Byggahus.se

Är det tillåtet som lekman att sätta fast eluttag under ett skrivbord?

1. Y
    Medlem · 9 inlägg

ytterlampa

Medlem
    Hej,

Jag har precis byggt ett skrivbord och installerat 3x4 utag på undersidan (se bild). Till dessa utag har jag installerat en brytare för att enkelt kunna bryta olika uttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2160.jpg

Jag gick elprogrammet på gymnasiet (för 10 år sedan) och känner att jag har kunskapen som krävs för denna typ av installation. Jag valde dock att plugga vidare istället för gå lärlingstiden så jag har ingen behörighet alls. Får jag då göra denna typ av installation? Kan jag inte riktigt avgör om den eller fast eller inte.

Låt oss säga att det sker ett elfel i en produkt som är kopplat till ett avuttagen så det börjar brinna (precis som kan hända i alla uttag). Kan då mitt försäkringsbolag sätta sig på tvären om jag inte kan visa upp ett kvitto från en elektriker som har varit och kolla på det?

2. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 10 873 inlägg

Demmpa

Husägare
    Det är bara den fasta starkströmsinstallationen som är behörighetskrävande/kräver auktorisation.

Tillverkning av möbler, apparater, etc går under andra regler än starkströmsföreskriften.

• Laddar…
  3. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 18 558 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Om du är oroligt för att orsaka en brand, då ska du nog se över ditt arbete. Om du gjort ett misstag eller ett dåligt arbete som orsakar ett tillbud så "åker du dit" oberoende av hur mycket du fick göra denna installation

Det ser bra ut på bild, om du använt rätt typ av kabel. Ett frågetecken är hur väl anslutningskabeln är dragavlastad. Man vill inte att den ska ryckas loss ur dosan när man drar fram skrivbordet.

• Laddar…
  4. K
    Medlem · stockholm · 2 485 inlägg

Kane

Medlem
    Vad är rätt kabel för en installation av den typen?

5. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Installationskabel typ EQX för de delar som är fast monterade och anslutningskabel typ RQQ för anslutningssladden med stickpropp.

6. Y
    Medlem · 9 inlägg

ytterlampa

Medlem
    Jag är inte alls orolig. Det var mest ett hypotetiskt fall. Om man skulle sätta in en elprodukt som är skadad och som orsakar brad helt oberoende av vilket uttag man sätter den i så tänker jag mig att försökringsbolaget skulle hävda att felet var mitt om jag hade kopplat något som var utanför min behörighet. Det blir ju antagligen svårt för mig att bevisa att det var produkten som var skadad och inte uttaget som jag har satt upp.

Håller med. Just nu är den endast avlastad med en klammer samt isoleringen i kopplingsdosan. Jag kanske skulle sätta tidd någon mer dragavlastning. Det ska dock tilläggas att skrivbordet är stort och att man inte enkelt rör på det. Man bör vara två personer i alla fall. Med det sagt är set så klart viktigt att kabeln sitter där den sitter och inte dras ut från dosan.

Jag använde RKK mellan dosa och uttag/brytare. Är det felaktidgt menar du?

7. H
    Moderator · Stockholm · 43 059 inlägg

hempularen

Moderator
    Anslutningskabeln skall väl vara något i stil med RKK 3G1,5. Men det finns nog fler alternativ. Sedan har man fast förlagd kabel här mellan kopplingsdosan och uttagen/brytaren. De borde nog vara kabel avsedd för fast förläggning, som ex. EKK. Men jag är lite osäker på om det är ett krav i en "apparat" som detta formellt är. Svårt att se på bilden, men jag misstänker att det är samma kabeltyp mellan prylarna som också används som anslutningskabel, och det är troligen fel.

Men det som ev. är värst med det vi ser på bilden är dragavlastningen av anslutningskabeln. Om den bara sitter fast med den där enda klammern vi ser så är det direkt farligt. Men det är ju möjligt att det även finns en dragavlastning inne i dosan.

• Laddar…
  8. Bo.Siltberg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Alltid svårt att veta hur försäkringsbolag agerar, men de ska normalt inte kunna ställa krav på behörighet och liknande frågor. Vid ett tillbud är det utförandet som de ska lägga vikt på. Om det är fackmannamässigt utfört så finns ingenting de kan anmärka på. Men du har ju ett ansvar också att inte använda elektriska produkter som är uppenbart felaktiga, utan det ska vara fel som man inte kunde se eller misstänka.

Det är inte rätt typ, men är det väl utfört så finns inte mycket att anmärka på. Kontrollera att strömbrytare och uttag har en plint som medger RK. Det får inte vara en snabbplint utan måste vara en skruvplint.

9. E
    Medlem · jämtland · 19 932 inlägg

elmont

Medlem
  10. K
    Medlem · stockholm · 2 485 inlägg

Kane

Medlem
    EQX eller EXQ?

• Laddar…
  11. P
    Medlem · Skåne · 381 inlägg

polarsson

Medlem
    Var ju en väldans massa uttag :cool: vad ska du ha på ditt skrivbord?

• Laddar…
  12. Demmpa

Demmpa

Husägare
    Eftersom ”vem som helst” får byta uttag, strömbrytare, etc så går det typ aldrig att bevisa åt något håll vem som senast har skruvat med ett uttag etc.

13. Demmpa

Demmpa

Husägare
    Tex dator, skärm(ar), skrivare, aktiv högtalare, skrivbordslampa, laddare till mus/headset, etc.

14. P
    Medlem · Skåne · 381 inlägg

polarsson

Medlem
    Får jag fråga varför vanliga förgrenare inte dög?

• Laddar…
  15. Demmpa

Demmpa

Husägare
    Troligen är ett 4-väg alltid spänningssatt, den andra styrd via ena brytaren och den tredje styrd via den andra brytaren.

Så för att få till det med grenuttag så behövs det minst tre grenuttag varav två med brytare.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.