Hej, jag planerar att göra om mitt inbyggda garage (två ytterväggar) till ett sovrum och ett förrådsrum (dela av rummet på mitten).

Nuvarande förutsättningar är:
Golv:
Oisolerad platta på mark. Ca 10 cm betong.
Väggar:
Grundmurar på berg. Betonghålsten L-7, 20cm.

Utsida
Sockel: Bräddrivet cementbruk.
Ovan sockel: Ädelputs (Kalkputs)

Insida:
Putsad (sannolikt kalkputs).

Temperatur inomhus: Avser hålla ca 18-20 grader.

Uppvärmning: Vattenburen värme - 2 radiatorer. Bergvärme.

Min ide är att tilläggsisolera utrymmet (invändigt med diffusionsöppen skiva som heter multipor och ny isolerad platta) för att skapa ett behagligare inomhusklimat och få ner energikostnaden samt att installera golvvärme (vattenburen).

Tilläggsisolering:
Vägg 10 cm invändig multipor,
Golv 20 cm cellplast under 10 cm betong.

Jag har försökt räkna ut rummets energibehov (exklusive ventilation och "gratis energi" från personer etc). Alltså ren energiförlust genom värmeöverföring.

Svårigheterna som jag identifierat är främst att beräkna energiförlust genom plattan. Här har jag använt metoden som beskrivs i https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1073603/FULLTEXT01.pdf för att få fram ett u-värde samt ett antagande om gradtimmar https://www.yumpu.com/xx/document/r...amling-for-energi-och-ventilationsberakningar s.13 för att kompensera att marken är värmetrög jmf med luften.

Jag bifogar en bild för min beräkning. Ni får gärna kommentera om ni tycker resultatet ser rimligt ut?

Det jag studsade på var den stora förlusten som sker genom väggen samt att plattans energiförlust är relativt liten. Därtill ser jag att enbart golvisolering inte är ett alternativ om jag vill ha golvvärme, då effekten inte räcker till.

Om ni vill ta del av filen skickar jag den gärna.
 
  • Excelkalkylblad med byggnadsdata, värmeisolering och energieffektivitetsberäkningar, kommentarer och länkar inkluderade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.