Jag bor i ett litet rum - 2.4m tak, 3.5x3.5m - och skulle behöva mer utrymme. De loftsängar jag tittade på var alla för höga för mitt rum och det slog mig hur mycket mer praktiskt det skulle vara om jag kunde höja och sänka sängen. Det finns att köpa - de heter BedAway - men frakt, installation och sängen självt är alldeles för dyr, så jag funderar på att bygga en själv.

Jag gjorde en snabb modell av den i Blender.
3D-modell av en träningsmaskin i Blender, en mjukvara för 3D-modellering och animering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad jag föreställer mig är en ram med ett system av vajer och triss kopplade till en motvikt - som BedAway - som håller upp en vagga med resårmadrass. Ramen skulle vara 2.35x2.15x1.05, vaggan 0.95x2.05m bred och lång, och resåren är 0.35m hög. Motvikten funderar jag på att rigga från ett begagnat multigym, och vajrarna gummiklädd stål.

3D-modellering i Blender-programvara, oavslutad konstruktion av bord eller säng, användargränssnitt synligt.
Skapa konto

Hellre än att endast gå upp till taket eller golvet vill jag kunna ställa in vaggan att vila på en specifik höjd, för jag vill ställa ett skrivbord med dator inunder. Min tanke är att vaggan ligger uppe emot taket under dagen, när jag inte använder sängen, och sedan kan jag sänka den 60-80cm så jag kan sova på den.
Min första tanke var att montera någon slags steg för vaggan att vila på, men jag funderar på att något vis bromsa motviktssystemet. Har ni några tankar om det skulle jag uppskatta det.

3D-modellering i Blender, enkelt bord med texturer, skärmbild av användargränssnittet.
Skapa konto
Skärmdump av 3D-modelleringsprogrammet Blender med en ej färdigställd 3D-scen, inkluderar bänkpressutrustning.
Skapa konto

Vad jag i huvudsak till ha insikter om är materialet. Jag saknar svetslicens och svets, så i huvudsak ser jag till trä men jag vet inte vilken sorts eller vilken tjocklek jag bör välja för att allt ska hålla. Av vad jag hittat från tillverkare är furu ett bra alternativ, men jag blir inte klok på de kalkyler angående kvalité, densitet och skörhet för att beräkna hur tåligt det är. Jag vill vara säker på att ramen inte kommer bågna eller knäckas under vikten från mig, madrassen och vaggan.
Jag avser även kunna montera ner den vid flytt, men det kan jag lösa själv.
Har ni några idéer på konstruktionen för att göra ramen starkare vill jag även höra dem med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.