Byggahus.se
Vi håller på att göra i ordning ett lekrum. På en av väggarna har vi hittat en tecknad bild som vi skulle vilja måla på hela väggen, har tänkt använda en projektor för att få ut konturerna, för att sedan kunna måla där. Ni som har målat, vad använde ni för färg. Är de vanligt väggfärg? är många olika kulörer man ska ha, är de bara att köpa 1 liter av varje och hoppas på att de inte kostar skjortan. Är nybörjare på detta område. Kanske finns någon med lite tips och ideér.

Köp provburkar, ca 25:-/st.
Ett par av basfärgerna räcker, sen är det bara att blanda vilt!
En liten tub svart pigment för att mörka vissa färger kan också vara bra att ha.

Har du/ni inga färgslattar från annan målning hemma?
Kolla med grannar och bekanta.
Är ni lite tjenis med färghandlaren kanske ni kan få köpa lite felbrytningar billigt - kostar pengar för dom om dom ska slänga dom.

mvh
Daniel

KristinaRT
Om målningen inte ska utsättas för en massa slitage och underlaget tillåter det kanske det fungerar med vanlig hobbyfärg? Finns i massor av nyanser, i små burkar och till rimliga priser. Borde gå att få tag på i de flesta hobbyaffärer som t.ex. Panduro. Kanske inte det mest hållbara, men å andra sidan kanske inte en målning i ett barnrum ska sitta i 20 eller ens 10 år.....

Har själv planerat att göra en väggmålning till sonen, så fort jag kommer på var man får tag på en over-head apparat eller projektor :) och hade då tänkt använda denna typ av färg.

KristinaRT skrev:
Har själv planerat att göra en väggmålning till sonen, så fort jag kommer på var man får tag på en over-head apparat eller projektor :) och hade då tänkt använda denna typ av färg.
OT, men man måste inte ha overhead...
Jag gjorde min väggmålning genom att rita upp rutor som var 2x2cm på originalet och sedan 20x20 på väggen med blyerts.
Sen är det bara att rita i rutan på väggen som det ser ut i motsvarande ruta på pappret. Är man osäker kan man minska till 1x1 resp. 10x10cm rutor.

mvh
//Daniel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.