Hej! Jag ska behandla ett gammalt furugolv från början av 1900-talet. Jag vill ha känslan av ett gammalt, lantligt skurgolv men utan att behöva skura det så ofta. Vill att det ska vara lite ljusare men inte kännas vitaliserat. Jag har försökt läsa på och funderar på att slipa, luta med gammaldags trälut (ofärgat) och sedan behandla med Osmo hårdvaxolja vit ett varv och andra varvet med Osmo hårdvaxolja original (opigmenterad). Jag tänkte inte nåta, också för att få till en mer gammaldags känsla.

Vad tror ni?? Eller borde jag göra på något annat sätt?

Första bilden visar hur mitt golv ser ut nu och andra bilden hur jag skulle vilja ha det.

Tacksam svar! /Orutinerad renoverade
 
  • Ett gammalt slitna furugolv i ett ljust rum med möbler och fönster mot grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lantligt kök med gammaldags ljusbehandlat furugolv, träbord och rustika köksredskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja du får ju göra som du beskriver själv.............det är ju så det går till rent brukligt. Nåta gör man för övrigt inte inomhus på dylika golv. Ja en del kanske pysslar med sånt men det ser inte bra ut.........Vill man inte ha glipor i ett gammalt hus så är det bättre man lägger nåt annat golv.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar och att jag inte är inne på helt fel spår En annan fråga... Vad är skillnaden i resultat mellan vitpigmenterad lut och neutral hårdvaxolja jämfört med opigmenterad lut och vitpigmenterad hårdvaxolja?
 
Exakt denna fråga ställer jag mig också! Har du fått nåt svar?
 
Nja fortfarande lite oklart... Verkar som att vitpigmenterad lut kan göra golvet något mer gult medan ofärgad lut gör det mer grått. Dock verkar det som att man måste ha någon form
av vitt pigment i behandlingen efter (om man använder ofärgad lut) , annars kan det också bli gult.

Jag har bestämt mig för ofärgad lut och sedan två lager av Osmo 3041. Det kommer göras nästa vecka av en golvslipare så håller tummarna att det blir bra! :)
 
Ok. Jag tänkte också luta med ofärgat lut men precis när jag står i kassan och ska betala, frågar expediten om jag jag har dragit ut all spik o nubb. Och det fanns en del i mitt golv som vi bara slog ner. Luten i förening med metall kan nämligen skapa orangea missfärgningar i trät! Så det slutade med ingen lutbehandling och 3111 som första lager och 3041 som översta lagret!
 
E Emma91 skrev:
Nja fortfarande lite oklart... Verkar som att vitpigmenterad lut kan göra golvet något mer gult medan ofärgad lut gör det mer grått. Dock verkar det som att man måste ha någon form
av vitt pigment i behandlingen efter (om man använder ofärgad lut) , annars kan det också bli gult.

Jag har bestämt mig för ofärgad lut och sedan två lager av Osmo 3041. Det kommer göras nästa vecka av en golvslipare så håller tummarna att det blir bra! :)
Jag går också i dessa tankar nu, hur blev ditt golv med ofärgad lut och Osmo?

/Rikard
 
  • Gilla
nicklasf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.