Byggahus.se

Bästa ytbehandlingen för furugolv i kök?

7k läst  25 svar

1. Raceman
    Medlem Nivå 10
    Vi ska lägga nytt golv i köket och har valt furu. Furu är väl inte det bästa valet men blir snyggast mot övriga rum, där det också är furu.

Köket är ett så kallat arbetskök, alltså inget man sitter och äter i, utan det gör man i ett angränsande rum, även frukosten.

Nu undrar jag vad er åsikt är om vad ytbehandlingen skall vara i vårt köksutrymme för att kunna stå emot påfrestningarna.

2. S
    Medlem Nivå 3
    Någon slags oljebehandling skulle jag satsa på. Exakt hur vet jag inte.

3. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16
    Luta först och sedan naturolja. Inget pigmenterat om ni menar allvar med arbetskök. Det kommer alltså att bli grisigt på golvet med jämna mellanrum och då behövs grovrengöring som inte pigmenterade golv gillar.

4. E
    Medlem Nivå 6
    Sök på skurgolv.
    Jag för mig att skurgolv kräver en del underhåll men i gengäld blir ytan mycket motståndskraftig.
    Golvet skall inte heller slipas! Det skall vara hyvlat om man är ute efter en hård yta...

5. MaZtoR
    Medlem Nivå 6
    Har själv ett gammalt slipat furugolv i köket som är oljat. Det va ungefär ett år sedan vi fick det oljat och det ser fortfarande lika dant ut som då. Och det är inga problem att torka bort skit från det.

6. T
    Medlem Nivå 7
    Se till att ha opigmenterad olja bara. I ett kök blir det väldigt tydliga slitstråk, och ska man olja om så blir det fult med pigment i eftersom oljan ligger tunnsliten på på slitstråken men intakt i övrigt.

7. Raceman
    Medlem Nivå 10
    Tack för alla inlägg. Olja verkar vara det som förespråkas.

En fråga då. När ni säger oljat golv, menar ni då olja typ Timberex, eller är det vaxolja som åsyftas typ Osmo eller Herdins?

8. Raceman
    Medlem Nivå 10
    Fler frågor.
    Opigmenterad olja skall det tydligen vara, blir det samma sak med stråk om man har pigmenterad lut? Lätt vitpigmenterad menar jag då.

9. Raceman
    Medlem Nivå 10
    Nu har jag hittat en fråga till. :D
    En 2-komponentare som Traffic, hur ställer ni er till den i vårt utrymme?

10. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16
    Lut är alltid opigmenterad. Det är oljan/såpan/vaxet som pigmenteras. Undvik det.

11. Raceman
    Medlem Nivå 10
    Tack Johan för dina svar.
    I vår golvbutik säljer de pigmenterad lut. Det måste väl ändå vara bättre än pigmenterad olja?

12. F
    Medlem Nivå 6
    Det finns pigmenterad lut, t.ex:

här

13. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16
    Ha! Det där var nytt. Att det fanns utan kalk (för grangolv) visste jag.

14. T
    Medlem Nivå 2
    Lack säger jag, trots att det är estetiskt tveksamt. Kök = spill, kaffe, rödvin, tomatsås och annat. Har man dessutom småbarn... Min erfarenhet är att något annat än lack inte är aktuellt OM man har en förhoppning om att golvet skall se någorlunda bra ut efter ett tag. Ett furugolv som är lutat, oljat osv är verkligen skitsnyggt dag 1, men inte dag 43 och senare... Dels är det mjukt och dels svårt att rädda från fläckar.

15. S
    Medlem Nivå 6
    Hej.

Vi har furugolv, slipade, som har lutats med vitpigmenterad lut och därefter oljats med vitpigmenterad olja. Använder köket både som arbetsplats och matplats.

Efter snart 2 år så ser det fortfarande bra ut. Visst finns det fläckar som är svårare att få bort än andra men de flesta går att få bort. Kan tillägga att vi har en liten kille på drygt 2 år som hjälper till att testa motståndskraften.

Jag hade samma golv i köket i min förra lägenhet. Inför försäljning så det lite tråkigt ut. Jag hyrde en polermaskin och körde av golvet och oljade om dem. De blev som nya. Det var varken dyrt eller speciellt jobbigt.

MAO om ni känner för ett furugolv åt det vitaktiga hållet så anser jag inte att ni ska bli avskräckta.

Lycka till