Hejsan,

Köpte och flyttade till hus för 18 månader sen och börjar långsamt lära mig hur det är att vara husägare genom alla möjliga projekt. Vad som har hjälpt är detta fantastiska forum och nu behöver jag era råd.

Nu är det så att vår uteplats som troligen har några decennier på nacken har börjat sätta sig, eller det är vad jag tror iaf. Lite konstigt att det sker just nu men förra ägaren gjorde något jobb med bärande muren nedanför som måste påverkat på något sätt. Under dessa 18 månader har då stenar som inte ligger på en stödmur börjat sjunka och bruket mellan stenarna spricka:
Ojämn skifferstensbelagd uteplats med synliga sprickor och sättningar, delvis täckt av ett barnleksakssparkcykel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag plockade bort en sten och det såg ut som jord under och frågade då några hantverkare om vad som behövdes göras. Alla har sagt att man måste bort med sten och sen gräva 20-30 cm för att sen fylla på med bergskross och stenmjöl. Det låter ju rimligt men kommer kosta en slant då man inte kommer åt med maskin där så allt måste ske förhand.

Jag började med att plocka bort skifferplattorna (eller en vän gjorde det i utbyte att dom fick dom) och då ser det ut så här:
Uteplats med borttagna skifferplattor, exponerat bergskross och stenmjöl, inklusive närliggande grönområde och trädgårdsgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppgrävd mark för reparation av uteplats, med synlig bergskross, stenmjöl och en hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enligt en amatör som mig ser det ut att vara exakt bergskross och stenmjöl/sand. Då kommer frågan, borde man inte kunna köra med en markvibrator för att packa om det som redan ligger, toppa upp på några ställen och sen lägga ny sten ovan på det? Som sagt har jag fått rådet att gräva upp, men av personer som i så fall får betalt för det jobbet.

Vad säger ni, ska jag gräva upp 32kvm * 30 cm som sen ska hämtas och deponerad, köpa och transportera nytt bärlager som ska bäras upp för en satans massa trappor, packas och sen sten? Eller kan jag i detta fall ta genvägen och packa det som ligger? Kan man kanske gräva ner till bergkrossen och sen bara packa den för att sen fylla på med stenmjöl?
 
Du skrev att du plockade bort en sten och då såg det ut som jord under, men det var alltså grus?
Vad tänkte du lägga i stället för skiffer?
 
T T.Gustafsson skrev:
Du skrev att du plockade bort en sten och då såg det ut som jord under, men det var alltså grus?
Vad tänkte du lägga i stället för skiffer?
Inte expert på olika material men det ser mer ut som sand/grus än jord men det kan också vara så att det runnit ner jord när det regnat över åren som lagt sig ovanpå grusen. Nu när det torkat ser det dock inte alls ut som jord och som en av bilderna visar ligger det bergkross ca 5 cm under övre lagret.

Inte bestämt mig för plattor än (frugan har inte bestämt sig hur mycket hon är villig att lägga) men allt ifrån gatsten till stora granithällar. En hantverkare sa att det är klart bättre med stora plattor för att det inte ska sätta sig igen.
 

Bästa svaret

Då tycker jag du kan behålla massorna.
För att få plats med betongplattor (vanligtvis ca 50 mm tjocka) och 2-5 att stocka av i, så behöver du jämna av befintlig yta ca 70-80 mm under färdig höjd (jämna av med lämpligt fall).
Om du kan göra det utan att riva upp materialet som inte skall bort så behöver du inte padda ytan.

Detta under förutsättning att du inte vill forska vidare i eventuella sättningar, förstås.
 
  • Gilla
hasnas
  • Laddar…
H hasnas skrev:
Hejsan,

Köpte och flyttade till hus för 18 månader sen och börjar långsamt lära mig hur det är att vara husägare genom alla möjliga projekt. Vad som har hjälpt är detta fantastiska forum och nu behöver jag era råd.

Nu är det så att vår uteplats som troligen har några decennier på nacken har börjat sätta sig, eller det är vad jag tror iaf. Lite konstigt att det sker just nu men förra ägaren gjorde något jobb med bärande muren nedanför som måste påverkat på något sätt. Under dessa 18 månader har då stenar som inte ligger på en stödmur börjat sjunka och bruket mellan stenarna spricka:
[bild]

Jag plockade bort en sten och det såg ut som jord under och frågade då några hantverkare om vad som behövdes göras. Alla har sagt att man måste bort med sten och sen gräva 20-30 cm för att sen fylla på med bergskross och stenmjöl. Det låter ju rimligt men kommer kosta en slant då man inte kommer åt med maskin där så allt måste ske förhand.

Jag började med att plocka bort skifferplattorna (eller en vän gjorde det i utbyte att dom fick dom) och då ser det ut så här:
[bild]
[bild]

Enligt en amatör som mig ser det ut att vara exakt bergskross och stenmjöl/sand. Då kommer frågan, borde man inte kunna köra med en markvibrator för att packa om det som redan ligger, toppa upp på några ställen och sen lägga ny sten ovan på det? Som sagt har jag fått rådet att gräva upp, men av personer som i så fall får betalt för det jobbet.

Vad säger ni, ska jag gräva upp 32kvm * 30 cm som sen ska hämtas och deponerad, köpa och transportera nytt bärlager som ska bäras upp för en satans massa trappor, packas och sen sten? Eller kan jag i detta fall ta genvägen och packa det som ligger? Kan man kanske gräva ner till bergkrossen och sen bara packa den för att sen fylla på med stenmjöl?
Skifferplattorna som du gav bort hade kanske inte något värde för dig?
Värdet på Blocket kan vara ca 600 kr per kvm åtminstone hade Du fått betala det om du velat köpa mina skiffer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.