Byggahus.se
Hej!

Jag har precis tagit in en offert på följande muspris Rosenborg.
https://kaminexperten.se/kamin/rosenborg/

Jag har velat ha tilluft via skorsten eftersom det blir smidigast men fick till svar att
1) Det går inte på denna kamin
2) Det behövs ingen i moderna hus som är täta.

Angående punkt #2 kan det verkligen stämma ?

Vi har 1.5 planshus från 2004 i trä, frånluftsvärmepump, friskluftsventiler av typ Fresh 90.

Tacksam för kunniga synpunkter kring detta.

Förbränningsluften ska hämtas direkt utifrån, inte inifrån huset. Skulle ge fel luftdrag och risk för bakdrag. Välj en kamin som kan hämta luften utifrån. Har man krypgrund går det lätt att dra en luftkanal där.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S Saintus skrev:
Hej!

Jag har precis tagit in en offert på följande muspris Rosenborg.
[länk]

Jag har velat ha tilluft via skorsten eftersom det blir smidigast men fick till svar att
1) Det går inte på denna kamin
2) Det behövs ingen i moderna hus som är täta.

Angående punkt #2 kan det verkligen stämma ?

Vi har 1.5 planshus från 2004 i trä, frånluftsvärmepump, friskluftsventiler av typ Fresh 90.

Tacksam för kunniga synpunkter kring detta.
Det är just täta hus som behöver separat tilluft då de ofta har mekanisk till- och frånluft (FTX). Så den som svarade att det inte behövs verkar inte speciellt kunnig i den frågan.

Edit: Ser nu att ni har tilluftsventiler vilket skulle kunna innebära att det inte behövs separat tilluft utan att det kommer in luft via dessa. Men det är ändå en fördel att ha separat tilluft till kaminen då det inte dras in kalluft i rummet via ventilerna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.