Hejsan,

I slutet på min köksplanering.

Fastnat lite på ett par saker.

Tänker nyttja Ikea stommar och troligen Diffrey luckor.

Mina "problem":
* Har en sektion med tre 140 skåp där jag tänkt ha två Siemens ugnar och en Siemens kaffeautomat. Kaffeautomaten centrerad ovanför bänkskivan som kommer var 3 cm svart granit. Jag vill ha samma lådor som på övriga delar och ingen värmelåda. Sedan behöver jag väl höja upp allt om jag skall kunna få dit alla linjerade med tanke på att granitskivan bygger 3 cm?
* Tänkt köra på ett kyl/frysskåp från Amana. De är ganska stora. Ritat in det på bilden. Förslag på hur man bygger in ett sådant skåp på bästa sätt med tanke på Ikea stommar i övrigt? På den sidan med kylskåpet är det en skorsten i hörnet som bygger ca 60*60 men som jag inte markerat. Detta plus ca 20 cm till pgr av rör och annat. Så jag räknar bort ca 80 cm i hörnet pgr av detta. Helt öppen för skåp eller annat för att snyggt få Amana kylen att passa in. Är inne på Amana 320FNRS Precision.

Spishällen kommer vara på den sektion som sticker ut på bilden. Induktionshäll som monteras mellan 80 bänkskåpen. Inte markerat det då man inte kan det i Ikea appen.
 
  • kök 2d.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ugnar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bänksida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hybris skrev:
* Har en sektion med tre 140 skåp där jag tänkt ha två Siemens ugnar och en Siemens kaffeautomat. Kaffeautomaten centrerad ovanför bänkskivan som kommer var 3 cm svart granit. Jag vill ha samma lådor som på övriga delar och ingen värmelåda. Sedan behöver jag väl höja upp allt om jag skall kunna få dit alla linjerade med tanke på att granitskivan bygger 3 cm?.
Hej!
Ytterligare två grejjer om din ugn/kaffe vinkel som du måste tänka på är:
- din bänkskiva kommer att ha några cm överhäng. Kommer mittenlådan att ta i?
- ska du köra handtagslöst så att utstickande handtag inte är iväg för lådor som dras ut.

Det ser ut som att det skulle kunna sitta några passbitar där, är inte helt tydligt dock hur du löst det.
 
För övrigt så är kyl/frys-modellen du valt helt fantastisk :)
De kallas "french door bottom freezer" alt. "bottom freezer french door" på engelska.
 
Lite off topic, men en sådan kyl/frys har jag aldrig sett. Det ser verkligen bra ut med utdragslådor för frysen! Man når ju aldrig det som ligger längst in. Har du en sådan Hejdukt..tig?
 
Marlene Eskilsson skrev:
Lite off topic, men en sådan kyl/frys har jag aldrig sett. Det ser verkigen bra ut med utdragslådor för frysen! Man når ju aldrig det som ligger längst in. Har du en sådan Hejdukt..tig?
Nej inte jag, men min syster! Frysen är fin, men jag diggar mest kyldelen. Känns nästan som att gå in i den. Massa förvaring i dörrarna. Och det är inga som helst problem att få in en fet laxsida som man håller på och gravar. Just detta att kunna få in något avlångt är verkligen en bonus.
 
Ja det blir en 3 cm svart granitskiva framför kaffe"skåpet". Har tänkt anpassa höjden på hela raden vitvaror så det passar i linje. Så passbitar sågas till efter granitskiva och vitvaror är linjerade snyggt.

Alla lådor är hantagslösa. Om det blir Ikea stommar blir det Diffrey London med integrerade hantag i alu. Tittade lite på Ikeas handtagslösa men det har för smala grepp och inte lika snygga tycker jag.

Passbitar är tanken men så smala och få det bara går. Får passa in det och se hur det fungerar så inte mittenlådan slår i skivan etc. Men tack för tipset!

Problemet jag insåg är att Ikea 140 skåp inte räcker om jag kör 60 cm höga vitvaror. Ok om det blir 45 cm höga. Så i det fallet måste jag köra 180 skåp och såga dem.

Inte helt på det klara om jag skall gå på Siemens eller Miele ännu. Siemens nya sortiment är fint. Dock avskyr jag all produktplacement som alla har. Dvs supermånga modeller och vissa bara för kökstillverkarna för att inte kunna jämföras med internetshoppar. Förstår varför de gör det men gillar det verkligen inte. Ofta samma ungar med olika namn. Typ som TV tillverkarna också gör idag! Klart fult!

Gällande Amana så är jag inte helt säker på om jag skall köra "3d" varianten eller ett vanligt SRX (högt skåp med en kyl och en frysdel). Den senare har fler finesser med zerocool delar och annat. Dock gillar jag att få en superbred kyl som du påpekar. Svårt val helt klart. 3d är snyggare än SRX tycker jag. Men SRX verkar ju mer praktiskt med fler finesser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.