Vi går igenom de olika produkterna för smarta hem och jämför paketlösningar för att du ska få en överblick över vilka startkit och instegsprodukter som finns om du vill starta upp ett smart hem.

Du kan läsa artikeln här: 9 startkit för smart hem - köpguide
 
Cheesen
Niko då?
 
Varför har ni inte med Hubitat Elevation C7 ?

Det kostar ca 1500:-
Har inbyggd zwave och zigbee.
Ligger mitt emellan HA och SmartThings.
Enkelt att komma igång med i princip allt, och vill man kan man göra mycket mera än med SmartThings (om jag förstått det rätt)
 
  • Gilla
Hellwiz och 1 till
  • Laddar…
Och Schneider Electric Wiser är ett alternativ som funkar bra om man inte gillar eller vill lära sig HA
 
Varför pratar ni inte om Homey, lätt värd och enkel smart hem hub.
 
  • Gilla
Hellwiz och 7 till
  • Laddar…
Ni har inte tagit upp Telia Smart Family som är en bra gratistjänst från Telia.
En del av detta är att man kan köpa gateway och "prylar" via Telia.
Detta bygger på Zigbee så allt som snackar det kan integreras.
Smart Family-appen innehåller dessutom en hel rad andra bra funktioner för "familjen".
 
D Djaias skrev:
Varför pratar ni inte om Homey, lätt värd och enkel smart hem hub.
"För en månad sedan hade jag rekommenderat Homey som styrenhet, men den är end of life och ny hårdvara kommer inte förrän i början av nästa år"
 
Som teknikkunnig nörd med ganska begränsade monetära resurser slår det mig hur sjukt dyra vissa system är! För mig har det blivit en ganska salig blandning av system med Home Assistant i mitten, i huvudsak eftersom det finns ofantliga mängder pengar att spara på det sättet. Men, det är definitivt inte en lösning för alla då det inbjuder till oändligt krångel om man är osäker hur man ska göra.
 
  • Gilla
Bangan och 3 till
  • Laddar…
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag skulle titta mycket mer på ”Matter” där alla de stora är med på tåget, Apple, Google, Amazon, Ikea och många fler. När smarta hem prylarna talar samma språk försvinner de begränsningar som vi har upplevt tidigare.
 
  • Gilla
Chrisso87
  • Laddar…
Själv valde jag Homematic IP för hela huset. Helt fantastiskt, prisvärt och så lätt att installera. Reglerar elementen, belysning m.m. Valde även köpa regnsensor, fönstersensorer, styrda eluttag, temperatur och fuktighetssensorer samt vattensensor som jag lagt bredvid kyl, under vask och i badrum.

Finns otroligt många fler produkter.
 
  • Gilla
SueSue
  • Laddar…
Hur kan denna artikel ens anses vara seriös när man inte tar med det idag största hemautomationssystemet på marknaden som har stöd för i princip allt och lite till?

Självklart pratar jag om Homey.

Homey har stöd för samtliga produkter som nämns i denna artikel dvs man får allt i ett.
Det är dessutom ett enkelt system som inte kräver speciellt mycket förkunskap men är samtidigt relativt avancerat för den som önskar.
 
  • Gilla
Hellwiz och 5 till
  • Laddar…
Jag vet inte om denna artikeln sammanfattar ämnet bra. Ett antal smarta prylar är nog inte än ett smart hem system. Hue t.ex. är ju bara belysning. Shelly är visst styrbar men i sig inte så himla smart.
Ett smart hem system behöver en central och det behöver ingå möjligheten att styra och programmera. Om X händer ska Y göras. Det kan göras via Apple Home Kit, Home Assistant, m.m.

Kanske bättre om man delar upp artikeln och prata smart hem i den ena delen och smart belysning i en annan. Så här blev det lite av en röra.
 
  • Gilla
Racerduvan och 1 till
  • Laddar…
[artikeln saknar helt att vi har en världsstandard på smarta hem med Matter och Thread
QUOTE="Redaktionen, post: 5007721, member: 148068"]Vi går igenom de olika produkterna för smarta hem och jämför paketlösningar för att du ska få en överblick över vilka startkit och instegsprodukter som finns om du vill starta upp ett smart hem.

Du kan läsa artikeln här: 9 startkit för smart hem - köpguide[/QUOTE]
 
T
Redaktionen Redaktionen skrev:
Vi går igenom de olika produkterna för smarta hem och jämför paketlösningar för att du ska få en överblick över vilka startkit och instegsprodukter som finns om du vill starta upp ett smart hem.

Du kan läsa artikeln här: 9 startkit för smart hem - köpguide
"kosta på sig en rejäl styrenhet från början för att försöka framtidssäkra hemmet". Säga vad man vill om marknadskrafterna men humor har man.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.