Vi scannade marknaden på bänkskivor till köket. Här listar vi dem med beskrivning av var de passar, hur du monterar, pris, underhåll, för- och nackdelar.

Du kan läsa artikeln här: Bänkskivor till köket: Materialen, priserna och underhållet

Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
 
Nja, med rostfritt stämmer det inte riktigt.
"Hur montera: Bänkskivan monteras vanligen genom att den underlimmas"
Den byggs normalt på en vattenfast skiva där plåten underlimmas i produktion, men som sedan skruvas precis som en trä/laminat/etc vid montering på bänkskåpen.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
"Corian är relativt tåligt mot slag och fläckar eftersom det är porfritt, men tål inte hög värme och har inte jättestor motståndskraft mot repor. Det kan däremot repareras av certifierad montör. Kvartskomposit tål också slag och fläckar bra och har samtidigt hög motståndskraft mot repor och värme."
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
"live edge" på engelska kallas "okantad" på svenska. Att ha det i ett kök känns dock helt vanvettigt.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
" ...synliga köksredskap mot exempelvis tegelvägg - tänk storkök. "

Jag betvivlar att en tegelvägg i ett storkök skulle godkännas av myndigheterna, knappast ens på en pizzeria.
Dessutom skulle, åtminstone i mina ögon, rostfritt skära sig ganska rejält mot tegel. Detta sagt är rostfritt det ultimata enligt mig.
 
  • Gilla
TJenergi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.