Vad lägger ni för golv ovanpå betongplattan? Jag har funderat på en liknande konstruktion och tänkte gjuta plattan och sedan lägga ett regelat trägolv för att få ett trägolv som det var orginal. Kan det funka eller blir det mögelproblem?
 
Tjena!

Ingmar: När man lägger trägolv på betong så skall man alltid lägga en PE-foile mellan betong och trä. Man lägger ju då oftast ett flytande "parkett"-golv utan något regelverk under. Men det skulla kanske fungera om du lägger en PE-folie på betongen och sedan stolpar upp ett golv ovan på. Utrymmet bör nog ändå vara ventilerat. Det är vad jag tror.

Jag själv skall lägga klinker och flytande golv med max 20 mm i tjocklek. Vågar inte lägga tjockare trägolv pga golvvärmen. (värmemotståndet i trä)
 
Antar att om du gjuter en platta med fuktspärr under (cellplast) så behövs ingen fuktspärr ovanför plattan..
 
JoMan skrev:
Antar att om du gjuter en platta med fuktspärr under (cellplast) så behövs ingen fuktspärr ovanför plattan..
Jo, enligt golvtillverkarna måste man ha det pga byggfukt i plattan. Bäst att göra som dom säger ifall det skulle bli problem med golvet sen.
 
Nu har jag grävt ur under huset och funderar på isoleringen under plattan.
Jag tänker två varianter,
1. Tvättat singel - cellplast - betongplatta - trägolv eller golvmatta.
2. Som ovan men Isodrän istället för celplast.
Isodrän är ju dyrare men min tanke är att ev fukt inte ska kunna vandra upp från marken till plattan men att fukt i plattanska kunna vandra ner i marken.
Vad tror ni och vilken tjocklek bör isoleringen ha då jag ska ha golv värme.
 
  • Gilla
LarsAnders
  • Laddar…
Efter utgrävningen av en del av golvet ovan såg jag att min plan att först gräva ut och sedan bryta upp golvet var ett för stort projekt då. Nu gör vi ett nytt försök och har nu börjat riva ur ett mindre golv i husets mitt. Tanken nu är liknande den jag beskrivit ovan.
1 Gräva ut så mycket som möjligt och göra ett dräneringsdike i mitten med fall mot befintligt avlopp.
2 markduk och sedan singel
3 Cellplast ca 30cm
4 betongplatta med golvvärme
Funderar lite på var byggfukten ska ta vägen och om betongen ska ligga dikt mot befinlig grund eller om någon form av ventilation/ fuktspärr ska vara där så att inte den befintliga icke fuktspärrade grunden ska blöta ner plattan utan kunna ventileras uppåt in i huset, eller dräneras ner till dräneringsdiket.
 
Känner en som rensat torparegrunden och gjutit platta istället. Viktigt enligt honom; han la byggplast mellan befintlig grundmur och den gjutna plattan just för att utifall grundmuren skulle röra sig.
 
S
BeGe skrev:
Känner en som rensat torparegrunden och gjutit platta istället. Viktigt enligt honom; han la byggplast mellan befintlig grundmur och den gjutna plattan just för att utifall grundmuren skulle röra sig.
Gäller detta även mot innerväggarna i ett stenhus?
 
S
Bump...
 
Kan jag tyvärr inte svara på... men kan kanske ev. vara en god idé. Plattan bär ju sig själv - varför inte lägga byggplast emellan?
 
DSCN9501.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSCN9497.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då är jag igång igen och har nu börjat med det "innre" rummet. Gamla farstun från -27 som nu är mitt i huset Bild 3. Funderar just på fuktspärrarna, Golvtillverkarna vill tydligen ha en fuktspärr mellan betongplattan och golvet och de som pratar grund och isolering vill ha spärr i eller under isoleringen. Samtidigt bör man vad jag förstått inte ha dubbla fuktspärrar...
Så hur gör jag räcker 20cm 16x32grus för att stoppa ev. markfukt och sedan plast på betongplattan?
 
Vet inte om nån bevakar denna tråd men jag vill göra ungefär samma resa och gjuta platta istället för träreglar.
Hur gör man under ytterväggen? Ska man avlasta ytterväggen och byta ut reglarna under syllen och gjuta platta även där? vi har ett uterum som vi ska vinterisolera och det är därför tryckimpregnerade reglar under syllen/ytterväggar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.