Hej!

Jag har funderingar på att mura upp (med tegel helst) en upphöjd odlingsbänk inne i mitt växthus. Jag har aldrig murat i mitt liv och undrar hur scårt det är egentligen ? Vad måste man tänka på o.s.v ?

Hoppas på snabb svar.

/Diana
 
Hantverksskolan har en film om just murning, nu tror jag förstås det handlar om Lecablock och inte tegel, men det borde väl inte vara så stor skillnad.

Kolla in om ditt bibliotek har en kopia av hantverkarskolan som du kan få låna, vet inte om man får köpa enskilda avsnitt eller man måste köpa hela serien.

- M
 
tycker personligen tegel är enklare. det suger åt sig fukten från bruket mycket fortare och då stelnar mycket fortare och det blir mycket enklare när det börjar bli lite höjd.
Det ända som är svårt är blandningen om man nu kan säga att det är svårt. blanda minst 20-25 min i tumbolan o inte för tort.
Lycka till!
 
Se till o ha rätt konsistens på bruket, EJ för löst och doppa gärna tegelstenen i vatten innan du sätter upp den så blir det bra!

R.
 
Totte_S
Jag har murat ytterst lite men inte desto mindre insett vikten av vissa saker, och tydligt deklarerat hemma att jag inte kommer att mura någonting mer! Respekt för murare ;)

Som flera skrivit, se till att blanda så bruket får rätt konsistens för det du ska mura. Jag vet inte hur man får reda på det på annat sätt än att fråga någon som vet. Näst bäst är att blanda som det står på påsen, och när vi amatörer tror vi blandat klart, blanda lite till ;-) (har svurit många gånger när bruket antar en konsistens som är allt annat än bra för ändamålet)

Skaffa (köpa/låna/hyr) antingen en tombola (betongblandare) eller en elektrisk handblandandare, avsedd att blanda bruk med. Elda inte upp din eller grannens borrmaskin. (been there, done that) och blanda inte för hand om inte sambon är kiropraktor.
Se till att mäta upp och planera ordentligt innan! Rita gärna varenda sten på rutat papper.
Gör en bra grund. (det lyckades jag med)
Sätt upp pinnar som du spänner snören mellan för att ha något att gå efter för varje skift. Om du inte vill att muren skall vara lite kurvig förstås. (pittoreskt sa min snälla kompis)
Använd vattenpasset, igen, och igen, och igen, mät både vågrätt, lodrätt och diagonalt. (egen erfarenhet talar, det blev snett i alla fall ;-)
Låna / köp nån vettig bok i saken och läs på lite, det står mycket vettigt i dem.
Förse dig med gott om tid och och ge inte upp . Det är säkert roligt att mura om man inte måste bli klar i tid.:D
 
  • Gilla
Emahlis
  • Laddar…
Bruket är för fast om det inte går att dra mursleven genom det.
Bruket är för löst om det flyter ut när man drar mursleven genom det.
Med rätt konsistens, kan alla mura.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.