wildeside
Vanligtvis har man sandfång i en brunn men det är inte något man måste ha.
 
Jag håller på med ett sådant projekt men jag har en brunn som ska fånga upp sanden till pumpbrunnen för ska vattnet för bevattning och så pumpen ska hålla längre.Har du koll på om du får koppla det på dagvattenledningen?
 
Aha okej! Jag bor i Kalmar och tolkar det som Kalmar vatten rekommenderar att man kopplar det på dagvattenledningen.
 
  • Skärmbild av en webbsida med diagram över dräneringssystem och text om vattenhantering i källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanon för det kan vara lite oklart ibland.bild på mitt projekt
 
  • Grävd grop, plastbrunn, terrakottafärgade avloppsrör, gul slang, jord, små gula löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vertikalt rör i marken med vatten, slang och kabel inuti. Möjlig brunnsinstallation eller provtagningsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett tips kan vara när du väljer pumpbrunn att du tar en 600mm istället för 400 för att slippa pumpen gå så mycket.Min 600 rymmer 120L mot en 400 63L på flotören.
 
Brukar vara krav på sandfång om man ska koppla på kommunalt.
 
Dränering ger ingen skit, så där behövs inget fång, kommuner brukar vilja ha sandfång i dagvattenbrunnar, så det är inte fel. Sandfång är att nivån på infart och utfart brukar vara ca 20 cm från botten. Så kan du få en pump hänga 20 - 25 cm från botten så är det fång och att inte nivån stiger för högt så det rinner baklänges.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.