mexitegel mexitegel skrev:
Det här låter faktiskt lite som "Not in my backyard"-syndromet. Vill man ha en parkering så måste den ju finnas någonstans. De flesta vill dessutom ha parkeringen i någorlunda närhet till sitt boende.

Men självklart vill man kanske inte ha den alldeles inpå knuten.
Precis. Logiskt att parkeringar hamnar mot den del av huset som är nära gatan. Ska man annars leda runt biltafiken och in på tomten? :thinking:
 
W WCAnka skrev:
Huset står inte klart förrän i juni -18

Då vi redan innan frågat var parkeringar skulle finnas och mäklaren sade emellan husen.
Inte före och inte efter. Så vi skulle teckna en förhandsbokning. Sagt och gjort, vi kallades för visning som då inte heller visade parkeringen utanför mitt fönster. Jag frågade byggherren och han visade skiss som övre bilderna. Då frågade jag hur fan man kan bli omringad av bilar, när ingen berättat det? Han skämdes och gick. Jag fick inget veta från början, och nu när jag betalt får jag veta. Jag tänker dra mig ur köpet om inget ändras, jag betalar hellre ett skadestånd.
Mäklaren har ju ljugit mig i ansiktet, eftersom jag frågat från början!
Jurist kontaktad, såg inga hinder med att avbryta kontrakt. Då det endast är förhandsbokat.
Är inte de flesta förhandbokningar skrivna på ett sånt sätt att de är bindande.
Juridisk brukar nämligen formuleringarna vara så.

Nu när priserna på nybyggnation går ner kraftigt och många vill bryta avtal så är detta något som kommer bråkas om-. Och säljarna driva in i det längsta.
 
W WCAnka skrev:
Huset står inte klart förrän i juni -18

Då vi redan innan frågat var parkeringar skulle finnas och mäklaren sade emellan husen.
Inte före och inte efter. Så vi skulle teckna en förhandsbokning. Sagt och gjort, vi kallades för visning som då inte heller visade parkeringen utanför mitt fönster. Jag frågade byggherren och han visade skiss som övre bilderna. Då frågade jag hur fan man kan bli omringad av bilar, när ingen berättat det? Han skämdes och gick. Jag fick inget veta från början, och nu när jag betalt får jag veta. Jag tänker dra mig ur köpet om inget ändras, jag betalar hellre ett skadestånd.
Mäklaren har ju ljugit mig i ansiktet, eftersom jag frågat från början!
Jurist kontaktad, såg inga hinder med att avbryta kontrakt. Då det endast är förhandsbokat.
Var vill du ha din egen parkering?
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Husbil är lösningen!
 
På webbplatsen för projektet har de ju ritat ut en separat parkering en bit bort från husen. Blir den inte av? Väldigt vilseledande, men gäller det juridiskt?
Text från prospektet som pekar på att grusytan inte är en parkering:
"Mellan bostadshusen står låga komplementbyggnader med framförliggande grusytor som fyller de praktiska behov som finns utöver det egna hemmet. Här kan de boende förvara saker, ladda elbilen, plantera om blommor, tvätta cykeln eller njuta av trädgårdens möjligheter både avskilt och tillsammans."
Edit: förtydling
 
  • Illustration av bostadsprojekt med hus, komplementbyggnader och grusytor, numrerad 1.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
W WCAnka skrev:
De två översta bilderna har ingen kund sett, de två översta är tagna från Byssjan av bygg bolaget. Kunder har inte fått dessa det ha vi hämtat och fotat själva.

De två senare är de man fått som kund. Ser du en parkering på de två under?
Kan man gissa att parkeringen ligger i mitt fönster?
På den sista bilden, 3D-bilden i färg ser man troliga parkeringsplatser i grått, direkt till höger om huset längst till höger. Utifrån planritningen bör ditt sovrum ligga bredvid dessa. Sen kan jag tycka att man tydligarmarkerat ännu mer som parkeringar.
 
Om p-platserna verkligen ska ligga så nära som på bilden då ser det ut som om bildörren kommer att slå i sovrumsväggen och det skulle inte vara acceptabelt för mig.
En annan aspekt är väl att det ska inte bara startas och köras med en bil.
Man håller ofta på och lastar och lastar ur saker, (skåpbil - kanske arbetsredskap), hela familjen, husdjur, matkassar m.m.
Det kan bli ett förskräckligt rännande och pratande utanför fönstret när man vill ha sovmorgon.
Jag skulle dra mig ur till varje pris.
Närmast husväggen vill man ju ha en bit gräs. Vill de inte ha det ur underhållningssynpunkt?
Det har man ju t.o.m. i de flesta hyreshus, utom kanske i stenstaden förstås men då vet man ju om det i förväg och har ett val.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
D dicliff skrev:
et kan bli ett förskräckligt rännande och pratande utanför fönstret när man vill ha sovmorgon.
Jag skulle dra mig ur till varje pris.
Fast med moderna väggkonstruktioner och högisolerande fönster hör man knappt ett skvatt av vad som händer utanför.
Detta är faktiskt något jag uppfattar som "störande" i vårt nya hus:
Man vet inte att en bil har kommit två meter utanför husväggen,
eller att ett par hästar kommer skrittande, förrän någon bankar på dörren.
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Fast med moderna väggkonstruktioner och högisolerande fönster hör man knappt ett skvatt av vad som händer utanför.
Detta är faktiskt något jag uppfattar som "störande" i vårt nya hus:
Man vet inte att en bil har kommit två meter utanför husväggen,
eller att ett par hästar kommer skrittande, förrän någon bankar på dörren.
Jo men många, bland annat jag själv sover ALLTID med öppet fönster, lite öppet på vintern och helt öppet på sommaren (med myggnät förstås). :sleep: Mitt hus är också väldigt välisolerat så på dagtid när jag är i andra rum är det bara hunden som hör när någon är utanför. Och hon talar om det högt och bestämt! Men tyvärr varnar hon för rådjur också. :rolleyes::worried:
 
D dicliff skrev:
Jo men många, bland annat jag själv sover ALLTID med öppet fönster
Dåligt fungerande ventilationssystem?
 
  • Gilla
dicliff
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Dåligt fungerande ventilationssystem?
Det kan det förstås vara men det är en vana sedan jag var barn. Jag gillar frisk luft och inbillar ,mig att den är friskare direkt utifrån istället för genom diverse ventilationstrummor. ;)
 
D dicliff skrev:
Det kan det förstås vara men det är en vana sedan jag var barn. Jag gillar frisk luft och inbillar ,mig att den är friskare direkt utifrån istället för genom diverse ventilationstrummor. ;)
Jo det är klart luft som går genom filter måste vara mycket värre framförallt f7 klads
Klassat :D
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.