Byggahus.se
Hej,
Jag och familjen har en sommarstuga där vi vill kunna diska inomhus, alltså inget behov av WC eller större mängder vatten som ska renas. Jag är i kontakt med kommunens miljöenhet som hänvisar oss till att använda gråvattenfilter och Svenska Avloppscenter har tipsat om Matala Biofilter 10 som ser ut att täcka våra behov med väldigt god marginal.
I dagsläget har vi varken stenkista eller (mig veterligen) dike och därför kollar jag på både stenkista och infiltrationsbädd.

Kommun vill i vilket fall att vi gör ett perkolationstest och Svenska Avloppscenter vill ha ca 10.000kr för att gräva och göra testet, och då förutsätter jag att de syftar till stenkistan eftersom de vill gräva ett 2 meter djupt hål. Den lokala VVS-entreprenören vill ha 3-4000kr för att gräva men då vet jag inte vilken ytterligare hjälp jag får.

Vad är att föredra? Stenkista eller infiltrationsbädd och vad kan jag göra själv med tummen mitt i handen? Perkolationstest för infiltrationsbädd ser t.ex. inte ut att kräva att jag tar in en grävare men jag vet å andra sidan inte vad som är bäst ur både miljö- och enkelhetssynpunkt.

Jag är inte speciellt bra påläst om avloppsreglerna som gäller nu för tiden. Men jag har för mig att på en gång det handlar om utsläpp från avlopp, dvs om du har ett utgående rör från ett utslagsställe inne i huset, så har du ett avlopp. Jag *tror* inte det godkänns mindre än någon form av infiltration i så fall. Stenkista och utsläpp i dike hade man förr i tiden, och det är troligen inte godkänt idag. Hade ni däremot bara typ en diskbänk inne i huset, med en hink under, så räknas det inte som avlopp. Då hade ni bara kunnat kasta ut innehållet genom fönstret exempelvis, och sluppit all inblandning med kommun etc.

Tanken är att
foreman foreman skrev:
Jag är inte speciellt bra påläst om avloppsreglerna som gäller nu för tiden. Men jag har för mig att på en gång det handlar om utsläpp från avlopp, dvs om du har ett utgående rör från ett utslagsställe inne i huset, så har du ett avlopp. Jag *tror* inte det godkänns mindre än någon form av infiltration i så fall. Stenkista och utsläpp i dike hade man förr i tiden, och det är troligen inte godkänt idag. Hade ni däremot bara typ en diskbänk inne i huset, med en hink under, så räknas det inte som avlopp. Då hade ni bara kunnat kasta ut innehållet genom fönstret exempelvis, och sluppit all inblandning med kommun etc.
Tanken är ju att antingen stenkistan eller infiltrationen ska vara utlopp för biofiltret, så vattnet kommer vara "tillräckligt rent" för att skicka ut i ett dike, vilket jag inte ser ut att ha tillgång till. Min fråga är väl egentligen vad som är enklast att fixa som lekman. Biofiltret ska klara 400 liter per dygn och då måste jag kunna ta hänsyn till den mängden vatten i antingen stenkista eller via infiltrationsbädd, där stenkistan ser ut att kräva att jag tar in en grävare.

Claes Sörmland
Det är svårt att infiltrera 400 L per dygn med stenkista så dimensioneras det för detta så blir den naturliga lösningen infiltration. Eller släppa ut vatten i ett dike eller stendike.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.