Vi ska ha grusväg, ca 30m o 3,5m bred. Nuvarande underlag är gräsmatta.
Materialet verkar gå på runt 20000 SEK, 2 sorters sten o grus, duk.
Inga kanstenar.
Jag förstår att maskiner och arbetstid kostar. Behöver de kosta 80000?
Hade hoppats på att betala runt 50000 sek...med rot..typ.
Nån som köpt liknande tjänst/jobb?
 
Skulle gissa på en arbets/maskinkostnad på max 40 000:-. Går det verkligen att få RUT på ett vägbygge?
 
  • Gilla
Finnsnickarn
  • Laddar…
R
F Finnsnickarn skrev:
Vi ska ha grusväg, ca 30m o 3,5m bred. Nuvarande underlag är gräsmatta.
Materialet verkar gå på runt 20000 SEK, 2 sorters sten o grus, duk.
Inga kanstenar.
Jag förstår att maskiner och arbetstid kostar. Behöver de kosta 80000?
Hade hoppats på att betala runt 50000 sek...med rot..typ.
Nån som köpt liknande tjänst/jobb?
Man gräver väl bort det översta jordlagret, innan man lägger på bergskross och väggrus?
 
  • Gilla
Finnsnickarn
  • Laddar…
M mlkjhr skrev:
Skulle gissa på en arbets/maskinkostnad på max 40 000:-. Går det verkligen att få RUT på ett vägbygge?
Ok, tack. Vet faktiskt inte, trodde. Jag bör kolla upp det.
 
R Rejäl skrev:
Man gräver väl bort det översta jordlagret, innan man lägger på bergskross och väggrus?
Jepp så har jag förstått det också.
 
R
F Finnsnickarn skrev:
Jepp så har jag förstått det också.
Då har du bortforsling av lika mycket material som du tillför ish…
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Tycker det låter dyrt vid första anblick, verkar som vi pratar kring 30-40cm utgrävning och så två lyft med nytt material.

Skulle ta in fler offerter på jobbet, men jag tror att 70-80 endå kan vara rimligt då det ska köras ut 60-80 ton och in med lika mycket nytt och beroende på avstånd och upplägg så kör man två bilar eller en bil med 2st containers för massorna.
Sen ska material in och även om bilarna sprider det så ska det justeras och så ska det packas in innan nästa lager på.

Så det är ju inte gjort i en handvändning
 
  • Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Tycker det låter dyrt vid första anblick, verkar som vi pratar kring 30-40cm utgrävning och så två lyft med nytt material.

Skulle ta in fler offerter på jobbet, men jag tror att 70-80 endå kan vara rimligt då det ska köras ut 60-80 ton och in med lika mycket nytt och beroende på avstånd och upplägg så kör man två bilar eller en bil med 2st containers för massorna.
Sen ska material in och även om bilarna sprider det så ska det justeras och så ska det packas in innan nästa lager på.

Så det är ju inte gjort i en handvändning
Ja de sa också 30-40cm.
En uppskattade tiden till 3-4dagar vid platsbesöket.

Nu när de 2 första offerterna kom så låg en på 84 o en på 103. Väntar in 2 till.

En firma sa 2 veckors jobb. Tyckte det lät länge...då blir det dyrt också.
 
Att gräva ut gräsmattan för en mgrävmaskinist är det en dags jobb? Nån som vet?
 
R
F Finnsnickarn skrev:
Att gräva ut gräsmattan för en mgrävmaskinist är det en dags jobb? Nån som vet?
Det är någ lite mer då det ska lastas på lastbilar som kör bort det..
 
  • Gilla
Finnsnickarn
  • Laddar…
F Finnsnickarn skrev:
Att gräva ut gräsmattan för en mgrävmaskinist är det en dags jobb? Nån som vet?
Beror på vilken maskin man kan använda, och hur lätt det är att bli av med jordmassorna.
Om man behöver ta hänsyn till redan nedgrävda ledningar, El, Tele, fiber, vatten avlopp mm.
Och om det är en bra grävmaskinist.
Men tycker nog att det inte skall behöva ta mer än en dag.
 
  • Gilla
Finnsnickarn
  • Laddar…
F Finnsnickarn skrev:
Ja de sa också 30-40cm.
En uppskattade tiden till 3-4dagar vid platsbesöket.

Nu när de 2 första offerterna kom så låg en på 84 o en på 103. Väntar in 2 till.

En firma sa 2 veckors jobb. Tyckte det lät länge...då blir det dyrt också.
Jag räknade med 3-4 dagars jobb allt som allt också.

Dom bör kunna hinna gräva ut allt första dagen om dom har en grävare i 14tons klassen och frakten av massorna går smidigt med dubbla bilar/lastväxlarflak sen beror det ju helt klart på marken också. Går det infrastruktur där det ska grävas så behövs en grovis med en spade också. O då kan det lätt dra iväg lite extra tid.

Är det bara att skapa en bra kant och sen slevar massor så går det fort.
Nu är det drygt 10 år sedan min infart gjordes om och det var väldigt likt dina förutsättningar och tror vi höll på typ 5 dagar men då var det en bekant som grävde och vi gjorde lite andra jobb också.
 
  • Gilla
Finnsnickarn
  • Laddar…
Mm bra info, tack. Har en fiber kabel efter kanten...men jag kommer o vara med oavsett...som en grovis..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.