Hej!

Detta är vårt första inlägg här på byggahus, hoppas vi kan få lite tips och råd på hur vi ska tänka med vårt husköp!

Vi håller på att förhandla om priset på en villa som säljs privat. Vi är de enda spekulanterna och diskussionerna har pågått fram och tillbaka i snart 1½ månad! Tilläggas ska att vi hela tiden visat vårt intresse och fram till nyligen varit villiga att ge det pris som sattes från början, problemet har varit att säljarna inte kommit överens med varandra. Till slut genomfördes en värdering som visade att vårt bud ligger 5% över husets värde. I och med finanskrisen och att det är en del att göra på huset, och att vi måste ta ut pantbrev på hela köpesumman, börjar vi bli tveksamma till att betala detta högre pris. Om man jämför med andra hus som sålts i området de sista åren, är priset ok, men gud vet hur priserna kommer utvecklas!

Hur ska vi göra? Alla synpunkter emottages tacksamt!

E&Tis
 
Jag skulle sänka mitt bud till minst 5-10% under värderingen med tanke på krisen, och att ni är enda spekulanten. Detta förutsatt att ni inte är helt förälskade i huset eller sitter i sjön bostadsmässigt, för då kommer ni att betala för mycket.

Is i magen, är alltså mitt råd.
 
Det vore enklare för er om huset såldes genom en mäklare med besiktning ,budgivning och det hela. Priset skulle justeras av marknaden men ingen vet åt vilket håll :).
gaia
 
Håller med Mycke nu. Om detta är ett "engångsfynd" huset ni bara måste ha, köp det, 5-10% är inte mycket att bråka om ifall detta är en unik chans i er livstid att få tag på rätt hus.

Om det är en mer normal affär, ni bör kunna hitta ett likvärdigt hus inom de närmaste 3-4 åren, pruta.

Utvecklingen den senaste månaden som ni har förhandlat har ju inte direkt höjt priserna. Ett pris som var OK för 6 veckor sedan är definitivt för högt nu.
 
Tack för svaren!

Vi skulle gärna ge ett bud på 5-10 % under värderingen, men problemet är att det blivit så personligt nu! Vi har ju haft kontakt med säljarna var och varannan dag och på sätt och vis känns det skämmigt att komma med ett såpass mycket lägre bud nu med tanke på vad vi var villiga att ge innan! Vi vill inte att det ska bli något snack om att vi är snåla och betalar ett underpris i och med att orten är ganska liten, alla känner alla.
Håller med dig gaia att det varit bra om försäljningen skötts av en mäklare, huset hade troligtvis blivit besiktigat innan budgivningen och oavsett om priset slutat på över eller under värderingssumman hade det varit "rätt pris".

Vi tycker verkligen om huset, men "förälskade" är vi nog inte. Det som lockar allra mest är läget, det är centralt och barnvänligt. Det är lagom stort för oss, men det är en del att göra både in- och utvändigt på huset. Egentligen är det inte någon panik för oss bostadsmässigt, mer än att vi verkligen VILL flytta till hus så fort som möjligt. Kanske är det bättre att sitta still i båten och vänta?

Frågan är om vi vågar missa det här huset, det kanske dröjer innan något annat i vår prisklass ska säljas på orten? Hur tänker folk nu när det är som det är med ekonomin?
 
E&Tis skrev:
Till slut genomfördes en värdering som visade att vårt bud ligger 5% över husets värde.
Jag skulle vilja veta vem eller vilket företag som kan fastställa och stå för en värdering i dagsläget. Om du anlitar 10 olika värderingsföretag så lär du få 10 olika svar. Vem har rätt? Vill påstå att det är säljarna som har rätt (om dom får det dom begär).
 
Jag skulle vilja veta vem eller vilket företag som kan fastställa och stå för en värdering i dagsläget.
Här var det Fastighetsbyrån som värderade huset. De har stått för försäljningen av de flesta hus som sålts i området de sista åren.
 
E&Tis skrev:
Tack för svaren!

Vi skulle gärna ge ett bud på 5-10 % under värderingen, men problemet är att det blivit så personligt nu! Vi har ju haft kontakt med säljarna var och varannan dag och på sätt och vis känns det skämmigt att komma med ett såpass mycket lägre bud nu med tanke på vad vi var villiga att ge innan! Vi vill inte att det ska bli något snack om att vi är snåla och betalar ett underpris i och med att orten är ganska liten, alla känner alla.
Håller med dig gaia att det varit bra om försäljningen skötts av en mäklare, huset hade troligtvis blivit besiktigat innan budgivningen och oavsett om priset slutat på över eller under värderingssumman hade det varit "rätt pris".

Vi tycker verkligen om huset, men "förälskade" är vi nog inte. Det som lockar allra mest är läget, det är centralt och barnvänligt. Det är lagom stort för oss, men det är en del att göra både in- och utvändigt på huset. Egentligen är det inte någon panik för oss bostadsmässigt, mer än att vi verkligen VILL flytta till hus så fort som möjligt. Kanske är det bättre att sitta still i båten och vänta?

Frågan är om vi vågar missa det här huset, det kanske dröjer innan något annat i vår prisklass ska säljas på orten? Hur tänker folk nu när det är som det är med ekonomin?
Om huset är rätt för er och det är låg omsättning av sådana hus på orten skall ni naturligtvis försöka köpa det.

MEN, inte är ni väl villiga att betala 150-300 000 extra till säljaren bara för att det känns personligt?? :eek: Skulle vilja hävda att det är ett synnerligen högt pris för ett par veckors "vänskap" med ett par personer som ni sedan sannolikt aldrig kommer att träffa igen när affären väl är genomförd.
 
E&Tis skrev:
Här var det Fastighetsbyrån som värderade huset. De har stått för försäljningen av de flesta hus som sålts i området de sista åren.
Jo, men vad jag menar är att oavsett hur många hus dom sålt i området så är ni ensamma spekulanter på ett hus i en "orolig period". Därav vill jag påstå att dom omöjligt kan värdera ett hus och påstå att det är det faktiska värdet.
 
Har läst igenom det som sagts och om det är så att ni verkligen vill bo på orten så ge ett bud som är lägre än det ni gav tidigare. Och det där om att ni blivit kompisar med ägarna skit i det. Som någon nämnde här så ser ni nog inte dem efter affären ändå.Sedan har vi ju det där om att ni är de enda köparna? Hur stor omsättning är det på hus i området/orten?
Ni nämnde att ägarna inte kom överens är det skilsmässa. Eller bara snikenhet.

Och något som jag komer att tjata om här när det gäller husköp BESIKTNINGSMAN.
Och alla utfästelser som säljarna gör om husets perfekta skick se till att få det på pränt..

En lista som kan vara använbar......

Räkna med byte och renovering
Byggmaterial och konstruktioner har begränsad livslängd. Nedan följer livslängden för en del vanliga huskonstruktioner. Är konstruktionen äldre kan du som köpare inte räkna med att den ska hålla.
10 år
Ommålning ute och inne
15 år
Byte av golvbrunn
20 år
Byte av elradiatorer
Byte av expansionskärl
Byte av våtrumstapet
Byte av värmepanna
Byte av varmvattenberedare
Byte av motor ventilationsfläkt
25 år
Byte av dräneringssystem
Byte av hängrännor och stuprör
Byte elcentral
Byte av isolerrutor
30 år
Byte av takpannor och plåttak
Byte av väggkakel
Omfogning av fasadtegel
35 år
Byte av parkett
40 år
Byte av gårdsbrunn
50 år
Byte av fönster
Byte av oljetank
Byte av trappor ute och inne
Byte av vatten- och avloppssystem

Denna skulle jag haft tillgång till när jag köpte det huset jag bor i nu.:rolleyes:

Lycka till
Kutte
 
imported_Anders_S skrev:
Jag skulle vilja veta vem eller vilket företag som kan fastställa och stå för en värdering i dagsläget. Om du anlitar 10 olika värderingsföretag så lär du få 10 olika svar. Vem har rätt? Vill påstå att det är säljarna som har rätt (om dom får det dom begär).
Fastightsvärdering är ingen exakt vetenskap, har aldrig varit, kommer aldrig att vara. Det man värderar är mest sannolika pris vid värderingstidpunkten mellan en villig säljare och en villig köpare. Att få diffar i värdering på +/- 10-15% är normalt. Mer exakt än så är inte en värdering.

Med tanke på nuvarande omständigheter är det särskilt viktigt att komma ihåg att det är marknadsvärdet vid värderingstidpunkten. Värderingen kan vara inaktuell om en vecka, om något drastiskt händer på marknaden.
 
frjo7205 skrev:
Fastightsvärdering är ingen exakt vetenskap, har aldrig varit, kommer aldrig att vara. Det man värderar är mest sannolika pris vid värderingstidpunkten mellan en villig säljare och en villig köpare. Att få diffar i värdering på +/- 10-15% är normalt. Mer exakt än så är inte en värdering.

Med tanke på nuvarande omständigheter är det särskilt viktigt att komma ihåg att det är marknadsvärdet vid värderingstidpunkten. Värderingen kan vara inaktuell om en vecka, om något drastiskt händer på marknaden.
Precis vad jag menade, och varför jag menar på att det är fel att påstå att man betalar "överpris" gentemot EN värdering. Speciellt i dagsläget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.