Jag och min bror har ärvt huset från Mamma hon lever i dag
Vi tog dit en mäklare för att få en värdering av huset allt lugnt
vi var överens om vad han skulle lösa ut mej med för summa
Han började renovera innan vi fått igenom alla papper sen flyttade han in innan allt var klart.
Nu tycker han att vi skall se oss som köpare och säljare jag skall sälja min del
vi har tagit dit en besiktnings man som han har bokat
hittade fel på huset som bör åtgärdas omg och saker som bör göras inom en tid
Nu har min bror fått offert på ca 700000:- på rep och tycker att jag skall vara med och betala det
Vad gäller ?
han har nu bott där i 4 månader nu
 
  • Wow
  • Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
Har ni fått halva huset var kommer du mycket riktigt att sälja din halva till brodern (om du väljer att göra det).

Det hade funnits smartare sätt att överlåta fastigheten på, men är den redan er är det för sent att ändra på det.

Du har ingen skyldighet att renovera huset. Äger ni det ihop är det samägandelagen som gäller och då ska ni vara överens om alla sådana beslut.

Det låter som om det är dags att sätta hårt mot hårt mot brodern.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
Värderingen var ju baserat på värdet utan dessa renoveringar. Om det dykt upp något okända saker så kanske en ny värdering där den informationen vägs in är rimligt. Men sannolikt skiljer det mindre i värde än det kostar att åtgärda.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Det låter ju lite väl högt med 700k i akuta renoveringar.
Varför kan ni inte sälja utan utan att ordna detta? Håller huset bokstavligen på att falla i bitar?
 
  • Gilla
Björnen K och 8 till
  • Laddar…
om du också är skriven där kan du sälja till honom och "flytta" din vinst till en annan fastighet.

om du säljer för under (tror jag) taxeringsvärdet blir det ingen stämpelskatt eller vinstskatt. men frågan är om ni ska dela på det eller din bror vill behålla "skattevinsten" om han tänkt sälja i en nära framtid (för då får han skatta för den vinsten - men fram tills dess så lånar han ju i princip den skatt ni slapp av dig räntefritt). Så om din mamma köpt huset för 100.000 och de nu är värt 6.000.000 och du säljer din halva för 3 så blir det ju 20% ca 600.000 som din bror då kan "låna räntefritt" av dig. Om försäljningen är under taxvärdet.

Om ni gjort upp ett värde tycke rjag han ska stå för det. Eller får han acceptera att du istället kan välja att fortsätta vara delägare. Man kan inte börja bygga om och fixa och "ändra" upplägget, att minska värdet och få pengar för renoveringen. Då skulle han gett fanken i att börja bygga och lösa ut dig så fort som möjligt innan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Det här felet som upptäckts kan ju faktiskt ha att göra med renoveringen. En renovering som han rimligen borde väntat med tills allt var klart.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
L Lars Pedersen skrev:
Jag och min bror har ärvt huset från Mamma hon lever i dag
Ni har då vad jag förstår fått huset i gåva och om det är fler som ska ärva som förskott på arv.

Jag antar vidare att vad ni fått, juridiskt sett, är en fastighet (mark) till vilken det hör en hus och att det inte är ett hus på ofri grund.

Och jag antar att ni nu står som ägare med 50% var av denna fastighet.
L Lars Pedersen skrev:
Vi tog dit en mäklare för att få en värdering av huset allt lugnt
vi var överens om vad han skulle lösa ut mej med för summa
Aj aj aj. Jag antar här att "överens" inte skrevs ned på papper?

Enligt jordabalken är avtal om köp av fast egendom som inte är skriftliga ogiltiga. (JB 4:1 3:e st.)
L Lars Pedersen skrev:
Han började renovera innan vi fått igenom alla papper sen flyttade han in innan allt var klart.
Inte bra. Ni samäger en fastighet men den ene genomför efter eget huvud och på egen räkning renovering.
L Lars Pedersen skrev:
Nu tycker han att vi skall se oss som köpare och säljare jag skall sälja min del
Bra
L Lars Pedersen skrev:
vi har tagit dit en besiktnings man som han har bokat
hittade fel på huset som bör åtgärdas omg och saker som bör göras inom en tid
Nu har min bror fått offert på ca 700000:- på rep och tycker att jag skall vara med och betala det
Vad gäller ?
han har nu bott där i 4 månader nu
Vad som gäller är att ni måste komma överens om ett pris och du snarast säljer din halva till din bror.

Priset bör vara halva fastighetens nuvarande värde innan den reparerats. Detta värde bör vara baserat på att byggnaden är i behov av reparation och motsvara vad ni skulle få om ni sålde den idag till dagens skick.

Hur bör fastigheten värderas?

Av en fastighetsmäklare som sett huset i nuvarande skick och läst besiktningsprotokollet.

Varför bör affären göras innan huset repareras?

Varje dag ni äger detta tillsammans så hanterar uppenbarligen din bror renoveringen enligt eget huvud då han ska bo där. Men om du fortsätter äga fastigheten så bör du vara med om dessa beslut. Om huset där din bror tänker att själv bo sannolikt i många år och som han ärvt av er mor.

Detta har mycket hög risk att ni kommer hamna i bråk med varandra.

Avsluta samägandet snarast och återgå till att vara syskon som förhoppningsvis hjälper varandra med renoveringar eller i alla fall råd.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
Håller helt med föregående, klargör att renoveringarna får han givetvis stå för själv då det kommer kosta mer än det sänkta försäljningspriset. Värdera med kända fel, din bror kan rimligen inte hunnit renovera så mycket att han har dragit upp priset något större sedan tidigare renovering om jag förstått tidsramarna rätt. Bestäm efter värdering hur vida ni ska sälja i befintligt skick eller om han vill köpa din andel och där efter själv renovera.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Håller helt med föregående, klargör att renoveringarna får han givetvis stå för själv då det kommer kosta mer än det sänkta försäljningspriset. Värdera med kända fel, din bror kan rimligen inte hunnit renovera så mycket att han har dragit upp priset något större sedan tidigare renovering om jag förstått tidsramarna rätt. Bestäm efter värdering hur vida ni ska sälja i befintligt skick eller om han vill köpa din andel och där efter själv renovera.
Driven broder...

Han vill alltså ha dig som sponsor, trots att Ni redan delat.

Jag föreslår att Du pratar med brodern. Säg att Du ångrat dig och vill köpa ut honom på samma premisser.
Alltså att han ensam står för alla renoveringskostnader och du flyttar in eller hyr ut när allt är klart.

Enda sättet att få honom att förstå.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
sunnis
Din bror ”köpte” ut dig i samband med värderingen av mäklaren då han bestämde sig för att köpa huset.

Att han sen åker på överraskningar i sitt hus och vill att du tar på dig en del av smällen är inte OK. Tråkigt att han resonerar på det viset. Dock kan din bror såklart driva det som ett dolt fel mot dödsboet om det är nu ett dolt fel. Att göra så skulle mer eller mindre innebära att er syskonrelationer för din bror är mindre värt än 350 000kr.

Vad är det för plötsligt fel som kostar 700 000kr att åtgärda? Är det ens ett ”fel” eller bara en anmärkning? Även om det är ett fel så behöver det inte heller betyda att det är ett problem. Känns lite som din bror vill lösa något A till Ö om det görs på din bekostnad? För den summan så verkar det handla om typ två kompletta badrum med hög standard inkl en takomläggningar eller ny fasad? Din bror behöver även ta i beaktning att det höjer värdet på huset, men jag antar att han inte är intresserad av att köpa ut dig till en ny och högre värdering efter åtgärderna? 🙄

En annan aspekt, vad är huset värt? Är det en kåk för 10 Miljoner++ så kanske du helt enkelt ska bara stå hälften och gå vidare i livet utan tjafs och värdera er relationen även om din bror har fel. Men det beror ju såklart hur mycket pengar det rör sig om.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L Lars Pedersen skrev:
Jag och min bror har ärvt huset från Mamma hon lever i dag
Vi tog dit en mäklare för att få en värdering av huset allt lugnt
vi var överens om vad han skulle lösa ut mej med för summa
Han började renovera innan vi fått igenom alla papper sen flyttade han in innan allt var klart.
Nu tycker han att vi skall se oss som köpare och säljare jag skall sälja min del
vi har tagit dit en besiktnings man som han har bokat
hittade fel på huset som bör åtgärdas omg och saker som bör göras inom en tid
Nu har min bror fått offert på ca 700000:- på rep och tycker att jag skall vara med och betala det
Vad gäller ?
han har nu bott där i 4 månader nu
700k låter som mesta av vanliga underhållet på en gång?
När mäklaren bedömde värdet var dåvarande skick.
Är det så att det hittades något som påverkar o drar ner original värderingen, måste bygga om en vägg eller grovt fel hade jag omvärderat huset så det blev rättvist.

Jag köpte själv ett gör det själv hus, nya grannarna betalade 1.1 miljon mer än mej samma model på hus 6 månader senare. Men då var allt utom taket "gjort redan" +garage,atte&fridgebodd.
Om det är dags för normalt underhåll bör han ta det.

Med hus är 99% inget akut, utom taket läcker in= 1k material +6 timmar som amatör=+1-2 år.
Tar dock ca 1-2 år innan hus nojan "oj allt måste fixas hur gör jag paniken" lägger sej.

Hus kostar i underhåll minst 300-500/mån för "gör det själv".
Offerter är minst 1500-2500kr/ månad i underhåll med 30&50 år långsiktigt.
Syns oftas i värderingen på husen som mäklaren gör samt i själva budgivningen, 50 år sen taket bytes = -100 till -150k, ej godkänt avloppes rening -100k osv.

Att vilja ha allt gjort på bådas nota = då omvärderas huset efter o sen delar på det. men är inte en bra grej i mina ögon.
Men är det ett 10mil hus hade jag gjort så.

Hur som skriv något kontrakt när ni kommer överens om något.
 
Det låter litegrann som att det "hittats" renoveringar som motsvarar det han vill slippa betala till dig?

Mäklaren får ju isåfall värdera om huset efter vad värdet blir efter renoveringarna, förhoppningsvis minst 700 000 högre, dvs ingen skillnad på hur mycket han ska betala dig.

Men rimligast är ändå att ni gör upp affären som om han inte bott där i 4 månader och inte påbörjat renovering, dvs du bjuder honom på hyran av din halva av huset.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.