A
F Felix1010 skrev:
Hej!
Har fått en badrumsoffert på ett badrum på ca 3kvm, samt plattsättning i hallen utanför på 4kvm. Inga möbler,Toalett etc är inkluderade. Det ska vara el golvvärme i hall och badrum. Så totalt ca 7kvm Golvvärme.
Är detta en rimlig offert?
Svårt att veta materialkostnad om det är rimligt eller ej då kakel kan kosta 50kr eller 5000kr per kvm.

Överlag får du räkna med 20-30% påslag om du låter firman/HV köpa materialet. Minst. (Om du vågar kontakta skojarna på bygghemma är det nog snarare 50% diff)

Gällande arbetskostnaden skulle jag säga att det är relativt standard åtminstone i Stockholm. Har haft plattsättare på plats många gånger och helvete vad tid deras jobb tar. Att lägga våtrumsmatta tar nog 10% av tiden för plattor.

Jag plattsatte precis ett badrum cirka 4-5 kvm (med en del vinklar men ej höga väggar) en hall 7 kvm och golvet i en tvättstuga 8 kvm. Den arbetskostnaden hamnade på drygt 110k innan rot, och det var den billigaste av 3 offerter.

Även om du tjänar 200k i månaden sparar du netto på helheten om du kunnat stanna hemma i 2 månader och göra jobbet själv
 
  • Gilla
S.V
  • Laddar…
A
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det låter rimligt. Det blir kanske 30% dyrare än om juristen eller överläkaren tar tjänstledigt, lär sig hur man gör och fixar det själv. Tror det är marknadspris du fått faktiskt, det ser ut så här.
Vilket är helt bisarrt. När jag pratar med mina kollegor från Holland, Tyskland, England om att det skulle vara billigare för en överläkare att ta tjänstledigt än att ta in målare/snickare skrattar de bara och tror jag driver med dem
 
  • Gilla
klosp11 och 3 till
  • Laddar…
Vad gör en snickare för arbete i ett befintligt arbete som kostar runt 60 000 kr? Sätter lister och foder?
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
A
O olotor skrev:
Vad gör en snickare för arbete i ett befintligt arbete som kostar runt 60 000 kr? Sätter lister och foder?
Måste ju vara väggar som flyttas etc som ts inte nämner.

När vi gjorde vårt badrum så flyttade/korrigerade vi väggar något vilket direkt fick kostnaden att sticka rejält. Å andra sidan slapp vi kostnad för duschkabin eller motsvarande då vi byggde in en duschvägg som kalkades
 
Spontant tycker jag materialkostnaderna låter väldigt höga. Kakel är dyrt men resterande material känns som de har en 0 för mycket. Är ju standard fakturering men kolla vad det skulle kosta att köpa det själv så du vet hur mycket du blir rånad på.
 
Clarken37 skrev:
Måste ju vara väggar som flyttas etc som ts inte nämner.

När vi gjorde vårt badrum så flyttade/korrigerade vi väggar något vilket direkt fick kostnaden att sticka rejält. Å andra sidan slapp vi kostnad för duschkabin eller motsvarande då vi byggde in en duschvägg som kalkades
Nej, vi ska bara göra om ett befintligt badrum. Så deras arbetskostnad för snickeri ska väl täcka att sätta nya spånskivor och sätta reglar i taket för att sänka det något.
 
Clarken37 skrev:
Vilket är helt bisarrt. När jag pratar med mina kollegor från Holland, Tyskland, England om att det skulle vara billigare för en överläkare att ta tjänstledigt än att ta in målare/snickare skrattar de bara och tror jag driver med dem
Det är för att en läkare tjänar x abtal mer där...
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Jag tycker i övrigt att offerten är hög, väl tilltagen om mn säger så, runt 200k hade varit mer rimligt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
A
E erikjakan skrev:
Det är för att en läkare tjänar x abtal mer där...
Framförallt kostar inte snickare 700-800kr i timmen att ta in
 
A
F Felix1010 skrev:
Nej, vi ska bara göra om ett befintligt badrum. Så deras arbetskostnad för snickeri ska väl täcka att sätta nya spånskivor och sätta reglar i taket för att sänka det något.
Då låter 60k väldigt mycket beroende på hur det ser ut idag
 
  • Gilla
Elinaelina
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Framförallt kostar inte snickare 700-800kr i timmen att ta in
Jo det gör dem visst, 75-80 eur timmen för snickare och elektriker.
 
A
E erikjakan skrev:
Jo det gör dem visst, 75-80 eur timmen för snickare och elektriker.
Nej det gör de inte. Pratade med en holländsk kollega. Han säger att de ligger runt 50 Euro i timme i amsterdam.

I England kostar en elektriker runt 500-600 kr per timme och då räknar med en kurs på 13 sek för en gbp vilket är typ all time low för sek

https://www.mybuilder.com/pricing-guides/what-is-the-hourly-rate-of-an-electrician

Byggahus egen undersökning visade att snittpris för elektriker i hela landet är 742 kr. Så det är alltså 25-50% dyrare i snitt i Sverige
 
Ex vat eller ink vat?

50 eur är 558kr = 697kr ink moms.

Same same, du greppar efter halmstrån.


Clarken37 skrev:
Nej det gör de inte. Pratade med en holländsk kollega. Han säger att de ligger runt 50 Euro i timme i amsterdam.

I England kostar en elektriker runt 500-600 kr per timme och då räknar med en kurs på 13 sek för en gbp vilket är typ all time low för sek

[länk]

Byggahus egen undersökning visade att snittpris för elektriker i hela landet är 742 kr. Så det är alltså 25-50% dyrare i snitt i Sverige
 
För det första 60.000kr för snickare. 90.000kr för plattsättare. Normal timkostnad för dessa är ca 500kr/h.
Det innebär 120 timmar för snickare. Alltså 3 veckors arbete!!!
Plattsättaren har tänkt sig hålla på i ca 180 tlmmar. Vilket innebär 4,5 veckor!!!

Jag ser bara tre alternativ:
- De föröker blåsa dig!
- De har tagit fel, och tror att ditt badrum är 30m2
- De har världens långsammaste arbetskraft.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 15 till
  • Laddar…
A
E erikjakan skrev:
Ex vat eller ink vat?

50 eur är 558kr = 697kr ink moms.

Same same, du greppar efter halmstrån.
Ink moms givetvis.

Vilka halmstrån då? Jag tar fram rena fakta på att en elektriker kostar i snitt 762 kr per timme i Sverige vilket är 30% högre än i exempelvis England.

I England faktuerar en målare i snitt runt 300 kr per timme

https://www.homehow.co.uk/costs/painter-and-decorator

Enligt byggahus sammanställning är snittpriset per timme för målare i Sverige 621 kr per timme. Dvs runt dubbelt så mycket som i England.

Jag konstaterar att du saknar motargument. Hantverkare i Sverige är helt enkelt dyrt jämfört med andra centraleuropeiska länder i väst. Samtidigt är lönerna för högkvalificerade i Sverige låga i jämförelse med dessa länder och marginalskatten väldigt hög.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.