
Har aldrig sålt plattor till mina kunder och inga andra plattsättare som jag vet inte min stad heller. Enda jag säljer är fix och fog och det brukar mina kunder betala mitt inköpspris för.

Det är mer större företag som sysslar med att sälja egna plattor som typ Stoby, Sandå eller den enda lokala kakelfirman som har anställda plattsättare.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
precis, den stora skildnaden på billigt kakel vs dyrt är tjockleken på glasyren, samt hur lätta de är att skära och arbeta med. En billig platta kan spricka lite hur som när man ska knäcka av den.
Samt den stooooora skildnaden mellan billigt och dyrt, är skiftningen i storlek på plattorna i paketen.
Har du superkrav på exakt jämn fogbredd så kan du inte välja billigt kakel. Om det däremot inte spelar så stort roll är det bara rock n rolla o köra på.
Hållbarhetsmässigt behöver du inte oroa dig för om det är kakel vi pratar om.
Golvklinker är dock en helt annan femma.
 
Dom kakel jag köpt från bauhaus har alltid varit jämna i storlek och tjocklek samt plana. Dom dyrare kakel jag köpt från kakelbutiker har alltid varierat i storlek och tjocklek samt en del varit skeva.

Dyrare är inte alltid bättre
 
  • Gilla
Bessess
  • Laddar…
A
Vi köpte kakel på Bauhaus (vågade dock inte ta det billigaste) och plattsättaren hade inga synpunkter och resultatet blev jättebra.
 
Anlitade en plattsättare som tog 400 kr/m2 för klinkersen (30x30 plattor) efter rabatt och varnade för att Bauhaus klinkers hade variationer som skulle synas. Har tittat på plattorna i paketen på Bauhaus och har inte kunnat se variationer för blotta ögat. Troligen tjänade platsättaren extra på klinkerplattorna.
Kommer att köpa kakel och klinkers på Bauhaus nästa gång, den nya plattsättaren hade inget att invända mot detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.