Fastigheten har idag huvudsäkring på 20 A men jag vill gå ner på 16 A.

Säkringar får jag ju byta själv men får jag byta bottenplatta också?
Jag känner mig helt säker på hur jag ska göra och jag kan förstå att det kan ligga en säkerhetsrisk i att svenssons säkrar upp och grillar lite kablar men i det här fallet ska jag säkra ner.

Krävs det en färdiganmälan från en behörig elektriker sedan eller finns det alternativa tillvägagångssätt för att meddela nätleverantören?
 
det får du fixa via en elektriker som säkrar ner o anmäler till kraftleverantören..inget du får kludda me själv
 
Alternativt be leverantören komma och göra det, inga mellanhänder.
 
ibland kan de vara snälla också, jag säkrade ner från 25 till 20 och ringde vattenfall och spelade lite okunnig och sa att det visst satt blåa passdelar i redan, och jag såg att det stod 25 på min faktura vilket jag fick reda på har gul färg, så fick jag det ändrat, det var några år sen nu men..
 
Lite dumt att säkra ner utan att skriva en anmälan till kraftbolaget. Eftersom du då får fortsätta betala för den högre säkringen.. .doh!
 
Rrrrr skrev:
Lite dumt att säkra ner utan att skriva en anmälan till kraftbolaget. Eftersom du då får fortsätta betala för den högre säkringen.. .doh!
jag skrev ju att de ändrade det åt mig i kundtjänsten, det står 20A på räkningarna nu och har gjort det sen jag ringde.
 
electrocuted skrev:
jag skrev ju att de ändrade det åt mig i kundtjänsten, det står 20A på räkningarna nu och har gjort det sen jag ringde.
Jag svarade till trådskaparen.
 
Det är förvisso en bagatell i 99 % av fallen att byta passdel men på gamla anläggningar händer det att porslinet spricker och det är då en isolerad spetstång kommer väl till plats för att avlägsna bottenplattan, denna kan även vara fastsvetsad så man får ta i med hårdhandskarna. Har man gamla grejer kanske hela säkringselementet faller itu och då ångrar man nog att man gav sig på det. Vill inte skrämmas, för det mesta går det enkelt, men det är behörighetskrävande jobb, gäller även att veta vilka säkringar som får sättas till respektive ledningar osv..
Men kort sagt, ring nätägaren.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.