Vi håller på att bygga ett lösvirkeshus och beställde tidigare i våras nio fönster från Nordiska fönster. Av dessa var sju av modell enligt bilden nedan, av totalt sju fönster har sju felmonterade och skeva spröjs. Fyra av fönstren har en differens på spröjsen i höjdled från kant till kant på 2-3 mm och det kan vi leva med för det syns inte när man bara kollar på fönstren utan att mäta.

Däremot har tre av fönstren spröjs med över 10 mm diff från kant till kant, ungefär som på bilden nedan. Det är ju helt oacceptabelt och ser för j*vligt ut! Skulle skämmas att sätta upp dessa fönster på mitt eget hus.

Felmonterat fönster med skeva och ojämnt placerade spröjs markerade med röda linjer, vilket illustrerar kvalitetsproblemen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det fina är sen att Nordiska Fönster inte tar något som helst ansvar för detta! Det är tydligen vårt eget fel eftersom vi väntade med att öppna pallen med fönstren för länge (vi fick leverans i somras, minns inte exakt men mitten på juni/början på juli) och eftersom huset inte var fönsterredo lät vi de stå på pall under en presenning för att det var enklast så. Vi upptäckte detta för ungefär 2 veckor sedan när vi öppnade pallen för att flytta in fönstren i huset äntligen (väder-tätt, därav flytten). Sen dess har vi bråkat och tjafsat med Nordiska Fönster men det är helt lönlöst. Dom försöker kringgå Konsumentköplagen med hänvisning till något eget avtal där mottagningskontroll inom en månader från leverans ingår. Problemet är bara att ett företag inte har rätt att förhandla bort Konsumentköplagen (vi har varit i kontakt med Konsumentvägledare och vet att vi har rätt) och att vi har rätt att reklamera i upp till tre år från leverans. Det är företagets skyldighet att bevisa att felet inte var där vid leverans. Allt detta spelar dock ingen roll för Nordiska Fönster, man anser sig inte skyldig att behöva följa Konsumentköplagen utan hänvisar till att vi får lösa problemet själva och anmäla dom till ARN om vi inte är nöjda.

Så, det är där vi är... en anmälan till ARN för att tre fönster har skeva spröjs.. helt otroligt.. hade dom bara tagit ansvar och fixat fönstren hade problemet varit ur världen redan, nu måste vi tjafsa vidare och blanda in ARN..

Så, googla Nordiska Fönster och läs lite omdömen plus det ovan och välj för guds skull en annan leverantör om ni ska köpa fönster!
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Vet inet om jag "tittar fel" på bilden. Men jag ser inte vad som är fel?
 
  • Gilla
Enterprise
  • Laddar…
Se de röda strecken, det diffar +10 mm på måttet på sidorna...

Fönster med röda streck som visar 10 mm skillnad i sidmått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
KarolinaOrnstedt KarolinaOrnstedt skrev:
Det fina är sen att Nordiska Fönster inte tar något som helst ansvar för detta! Det är tydligen vårt eget fel eftersom vi väntade med att öppna pallen med fönstren för länge (vi fick leverans i somras, minns inte exakt men mitten på juni/början på juli) och eftersom huset inte var fönsterredo lät vi de stå på pall under en presenning för att det var enklast så. Vi upptäckte detta för ungefär 2 veckor sedan när vi öppnade pallen för att flytta in fönstren i huset äntligen (väder-tätt, därav flytten). Sen dess har vi bråkat och tjafsat med Nordiska Fönster men det är helt lönlöst.
Det där med att man ska kontrollera det levererade inom skälig tid har alla företag.
Att du väntat med att packa upp varan är ju inte företagets fel. Eller menar du att garantin och reklamationsrätten ska börja gälla först när man packar upp och börjat använda varan?

https://www.konsumentverket.se/for-...-for-foretagare/fel-pa-varan-som-kunden-kopt/

https://www.konsumentverket.se/glob...nd-konsumentkoplagen-2016-konsumentverket.pdf

I lagtexten är det 23§ företaget lutar sig mot och det jag fetmarkerat, (tyvärr så har dom viktiga orden fallit bort i texterna i länkarna ovan),
23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).”
http://www.riksdagen.se/sv/dokument...ssamling/konsumentkoplag-1990932_sfs-1990-932

Det viktiga i ditt fall är just ”eller borde ha märkt felet”, med andra ord så borde du ha upptäckt och anmält felen inom två månader efter mottagandet.
 
  • Gilla
KriZomb
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).”
[länk]

Det viktiga i ditt fall är just ”eller borde ha märkt felet”, med andra ord så borde du ha upptäckt och anmält felen inom två månader efter mottagandet.
Jag förstår ju inte riktigt vad du menar nu, i dokumentet du hänvisar till står tydligt att "Reklamationen ska göras inom skälig tid från det att köparen upptäckt felet. Inom två månader är alltid skälig tid. En reklamation ska göras senast tre år från försäljningstillfället."

Man har 3 år på sig att reklamera en vara, ett fel skall reklameras i skälig tid från de att det upptäcks inte från det att varan levereras. Om man lutar sig på ordet "borde" så är det en tolkningsfråga, men det är inte det som Nordiska fönster hänvisar till, dom vet knappt vad Konsumentköplagen är utan säger att dom har ett eget avtal som gäller vilket är fel, man får inte skriva bort Konsumentköplagen.

Vidare i paragrafen du hänvisar till, "23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).
Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren."

Det står ju "efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid", vilket är precis det vi gjort. Vi märkte felet i helgen, anmälde det till Nordiska fönster bara typ 1 dag efter.
 
Redigerat:
  • Gilla
elpaco och 4 till
  • Laddar…
Jag har nu läst deras svar på ditt omdöme på TrustPilot,
”Ni beställde era fönster i maj men anmärkte på det här nu i Oktober, vilket gör att reklamationstiden för synligt fel har passerat, men reklamationsavdelningen har också kommit med lösning till er för att hjälpa er så mycket som vi kan. Det är viktigt att alltid kontrollera en leverans oavsett företag eller typ av produkt för att veta att man fått rätt produkter.”
https://se.trustpilot.com/users/5bcefc324de5666d3450c731

Deras sista mening är just ”borde ha upptäckt felet”, det är exakt det som menas med den text jag fetmarkerade i lagtexten. Det går inte att vänta tre/fyra/fem månader från mottagandet tills man kontrollerar mottagna varan för bla synliga skador/fel.
Att lås, gångjärn, mm fungerar från början är också saker som ska/bör kontrolleras ”omgående” efter mottagandet.

Eftersom det enkelt går att kontrollera hur fönstrena ser ut, oftast även när dom står packade på pall. Om det inte går att se allt när det står på pall så får man helt sonika öppna upp hela ”förpackningen” (ta bort fönstrena från pallen) och kontrollera fönsterna. Om man vill förvara fönsterna på pall så får man montera tillbaka dom igen efter kontroll.


Jag tippar på att ARN kommer att gå på företagets linje att du inte har reklamerat inom skärlig tid.
 
  • Gilla
RSRC och 3 till
  • Laddar…
Det är tänkbart att Nordiska fönster strikt formellt har rätt. Men jag är långt ifrån säker på den tolkningen.

Men oavsett så kan vi ju konstatera att de har tillverkat undermåliga produkter. De har dels tillverkat dem felaktigt. De har uppenbarligen ingen fungerande slutkontroll av de produkter de tillverkar. Och ett seriöst företag skulle givetvis ta på sig att åtgärda felen i produkten.

Sådana företag bör man undvika att göra affärer med.
 
  • Gilla
fremax och 16 till
  • Laddar…
Det går verkligen inte enkelt att kontrollera nio fönster när dom står på pall, det är helt omöjligt att se igenom om det ser ok ut eller inte. Då hade vi behövt lossa dom och kolla alla var för sig men vi valde av säkerhetsskäl att inte göra det då förvaringen på pall var enklare.

Deras lösning är att vi själva ska åtgärda felet utan avdrag på priset eller någon ersättning i övrigt, det kallar jag inte riktigt en lösning.

Det är mycket möjligt att ARN går på deras linje men den konsumentvägledare på Hallåkonsument som vi varit i kontakt med håller inte med dig utan rekommenderade ARN så vi får väl se :)
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är tänkbart att Nordiska fönster strikt formellt har rätt. Men jag är långt ifrån säker på den tolkningen.

Men oavsett så kan vi ju konstatera att de har tillverkat undermåliga produkter. De har dels tillverkat dem felaktigt. De har uppenbarligen ingen fungerande slutkontroll av de produkter de tillverkar. Och ett seriöst företag skulle givetvis ta på sig att åtgärda felen i produkten.

Sådana företag bör man undvika att göra affärer med.
Tack! Jag håller med! Jag förstår inte ens att frågan ska handla om när vi anmälde felet när det är ett solklart tillverkningsfel!
 
Jag håller med om att det är tillverkningsfel, men eftersom ni inte har reklamerat inom skälig tid från ni borde upptäckt felet så har ni godkännt felet.
 
  • Arg
Fadai
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag håller med om att det är tillverkningsfel, men eftersom ni inte har reklamerat inom skälig tid från ni borde upptäckt felet så har ni godkännt felet.
Fast det är din personliga tolkning av begreppet borde :)
 
  • Gilla
karlmb och 5 till
  • Laddar…
Om man kommer mer än två månader efter montering håller argumentet. Att det finns en grän är för att det är omöjligt för företaget att bevisa när feler upptäcktes, och därmed vad som är rimmlig tid att medela felet. Jag tror att ARN går på TS linje. Men så länge de följer ARNs beslut är det ett rimmligt agerande. Visst kan man önska att de är mer tillmötesgående, men i det här fallet behövs nog ett förtydligande om vad som gäller från ARN.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag har nu läst deras svar på ditt omdöme på TrustPilot,
”Ni beställde era fönster i maj men anmärkte på det här nu i Oktober, vilket gör att reklamationstiden för synligt fel har passerat, .
Sen kan dom inte hänvisa till när vi beställde fönstren... det tog ju typ två månader innan vi fick leverans.
 
  • Gilla
mniku och 2 till
  • Laddar…
KarolinaOrnstedt KarolinaOrnstedt skrev:
Sen kan dom inte hänvisa till när vi beställde fönstren... det tog ju typ två månader innan vi fick leverans.
Jag vet att det ofta är 6-12 veckors leveranstid på fönster som inte är lagervara, därav skrev jag ’tre/fyra/fem månader från mottagande till kontroll’.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Finns det några anvisningar från företaget om hur fönstren skall hanteras efter mottagandet? Det kan ju vara direkt olämpligt att packa upp ömtåliga varor ur sitt skyddande emballage, långt innan de skall monteras.

Jag skulle kunna förstå företagets formella agerande om fördröjningen i reklamationen har en praktisk betydelse för företaget. Typ att man packar upp efter två år, och produkten då inte längre tillverkas, så att ett åtgärdande blir mycket svårare eller dyrare för företaget just för att reklamationen är sen. Men om jag tillverkar en produkt som är felaktig, och det kan anses oomtvistat att det är ett fel från tillverkningen. Ja då måste jag ju som seriös företagare se till att åtgärda felet. Och det är lika dyrt och struligt för mig om det sker ett år efter leverans som om det sker efter en vecka.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.