Hejsan!
Jag har precis flyttat in till en hyresrätt (lägenhet) och har upptäckt gula äckliga fläckar i badrummet, såg detta innan jag flyttade in men tänkte att hyresgästen innan bara slarvat med städningen och att dessa fläckar går lätt att skrubba bort.
Jag har testat med ALLT för att få bort dessa fläckar men det går inte bort. Fläckarna är gula och klibbiga i både taket och på väggen som är i någon sorts plasttapet. Lägenheten är byggd 1952 och består av både betongväggar och tak i hela lägenheten, även badrum.
Jag ger det här nu en sista chans innan jag kontaktar hyresvärden och undrar ifall någon här vet vad dessa fläckar är för något och hur jag får bort det?
Jag bifogar några bilder. Bilden på fläckarna på väggen ser bruna ut på bild men dom är gula i verkligheten precis som i taket
 
  • En närbild av en vägg med flagnande färg och fuktfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fläckar på en vit vägg som kan vara mögel eller vattenskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fläckar och missfärgningar på en väggmålning i en beige nyans.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med vattenskador eller fläckar och en del av ett takarmaturfäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova kemisk ren bensin.
Brukar få bort det mesta kladdiga
 
  • Gilla
L.I.V
  • Laddar…
Eller aceton eller thinner. Det finns ett otal lösningsmedel som biter på olika saker. Finns i välsorterad färghandel.
 
  • Gilla
L.I.V
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Eller aceton eller thinner. Det finns ett otal lösningsmedel som biter på olika saker. Finns i välsorterad färghandel.
Aceton är dock inte så snällt mot en del målade ytor.
Mina erfarenheter är iaf där aceton riskerar att förstöra mer än nytta funkar kemisk ren bensin perfekt (y)
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Tack så mycket för svar ska testa detta! :)
 
A
Eller kontakta hyresvärden så tar denna in en firma som gör det ordentligt. Du ska inte betala hyra för att stå och kladda med andras skit.
 
Prova tvätta med outspädd såpa. Det kan vara fett från någonting. Fungerar även på gammalt fett, härdat fett.
 
Det är nog sannolikt så att färgen är påverkad/missfärgad så det lär knappast vara nåt som går att tvätta bort. Det som har påverkat färgen kanske är bortstädat redan......
Hyresvärden borde rimligen inte ha accepterat detta från tidigare hyresgäst och målat om. Samtidigt borde ts noterat detta redan vid inflytt och påtalat det som ej acceptabelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.