Hej,

Jag har en portabel ac i mitt sovrum där jag leder ut den varma frånluften genom min balkongdörr.
Har ett fönsterkitt runt dörren som sitter med kardborreband.

Nu är mitt dilemma att det tar sig in massa insekter igenom det fönsterkittet då avluften är så varm så att kardborreband släpper, sen att det är jävligt fult.

I rummet har jag en tillluftsventil som sitter bakom elementet. Det optimala vore att kunna trycka in frånluftsslangen in där så jag slipper problematiken med insekter.

Diameter på slangen är 150mm och den får inte plats.

Vad har ni för tips? Bor i nybyggt radhus och detta är på övervåningen.
 
Köp en riktig AC, eller ta fram tigersågen och gör ett riktigt hål i väggen för slangen, för det du har nu funkar ju inte så bra?
 
D Dilato skrev:
Köp en riktig AC, eller ta fram tigersågen och gör ett riktigt hål i väggen för slangen, för det du har nu funkar ju inte så bra?
Att köpa riktig ac är ibte aktuellt nu. Därför jag frågar efter råd här.

Ett nytt hål är vad jag själv tänker. Men vill veta om det ska placeras i någon speciell höjd kanske? Om det påverkar fasaden att jag blåser ut varmluft genom det?
 
Lika mycket het luft som det portabla aggregatet blåser ut måste också sugas in i huset för att upprätthålla tryckbalansen. Förutom hålet för slangen måste det alltså finnas ett hål med en friskluftsventil som har insektsnät. Hålet för slangen måste sitta så att inte slangen viks mellan väggen och aggregatet.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.