Står inför att sätta igång och göra om ett äldre badrum i källaren till något fräschare modernt dito. Känner att det blev enklast att stapla upp allt så det kommer uppdelat nedan. Slänger med även lite bilder på golv, tak och väggar.

Förutsättningar
Hus från tidigt 70-tal, AB Elementhus även kallat Mockfjärdshus.
Källargolv: betong, målat med nån glansig färg med typ keramikkross i (så det ska se lite roligare ut kanske?).
Källarväggar: prefab betong, målade med nån glansig färg.
Vattenburen värme (element, ej golvvärme).
Inga fuktproblem idag (färgsläpp eller annat).
Inget fönster i rummet, men väl i rummen omkring.
Ventilation: självdrag, kanal i plåt direkt från badrummet som går i husets schakt.
Tak: de för hustypen typiska kasetterna/bjälklaget, undersida i trä.
Dusch i ena hörnet.
Kakel och klinkers i duschdelen, ca 2m[SUP]2[/SUP]
Golvbrunn original (tidstypisk men kommer inte ihåg vad konstruktionen heter). Fungerar bra vid duschning.
Bastu i ena hörnet. Golv ej målat under bastun - står direkt på betongplattan.

(Önske)mål
Klinkers i hela utrymmet förutom under bastun.
Kakel (förutom bakom bastun, orkar inte flytta den...:rolleyes:).
Golvvärme i form av elslinga.
Kanske lite roligare tak och lite spots.

Funderingar
Egentligen kan alla mina funderingar härledas till en gemensam punkt: fukt.

Vad är bäst i det här fallet: våtsikt eller inte? Ska betong+klinkers "andas" och släppa ut fukt från marken? Eller ska man täppa till det med våtsikt?

Måste jag ta bort nuvarande färg på väggar och golv innan jag sätter igång med att sätta klinkers och kakel?

Elslingan med golvvärme: är det mindre smart med tanke på att det kan komma fukt både upp- och nedifrån (betongplattan)?

Bör ventilationen utökas? Kan det räcka att sätta en fläkt som kopplas till nuvarande självdragskanal så man hjälper fukten ut?

Varifrån kommer tillluften förresten? Måste vara från angränsande utrymmen, då det saknas tillluftsventil i badrummet.

Blir det dumt att sätta spots i taket och sänka taket något med en gipsskiva? Tänker på risken att fukten då går genom gipset och fångas i luftspalten mellan gipsskivan och nuvarande tak i trä. Ska jag nöja mig med att måla det nuvarande taket istället?

Tacksam för alla inspel!
 
  • Slitet källargolv med målad betong och fläckar där färgen släppt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpaneltak i badrum, typiskt för hus från 70-talet, med synliga brädor och fogar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glansig målad betongyta med små keramikkrosspartiklar för textur, avsedd som källargolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När det gäller tätskikt rekommenderas det oftast att i källare endast ha det i våtzon 1.
 
eftersom ni ändå är på gång att göra en insats, gå all in, bila upp golvet, isolera minst 200mm, gjut nytt golv och lägg klinkers på det, i den mån golvet andas så sker det genom fogarna.
Hur stort är rummet och källaren för övrigt? På kort sikt kan det tyckas som sjukt mycket jobb, men på lång sikt kommer ni njuta mer av eran källare och troligen anse att det var mödan värt.
Mekanisk ventilation är ett måste ifall ni ska både duscha och basta. Utan ventilation kan fukten vandra lite som den vill och stiga upp i bjälklag, väggar och andra ställen där ni inte vill eller bör ha fukt. Så utmed fukt genom nytt hål i vägg eller självdragskanal.
Är det självdrag i huset kommer luften genom dörrar, fönster och springor. Ut ska luften genom kök, bad, wc, tvätt och badrum. Sträva efter något större undertryck i källaren för att säkerställa att fukten ej går upp i markplan.
Dumt med gips vet jag inte. Sätt våtrumsgips och gör det tätt. Har ni utrymmet för spots så kör på, med bra ventilation får ni ut fukten.
 
  • Gilla
Gislaved6
  • Laddar…
huggan skrev:
När det gäller tätskikt rekommenderas det oftast att i källare endast ha det i våtzon 1.
Av de föreskrifter jag hittat så är hela golvet zon 1. Men jag ser ingen poäng med det, vill ju att det ska andas. Eventuellt endast under badkar och då med nån Mapei Mapelastic (eller motsvarande).
 
  • Gilla
Gislaved6
  • Laddar…
michfris skrev:
eftersom ni ändå är på gång att göra en insats, gå all in, bila upp golvet, isolera minst 200mm, gjut nytt golv och lägg klinkers på det, i den mån golvet andas så sker det genom fogarna.
Hur stort är rummet och källaren för övrigt? På kort sikt kan det tyckas som sjukt mycket jobb, men på lång sikt kommer ni njuta mer av eran källare och troligen anse att det var mödan värt.
Mekanisk ventilation är ett måste ifall ni ska både duscha och basta. Utan ventilation kan fukten vandra lite som den vill och stiga upp i bjälklag, väggar och andra ställen där ni inte vill eller bör ha fukt. Så utmed fukt genom nytt hål i vägg eller självdragskanal.
Är det självdrag i huset kommer luften genom dörrar, fönster och springor. Ut ska luften genom kök, bad, wc, tvätt och badrum. Sträva efter något större undertryck i källaren för att säkerställa att fukten ej går upp i markplan.
Dumt med gips vet jag inte. Sätt våtrumsgips och gör det tätt. Har ni utrymmet för spots så kör på, med bra ventilation får ni ut fukten.
Vad menar du med "isolera med 200 mm"? Hur påverkar det andningsförmågan? Vill helst inte göra ingrepp i grunden - det har funkat i 40 år och jag brukar följa "if it ain't broken, don't fix it"-devisen. Men vad skulle jag vinna på att göra det, rätt konkret? Det går väl att lägga golvvärme och klinkers på nuvarande?

Badrummet är ca 16 kvm. Hela källarplanet 100 kvm.

Tänkte sätta nån fläkt på invandrade tallriksventil, 150 mm. Med fuktsensor så den bara går vid behov, annars självdrag.

Ska kolla upp våtrumsgips, tack!
 
qnx skrev:
Av de föreskrifter jag hittat så är hela golvet zon 1. Men jag ser ingen poäng med det, vill ju att det ska andas. Eventuellt endast under badkar och då med nån Mapei Mapelastic (eller motsvarande).
Javisst det tänkte jag inte på, jag menar enligt zon 1 på väggar och på golvet bara i dusch och runt golvbrunn.
 
Enligt IF skall det enbart vara zon 1 där det är direkt vatten, i dusch och under badkar, golv och väggar. övrigt skall vara o skyddad pga att grundväggarna behöver andas
 
Så om man följer Boverkets regler så blir man utan ersättning från IF då de har en annan rekommendation? Låter orimligt, gissar att våtutrymmen i källaren har särskilda regler hos Boverket, eller är undantagna rentav?
 
De kan jag inte svara på, har fått så många olika bud vad gäller mitt källarprojekt så jag hörde av mig till mitt försäkringsbolag

Vad säger Boverkets regler?
 
Absolut, det är jag med på. Men lite snopet om du en dag skulle sälja och köparen skulle ha ett annat försäkringsbolag som gör en annan bedömning. ;)

Också nyfiken om vad Boverket säger: är källarbadrum reglerade eller är det endast frivilliga rekommendationer som ges?

Tar gärna emot kommentarer på mitt ursprungliga inlägg också!
 
Att gipsa taket borde inte vara några problem. Det finns ju våtrumsklassade system för målning av badrumstak som du i så fall bör använda.

Angående tätskikt så läste jag i en tråd här för rätt längesen om ett rollat tätskikt dom är diffusionsöppet som skulle vara alldeles ypperligt till oisolerade källargolv. Har inte lagt på minnet vilket det var men har själv tänkt söka upp detta när jag ska ta tag min mitt nästa källarprojekt som av ett sammanträffande är relax i ett gammalt mockfjärdshus. Gör gärna en projekt-tråd så att jag får lite inspiration.

Ang väggarna har vi tänkt köra på målat puts utom i bastun och sedan kaklat i duschhörnan.
I ett par av de rum vi redan gjort i ordning så har vi utgått från omålad puts och då kört med silikatfärg som andas för att vara på den säkra sidan. I detta rum kan jag ana vitmålad puts bakom de väggar som det idag sitter panel på.
Ingen aning om vad det är för färg men denna är iaf matt till skillnad från din. Beroende på hur skicket ser ut tar vi ställning till vad vi gör av den befintliga färgen. Sitter den bra utan antydan till fuktfläckar eller putsläpp så får den nog sitta kvar men om vi hittar områden där den börjat lossna så slipar vi nog ner alltsammans och börjar om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.