Hej!
Har fått en badrumsoffert på ett badrum på ca 3kvm, samt plattsättning i hallen utanför på 4kvm. Inga möbler,Toalett etc är inkluderade. Det ska vara el golvvärme i hall och badrum. Så totalt ca 7kvm Golvvärme.
Är detta en rimlig offert?
 
  • Dokument med arbetskostnader och materialkostnader, rörig, överkryssad text, siffror och summor i SEK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
johannord
  • Laddar…
Allt beror på hur badrummet ser ut innan, är det stenhus, trähus, ska det rivas eller är det gjort, ingår rivning och bortforsling av sopor?
Jag rekommenderar att du tar in några fler offerter för att se hur priset ligger på andra firmor. Men spontant känns det väldigt dyrt, beror så klart på förutsättningarna som jag inte känner till.
 
  • Gilla
johannord och 2 till
  • Laddar…
Det är ett Trähus(Lägenhet) badrummet är ca 20 år gammalt med plastmatta.

Ska rivas och bygga nytt.
Men kändes dyrt med ca 290 000 för 3kvm
 
Rimligt pris borde vara runt 100-150k ink rot + möbler och kakel/klinker.
 
  • Gilla
Hellwiz och 5 till
  • Laddar…
Kolla också att golvbrunnar/avlopp flyttas till dagens standard samt att ev väggar under kakeln ändras. Standarden har ändrats en del på dessa 20 år. Ser inte heller att elen är inkluderad.

Jag tror inte 150' räcker 😵‍💫. Tyvärr.
 
Redigerat:
  • Gilla
Björne T och 3 till
  • Laddar…
H
F Felix1010 skrev:
Det är ett Trähus(Lägenhet) badrummet är ca 20 år gammalt med plastmatta.

Ska rivas och bygga nytt.
Men kändes dyrt med ca 290 000 för 3kvm
Vi betalade 175.000,00 efter rot för 10 år sedan för 2 badrum/våtrum med golvvärme 3 + 5 kvm.
1 gästtoalett med golvvärme 1 kvm. Alla inkl. El och VVS. Samtliga helkaklade. Kakel, klinkers och inredning betalade vi separat. Materialet till golvvärmen betalade vi också separat. Ta in fler offerter från seriösa och godkända hantverkare. Fråga alla som du känner om de känner någon bra hantverkare.
 
Redigerat:
  • Gilla
johannord
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Kolla också att golvbrunnar/avlopp flyttas till dagens standard samt att ev väggar under kakeln ändras. Standarden har ändrats en del på dessa 20 år. Ser inte heller att elen är inkluderad.

Jag tror inte 150' räcker 😵‍💫. Tyvärr.
Vi hade räknat med ca 200’ för badrum och hall
 
BirgitS
F Felix1010 skrev:
Vi hade räknat med ca 200’ för badrum och hall
Det är nog mer normalt för bara ett badrum, i alla fall i Stockholmsområdet och utan ROT-avdrag.
 
Det låter rimligt. Det blir kanske 30% dyrare än om juristen eller överläkaren tar tjänstledigt, lär sig hur man gör och fixar det själv. Tror det är marknadspris du fått faktiskt, det ser ut så här.
 
  • Gilla
Nyatag och 1 till
  • Laddar…
Hur många kvm ska plattsättas, runt 20-25 kvm? Kostnad för plattsättare och klinker verkar i så fall väldigt hög.
 
  • Gilla
PRLS
  • Laddar…
N novon skrev:
Hur många kvm ska plattsättas, runt 20-25 kvm? Kostnad för plattsättare och klinker verkar i så fall väldigt hög.
Det är 4kvm i hallen.
3,5kvm Badrum där vi kommer kakla upp till ca 2,90cm. Räknar på ca 30kvm
 
F Felix1010 skrev:
Det är 4kvm i hallen.
3,5kvm Badrum där vi kommer kakla upp till ca 2,90cm. Räknar på ca 30kvm
Okej, den höga takhöjden kanske försvårar lite för plattsättaren.. 30 kvm är annars exakt samma yta som ska plattsättas i vårt badrum. Enligt vår offert är arbetskostnaden knappt 60 000 kr inkl. moms vid sättning av storformatsplattor. Vi bor dock inte i en storstad.

Det kanske blir billigare att köpa in klinkers själv? Den sorten som står med i offerten kostar runt 1100 kr/kvm på golvpoolen. https://www.golvpoolen.se/kakel-och...1EPOG-9WwHEd-8-YEYYSMhnul6gaoGE4aAn1zEALw_wcB
 
N novon skrev:
Okej, den höga takhöjden kanske försvårar lite för plattsättaren.. 30 kvm är annars exakt samma yta som ska plattsättas i vårt badrum. Enligt vår offert är arbetskostnaden knappt 60 000 kr inkl. moms vid sättning av storformatsplattor. Vi bor dock inte i en storstad.

Det kanske blir billigare att köpa in klinkers själv? Den sorten som står med i offerten kostar runt 1100 kr/kvm på golvpoolen. [länk]
Det förstår jag, jaa det kan ju dra iväg där såklart. Vi har ca 3,5m i tak i badrummet men anser inte det värt att sätta så högt.

Tycker däremot att 290 000 för 3,5kvm exkl möbler och inredning är väldigt dyrt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag tycker det är hutlöst mycket pengar för 3,5m2. 2015 renoverade vi ett badrum på 4m2 för ca. 50k. Visserligen med ny plastmatta och rivning själv men inkl. möbler.
 
  • Gilla
Newgolds och 2 till
  • Laddar…
Utan att veta förutsättningarna så kan jag tycka att det inte är konstigt att det är kris i byggbranschen.
 
  • Gilla
Detlösersig och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.