Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Förslag på att inbrottsförstärka befintlig murad Lecavägg?

Status:
Stängd
  1. T
    Medlem · 18 inlägg

Trulli

Medlem
    Hej,

jag bor i en trävilla där jag har ett pannrum som är murat med murblock typ Leca. Jag har funderat på att byta ut den vanliga innerdörren till en säkerhetsdörr RC3. Tanken är att då även kunna nyttja det som ett ”safe room”.

Men jag bedömer att den svaga länken kommer att vara den murade väggen? Hur mycket står en vägg av murblock i mot? Känns som man kan ta en slägga och gå rakt igenom på 1 min, men jag har förhoppningsvis helt fel.

Om så är fallet, finns det nått bra sätt att förstärka väggen? Jag har funderat på att regla och bygga en innervägg med OSB och stålplåt men har utrymmesskäl svårt att få till det. På en innerväggen sitter bla vattenrör och annat i vägen.

Finns det nått bindningsmedel man kan spruta på som förstärkning eller är befintlig vägg tillräcklig som skydd?
    Den tunnaste murade väggen (den som befintlig dörr tyvärr sitter i) är 15-16 cm.

2. Anna_H
    Husägare · Värmland · 11 608 inlägg

Anna_H

Husägare
    Det beror ju helt på vad det är för typ av angrepp du förväntar dig.

• Laddar…
  3. A
    Medlem · 2 195 inlägg
    15 cm leca är inget man enkelt hackar sig igenom för hand. Är den dessutom armerad så är det riktigt segt att forcera.
    Lägger du ett block plant på marken och provar att hugga igenom de så kommer du märka att det äter av släggans energi

4. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 16 578 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Ja, så är det och det finns inget universalmedel att spruta på heller. Enklaste åtgärden är nog isåfall att klä insidan med en lite tjockare plåt som fästs i vinkeljärn i golv och tak.

• Laddar…
  5. T
    Medlem · 18 inlägg

Trulli

Medlem
    Det var det jag hoppades på :) Jag har inte byggt huset själv men antar att det är armerat som sig bör, alla fall var tredje rad.
    Har sett en video där de armerar med en typ av gummimassa, men det kanske är överkurs. De slår sönder en oarmerad vägg ganska lätt. Men den är helt fristående. Min vägg har ett helt badrum ovanför som trycker ner.
    Jag är ifs inte helt säker på att det Leca, kan även vara nån typ av hålblock. Är de svagare än Leca?

• Laddar…
  6. T
    Medlem · 18 inlägg

Trulli

Medlem
    Ja det är ett alternativ men som jag hopats på att slippa. Du tror som jag att man slår igenom på några minuter alltså?
    Jag hittade en vide tidigare med nått som man sprutade på men hittade inte nu.

7. F
    Byggveteran · Höllviken/Malmö, Skåne · 4 173 inlägg

falkn

Byggveteran
    Är det 15-16 cm leca slår man som sagt inte sönder detta enkelt. Svagaste länken är nog förmodligen dörrens infästning mot lecan.

Alternativ för invändig förstärkning är att limma stora plåtar alt. kolfiberförstärkning (dyrt).

8. T
    Medlem · 18 inlägg

Trulli

Medlem
    Tänkte ha en säkerhetsdörr med stålfoder integrerad med dörrkarm. Ja man kan alltid limma på plåtar, kanske till och med bättre att he dem utvändigt för att försvåra krossning av Lecan.

9. T
    Medlem · 18 inlägg

Trulli

Medlem
    Hitta videon där de sprejar på en förstärkning.

10. V
    Snickerinörd · Västra Götalands Län · 6 583 inlägg

vectrexPremiumikon: Hand

Snickerinörd
    Det där ser mer ut som skalblock som är tänkta att fyllas med betong. Går inte riktigt att jämföra med lecablock.

Visst kan man nog ta sig igenom en lecavägg med en slägga, men det lär ta betydligt längre tid än 1 min. Snarare minst 1 timme.

11. T
    Medlem · 18 inlägg

Trulli

Medlem
    Hum... jag kan se att jag har bar Leca i grunden. Dock så är den väggen jag funderar på att förstärka både putsad och målad så jag är lite osäker vad det är för material. Knackar man i väggen så låter den inte som den är fylld. Jag har dessvärre en hög med skalblock ute på tomten som husbyggaren lämnade kvar (huset är byggt på 90-talet så jag har ingen att fråga).

12. F
    Byggveteran · Höllviken/Malmö, Skåne · 4 173 inlägg

falkn

Byggveteran
    Fortfarande lättare att bila ut dörren än att slå sig igenom väggen. Tror dock oavsett att de här diskussionerna är väldigt teoretiska. Vem väntar du dig angrepp ifrån? Är det träbjälklag uppåt?

• Laddar…
  13. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 16 578 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Nej, inte några minuter. Frågan är som sagt vad du tänker dig för form av angrepp och hur länge du vill att du ska kunna stå emot?

• Laddar…
  14. T
    Medlem · 18 inlägg

Trulli

Medlem
    Okej då vet jag att en säkerhetsdörr inte är bortkastade pengar.
    Tanken är att skydda sig mot rån. Vi har ett grundläggande säkerhetstänk, med bland annat kameror ute och inne, inspelning 24/7, elektroniska lås på alla dörrar och fönster, alltid automatisk låsning så allt är låst fast vi är hemma. Vi öppnar aldrig dörren för okända. Vi har motorstyrda-elgrindar och uppfartslarm. Knackar nån på entredörren så har de klättrat över.
    Tanken är att man ska låsa in sig i säkerhetsrummet om det händer något. Väl där inne i säkerhetsrummet ringer man polisen, filmar allt och tittar på kamerorna vad inkräktarna har för sig.
    Inne i rummet ska det finnas en mobil på laddning hela tiden.

Säkerhetsrummet ska vara dolt och om de av förmodan hittar rummet så ska det ta ett tag att ta sig in. Då ska förhoppningsvis polisen hunnit fram. Räknar med att polisen hinner fram på 10 max 20 min.

Nu är det inte så att vi har en hotbild mot oss, snarare att vi kan ha en något förhöjd risk att bli utsatta, men framförallt för att jag tycker om teknik, lite annorlunda grejer och inte minst gillar att vara förberedd :)

15. T
    Medlem · 18 inlägg

Trulli

Medlem
    Ja men ett kaklat badrum ovanför där det är en kaka på typ 10 cm flytspackel (det vart lite fel så de fick gjuta om.)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.