Hej. Första posten så ursäkter om ja missat nå regel.

Har senaste året kollat mer o mer på hus då ekonomi börjat klara av de.

Hittat ett hus som passar mig, lagom avstånd till jobb och civilisationen.

Huset blev sålt oktober 2021 för 1,7mil. Köparen hade inte pengar nog så blev inget av de. Säljarna (äldre par som delat) blev irriterad på köparen och mäklaren.

Väntade tills december 2022 och kom upp igen. Vart på visning och pratade med mäklaren någon dag efter och la ett bud. 3 andra par på visningen, enligt mäklare inge stort intresse.

Utgångspris 1,495mil.
La bud på 1,4mil.
Ex frun godkände men gubben sa tvärt nej direkt.
Ex frun flyttade därifrån 2021, gubben och hans 2 hundar bor kvar.

Någon vecka senare, pratade med mäklare, som förklarade att han presenterat mig som rätt köpare till säljaren och de övriga som va på visningen hade inge intresse.
Gick upp mitt bud för att möta säljaren och se om när blev någon effekt från gubben. 1,45mil.
Gubben hade sagt varken ja eller nej till mäklaren.

Detta blev gjort strax innan jul, fick svaret att gubben sa varken ja eller nej i mellandagarna.

Var och kollade på huset igen förra helgen.

Detta är rätt hus för mig, lite att göra men de lagom för mig och min plånbok. Yta för mina bilar/båtar och mina hobbys. Finns en bil lyft bland annat (som dock gubben vill ta med vid flytt, gubben är 70 år med dålig rygg).

Efter visning pratade jag med mäklare, gubben fortfarande bitter och säger varken ja eller nej.
Sa att jag kan gå upp lite bit till mot att bil lyften är kvar och mitt pris gäller januari ut. Sen skulle mitt tålamod vara slut.

Grejen är väl att huset är kanske inte värt utgångspris eller ens mitt första bud. Ena badrum behöver renoveras inom 1 år. Annars är de smågrejer jag kan göra själv.

Jag har lånelöfte och insats till utgångspriset, även köpa och installera solceller samtidigt.
Men känner att jag kommer kasta pengar i sjön att ge dom deras utgångspris.
Jag vill gärna ha huset.

Jag är 27 år gammal, kör lastbil heltid och är singel.
Kommer få hjälp från min pappa vid renovering.
Tanken är bo där minst 30år.
Huset ligger i NV skåne om de skulle göra någon skillnad.

Är jag dum om jag går med och ger säljarna sitt pris?
 
  • Gilla
ecb182
  • Laddar…
N newdude skrev:
Hej. Första posten så ursäkter om ja missat nå regel.

Har senaste året kollat mer o mer på hus då ekonomi börjat klara av de.

Hittat ett hus som passar mig, lagom avstånd till jobb och civilisationen.

Huset blev sålt oktober 2021 för 1,7mil. Köparen hade inte pengar nog så blev inget av de. Säljarna (äldre par som delat) blev irriterad på köparen och mäklaren.

Väntade tills december 2022 och kom upp igen. Vart på visning och pratade med mäklaren någon dag efter och la ett bud. 3 andra par på visningen, enligt mäklare inge stort intresse.

Utgångspris 1,495mil.
La bud på 1,4mil.
Ex frun godkände men gubben sa tvärt nej direkt.
Ex frun flyttade därifrån 2021, gubben och hans 2 hundar bor kvar.

Någon vecka senare, pratade med mäklare, som förklarade att han presenterat mig som rätt köpare till säljaren och de övriga som va på visningen hade inge intresse.
Gick upp mitt bud för att möta säljaren och se om när blev någon effekt från gubben. 1,45mil.
Gubben hade sagt varken ja eller nej till mäklaren.

Detta blev gjort strax innan jul, fick svaret att gubben sa varken ja eller nej i mellandagarna.

Var och kollade på huset igen förra helgen.

Detta är rätt hus för mig, lite att göra men de lagom för mig och min plånbok. Yta för mina bilar/båtar och mina hobbys. Finns en bil lyft bland annat (som dock gubben vill ta med vid flytt, gubben är 70 år med dålig rygg).

Efter visning pratade jag med mäklare, gubben fortfarande bitter och säger varken ja eller nej.
Sa att jag kan gå upp lite bit till mot att bil lyften är kvar och mitt pris gäller januari ut. Sen skulle mitt tålamod vara slut.

Grejen är väl att huset är kanske inte värt utgångspris eller ens mitt första bud. Ena badrum behöver renoveras inom 1 år. Annars är de smågrejer jag kan göra själv.

Jag har lånelöfte och insats till utgångspriset, även köpa och installera solceller samtidigt.
Men känner att jag kommer kasta pengar i sjön att ge dom deras utgångspris.
Jag vill gärna ha huset.

Jag är 27 år gammal, kör lastbil heltid och är singel.
Kommer få hjälp från min pappa vid renovering.
Tanken är bo där minst 30år.
Huset ligger i NV skåne om de skulle göra någon skillnad.

Är jag dum om jag går med och ger säljarna sitt pris?
Inte lätt att hitta rätt hus. 1,5 mille är småpotatis sett till hur lånen ser ut för svenskar överlag. Vad har du för lön? Har du mer än 30k brutto borde det vara lugnt. Säg att du har lån på 1,5 mille så är det 150k om året i ränta om räntan går till 10% och det borde du klara utan problem.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
V Vikalota skrev:
Inte lätt att hitta rätt hus. 1,5 mille är småpotatis sett till hur lånen ser ut för svenskar överlag. Vad har du för lön? Har du mer än 30k brutto borde det vara lugnt. Säg att du har lån på 1,5 mille så är det 150k om året i ränta om räntan går till 10% och det borde du klara utan problem.
Skulle säga runt 35-40k, kanske inte januari månad men resterande. Ligger ute delvis så traktamente ger en del extra.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
N newdude skrev:
Skulle säga runt 35-40k, kanske inte januari månad men resterande. Ligger ute delvis så traktamente ger en del extra.
Jag skulle känna mig helt lugn med det.
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
V Vikalota skrev:
Jag skulle känna mig helt lugn med det.
Att betala kanske 150-200k mer än vad huset faktiskt är värt?
 
Om nu inte kåken är värt så mycket enligt dig, varför la du då ett så högt bud? Om gubben redan nu är lite avig mot priset, lär du ju inte få köpa alls om du nu sänker ditt bud.
Ett alternativ är väl kliva av denna vända och hoppas det blir en ny försäljnings vända och då med ett lägre utgångspris.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
N newdude skrev:
Att betala kanske 150-200k mer än vad huset faktiskt är värt?
Huset är värt det någon är beredd att betala för det.

Du säger att huset är rätt för dig, är det värt att eventuellt missa det för att du vill ha det för 45000:- under utpris, det kan bara du svara på.
 
  • Gilla
Marko9911 och 21 till
  • Laddar…
Vad vill du höra? "Kör" eller "nej"? Säg bara så kan jag formulera ett peptalk.

Ingen här har någon aning annat än du själv.
 
  • Gilla
Simon Leonard och 4 till
  • Laddar…
Alla vi som köpt hus har betalat mer än vad de andra tyckte att det var värt..
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
David Grimfors och 106 till
  • Laddar…
Huset är i nuläget värt vad gubben tycker att det är värt att behålla det för. Jag förstår honom mer och mer för var dag som går då jag befinner mig ungeffär mitt emellan säljare och köpare i ålder. Vet exakt hur mycket arbete det ligger nerplöjt i kåken jag byggt och bott i i 29år. Bävar redan för den dagen någon annan ska ta över och riva ut det jag byggt. Hoppas man är så pass pigg och klar i skallen så man kan bränna ner kåken innan man flyttas till långvården.
 
  • Haha
  • Gilla
Gronback och 16 till
  • Laddar…
T
Rådet är väl att ligga lågt nu som köpare. 17% ner hittills sedan ifjol, potentialen är väl åtminstone 50% i ett mildare scenario. Givet den ekonomiska verkligheten och att denna till slut slår igenom så bör marknaden ner 70-80% på ca fem års sikt, +/- ett par år. Effekterna av räntehöjningarna har ännu inte slagit igenom på bostadspriserna, det släpar ganska rejält. De ordentliga prisfallen bör komma igång under våren.
Viktigt också att inte lyssna på de ekonomiska experter, oftast från storbankerna eller mäklarintressen, som lyfts fram i etablerade massmedier eftersom dessa har egenintresse i att presentera en för dem förmånlig utveckling.
Den artificiella kreditekonomin ska nu anpassas till den organiska verkligheten och det kan bli en tragisk upplevelse för många som får sina ekonomier förstörda för livet.
 
  • Haha
  • Wow
  • Gilla
Tubes och 19 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Rådet är väl att ligga lågt nu som köpare. 17% ner hittills sedan ifjol, potentialen är väl åtminstone 50% i ett mildare scenario. Givet den ekonomiska verkligheten och att denna till slut slår igenom så bör marknaden ner 70-80% på ca fem års sikt, +/- ett par år. Effekterna av räntehöjningarna har ännu inte slagit igenom på bostadspriserna, det släpar ganska rejält. De ordentliga prisfallen bör komma igång under våren.
Viktigt också att inte lyssna på de ekonomiska experter, oftast från storbankerna eller mäklarintressen, som lyfts fram i etablerade massmedier eftersom dessa har egenintresse i att presentera en för dem förmånlig utveckling.
Den artificiella kreditekonomin ska nu anpassas till den organiska verkligheten och det kan bli en tragisk upplevelse för många som får sina ekonomier förstörda för livet.
70-80% ner på ett par år...?
Intressant teori.
 
  • Gilla
  • Haha
Marko9911 och 27 till
  • Laddar…
N newdude skrev:
Hej. Första posten så ursäkter om ja missat nå regel.

Har senaste året kollat mer o mer på hus då ekonomi börjat klara av de.

Hittat ett hus som passar mig, lagom avstånd till jobb och civilisationen.

Huset blev sålt oktober 2021 för 1,7mil. Köparen hade inte pengar nog så blev inget av de. Säljarna (äldre par som delat) blev irriterad på köparen och mäklaren.

Väntade tills december 2022 och kom upp igen. Vart på visning och pratade med mäklaren någon dag efter och la ett bud. 3 andra par på visningen, enligt mäklare inge stort intresse.

Utgångspris 1,495mil.
La bud på 1,4mil.
Ex frun godkände men gubben sa tvärt nej direkt.
Ex frun flyttade därifrån 2021, gubben och hans 2 hundar bor kvar.

Någon vecka senare, pratade med mäklare, som förklarade att han presenterat mig som rätt köpare till säljaren och de övriga som va på visningen hade inge intresse.
Gick upp mitt bud för att möta säljaren och se om när blev någon effekt från gubben. 1,45mil.
Gubben hade sagt varken ja eller nej till mäklaren.

Detta blev gjort strax innan jul, fick svaret att gubben sa varken ja eller nej i mellandagarna.

Var och kollade på huset igen förra helgen.

Detta är rätt hus för mig, lite att göra men de lagom för mig och min plånbok. Yta för mina bilar/båtar och mina hobbys. Finns en bil lyft bland annat (som dock gubben vill ta med vid flytt, gubben är 70 år med dålig rygg).

Efter visning pratade jag med mäklare, gubben fortfarande bitter och säger varken ja eller nej.
Sa att jag kan gå upp lite bit till mot att bil lyften är kvar och mitt pris gäller januari ut. Sen skulle mitt tålamod vara slut.

Grejen är väl att huset är kanske inte värt utgångspris eller ens mitt första bud. Ena badrum behöver renoveras inom 1 år. Annars är de smågrejer jag kan göra själv.

Jag har lånelöfte och insats till utgångspriset, även köpa och installera solceller samtidigt.
Men känner att jag kommer kasta pengar i sjön att ge dom deras utgångspris.
Jag vill gärna ha huset.

Jag är 27 år gammal, kör lastbil heltid och är singel.
Kommer få hjälp från min pappa vid renovering.
Tanken är bo där minst 30år.
Huset ligger i NV skåne om de skulle göra någon skillnad.

Är jag dum om jag går med och ger säljarna sitt pris?
Om du känner dig säker på att du vill ha huset och planerar att bo där i 30 år så skulle jag inte tveka på att lägga 50kkr till. Men gör det och var bestämd, ett villkorat bud med en veckas betänketid. Erbjud dig att vara flexibel med tillträdesdatum om du har möjlighet men gubben måste bestämma sig om han vill sälja eller inte. Blir det ingen affär nu så kommer det kosta honom mer i mäklararvoden senare och är den nuvarande mäklaren något att ha så kommer den hjälpa till att komma till avslut. När varken köparen eller säljaren går ifrån kontraktsskrivningen och känner sig som en vinnare då ligger ni rätt i pris. Tar han inte budet så vill han inte sälja och behöver förmodligen komma överens med exfrun om saker som inte du ska gå och vänta på.
Marknaden behöver du inte tänka på, den är definitivt på din sida just nu.
 
  • Gilla
Marko9911 och 10 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Rådet är väl att ligga lågt nu som köpare. 17% ner hittills sedan ifjol, potentialen är väl åtminstone 50% i ett mildare scenario. Givet den ekonomiska verkligheten och att denna till slut slår igenom så bör marknaden ner 70-80% på ca fem års sikt, +/- ett par år. Effekterna av räntehöjningarna har ännu inte slagit igenom på bostadspriserna, det släpar ganska rejält. De ordentliga prisfallen bör komma igång under våren.
Viktigt också att inte lyssna på de ekonomiska experter, oftast från storbankerna eller mäklarintressen, som lyfts fram i etablerade massmedier eftersom dessa har egenintresse i att presentera en för dem förmånlig utveckling.
Den artificiella kreditekonomin ska nu anpassas till den organiska verkligheten och det kan bli en tragisk upplevelse för många som får sina ekonomier förstörda för livet.
Det här inlägget var nog de mest sinnesfrånvarande inlägg på väldigt länge.
 
  • Gilla
  • Haha
Marko9911 och 24 till
  • Laddar…
Hade köpt utan att tveka, speciellt för dom pengarna. Som någon sa här på forumet; huset kan man alltid ändra på med aldrig läget och du verkar nöjd med båda delarna. Vi letar också men här kommer det ut max 1-2 hus per år och då med ett pris på över 1 milj över våran budget :) 6-7 milj är normalt här :thinking: vi kan köpa längre bort ca 10min med bil och då finns det i våran prisklass men det innebär att vi kommer få köra barnen till kompisar och träning HELA tiden i stället för att låta dem cykla själva. Ej värt det. Man får bara hoppas att det dyker upp något och att vi har ekonomin att vara med på den budgivningen, för över utgångspris är garanterat. Lycka till med husköpet (y)
 
  • Gilla
kattlucka och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.