Vi ska göra i ordning ett lekrum till tösa (2,5år). Men vi hittar inga tapeter som skulle kunna passa. Det ska passa både flicka och pojk och inte bli allt för barnslig om några år. Ja ni vet hur barn är. ;D Så det ska kunna hålla i minst 5-6år i alla fall.

Kom med förslag. Gärna bilder om ni har det.

Jocke
 
Har du provtapetserat på de alla olika tapetsajterna på internet?
 
zingo skrev:
Har du provtapetserat på de alla olika tapetsajterna på internet?
Nä jag har inte hunnit så långt ännu.

Hur många finns det? Boråstapeter vet jag.

Jocke
 
http://www.designersguild.com/products/ har fina tapeter i glada färger, se bild.

Sandbergs har en fin kollektion Kasper och Saga.
http://www.sandbergtapeter.com/default.asp?lid=10&ulid=18&show=3&katdel=2&psid=41
Min dotter har tapeten Evelina i sitt rum. Men det blev lite för mycket med 4 randiga väggar. Hade räckt med en fondvägg som var randig. Från början hade jag tänkt 3 ljusgula väggar och en lila till min dotter.

Annars gillar jag enfärgat mest. Sen har ju barn också sina favoritfärger, men som kan ändras. Min dotter (4 år) älskar rosa (ovanligt va?  ;) ) medan min son (7 år) gillar gult. Hans rum är grönt. Men de bryr isg inte så mycket om väggarna. Huvudsaken är att det är ljust och går att leka där.



 
I sovrum passar kalla färger som blått och grönt. Rött ger energi och oro. Rosa upplevs dock lugnare och feminint. Grått och rosa är snyggt! Sandberg har smårutiga tapeter i fina nyanser. Bilderna ovan visar tydligen den blå.
Gul och vitrutiga är ochså fint!

Själv har jag den grårutiga. Tyvärr är den inte uppsatt ännu så jag kan inte lägga upp några bilder.
Jag gillar rutigt och det känns tidlöst och jag tycker att det passar både stora och små. Det går utmärkt att ha randiga gardiner och blommiga kuddar i samma kulör utan att man mår illa... :) :)
 
Har iof sig aldrig stått inför dilemmat, har inga barn men jag vet att om något ska hålla fem - sex år, och dessutom för barn så gäller det att tänka till. (Utb. Barnskötare)

I alla fall, om jag var du skulle jag tapetsera enfärgat, randigt eller rutigt på samtliga väggar. Sedan spänna upp ett typ som fondtapet på en av väggarna, som kan förändras eller alternativt tas bort när barnen blir äldre. Därmed kan du ta ut svängarna en hel del, ett rosa prinsesstyg nu kanske men senare kanske ett hästtyg?

Vad gäller färgval på väggarna så har jag inget att tillägga, utan tycker att Harrieth har stenkoll på det.
 
Då kanske det vore smart om man gjorden en bröstpanel med tavelkritfärg? Eller kanske inte barnet förstår att det bara är i sitt rum det är ok att måla på väggen.
 
Nu har man tapetserat och det blev mörkblått undertill och ljusblått över. Sen har vi kört med Nalle Puh bård i mitten som köptes på Bauhaus (bara att klistra på och ta bort om man vill) men det funkade ju skit.
Så nu letar vi efter en Nalle Puh bård (papper) som man klistar med vanlig tapetklister.

Har ni några sidor där man säljer sådant?

Jocke
 
Vill bara komma med en liten varning om tapeter i barnrum. Lillan upptäckte nämligen en kant som inte var helt fastklistrad, och började riva upp det. Inte mycket, men det känns lite trist. Dessutom brukar jag inte tvätta hennes fötter varje kväll, så väggarna vid sängen har blivit lite smutsiga och då gäller det att inte ha för känsliga tapeter om man ska tvätta dem. Det samma gäller ju om barnet gillar att måla på väggen. Än så länge har hon "bara" målat i soffan. Har inga tips om Nalle Puh bårdar men jag tror de är populära från barnet är 1 år tills barnet fyller 3 eller 4, dvs inte speciellt lång tid. Längre tid för tjejjer än för killar enligt mina erfarenheter av mina barn och deras kompisar.

Pernilla
 
Känner igen det där med sönderrivna tapeter. Min dotter tyckte det var hur kul som helst att riva tapeter däe det inte skulle rivas. Detta efter att ha fått hjälpa sin morbror riva tapeter som skulle ner ;)
Kan även jag hålla med lite där med Nalle Puh att det kanske tröttnas på rätt snart. Finns många fina tapetborder bara man kikar runt lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.