Hej, vi har köpt ett hus byggt på 40 talet med källare. Utanför garageport i källaren har vi en dagvattenbrunn (Se bild). Brunnen är ca 15cm diameter och kanske 1.5 m djup, ner till lera/mark/stenkista. Problemet är att brunnen ligger i garagebacken, precis utanför porten till källaren och den blir full så fort det regnar mycket. Vatten rinner ner och brunnen fylls igen så att vatten samlas och tar sig in i källarplan. Jag har satt en dränkpump från Biltema vid brunnen (får ej plats i brunnen, så den ligger snett) och jag pumpar manuellt varje gång det regnar eftersom jag flytsensorn inte funkar så bra då pumpen är för stor. Nu vill jag ha hjälp med hur jag ska lösa detta. Finns det någon bra och nätt dränkpump som klarar att ligga i brunnen året om, med backventil och någon slags sensor som känner av när det finns vatten? Isf vilken, funkar det tror ni eller behöver jag gräva upp hela uppfarten, sätta en ny pumpstation?

Tacksam för hjälp.

• Oorganiserad bakgård med sopor, vitvaror, och en öppen gatubrunn. Personens sko syns framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.