Håller på att göra om ovanvåningen och tänkte dra lite cat6 (data) och koaxial (parabolen). Finns det någon skillnad på att dra dessa kablar genom flex- gentemot VP
rör?

MVH / Jonas
 
Redigerat:
Har dragit lite av bägge varianterna hemma. Dock endast datakabel Kat5. Jag upplevde det som något enklare att dra i rör än i slang. Både draglina och kabel gled lättare i rören.
/m
 
I ett rör kan man klämma igenom 2 cat6 med lite våld och vaselin. Omöjligt i slang enligt mina erfarenheter. Men drar du ett rör/slang per kabel (och det rekommenderas) är det nog smidigare att arbeta med slang kan jag tycka.
 
Absolut lättat och dra i VP-rör, jag gjorde misstaget i ett rum och använde slang.
 
Ok,. smaken verkar mao vara som baken ... :)


Hur drar man snyggast in kabel utifrån, t.ex koax från parabolen? Parabolen sitter precis vid takfoten och jag skulle kunna dra in kabeln genom luftspalten. Har också funderingar på väta och ev. kondens som kan uppstå i röret?
 
Hur du drar från parabolen in i huset beror helt på hur många kablar du behöver ha. Vissa kör med ett enda enkel LNB, vissa med fyra st quad eller quatro.
 
Vidare, för att svara på din första fråga, jag använder definitivt VP när det är möjligt. Försökte med flex själv, men det fungerade inte alls som jag önskade. har även lyckats med bedriften 3 st cat5e i vp16, men tro mig, nästa gång går jag upp i rördimension och jag har möjlighet. Har du möjligheten att dra helt nya rör så dra ordentligt, överdimensionera gärna och undvik skarpa böjar.
 
Sen så finns det olika kvalitet på flexen också, tar du den billigaste kommer du svära, den är räfflig på insidan och stöter kabeln emot en räffla i en böj som är för hård är det inte så kul. Så flex med kvalitet och slät insida, eller VP-rör, men det kan vara ganska trixigt att bocka till böjarna om man inte är van. Det finns även färdiga böjar att köpa. Sen så är ett annat tips skarvar med lås så det ej lossnar.
Lite smörjmedel är ej heller fel, typ diskmedel eller såpa. Det går lättare att dra och det skyddar kabeln.
 
Redigerat:
Håller med bjurran: antingen större diameter eller dubbla vp16. Kan ibland vara billigare matrialmässigt och är det "bara" egen tid så
 
Efter att ha använt slang och vp rör i oloka kombinationer hävdar jag bestämt att det går lättare i slang än i rör, MEN den ska fästas enligt anvisning ( ca 50 cm mellan fästpunkterna) och man får lika lite som med rör göra tvära böjar. Faran med slangen är att det är mycket lättare att göra en tvär böj med slang än om man använder rör
 
Både slang och rör funkar men slang har benägenhet att fastna lättare och när det fastnar rör sig hela slangen och förvärrar stoppet. I värsta fall ploppar någon skarv ur i väggen. Provdra minst med dragtråden innan väggbeklädnad åker på. Om möjligt dra i kabeln redan då. Det är inte kul att behöva riva upp ett golv eller en nytapetserad vägg för att man inte får igenom kabeln och utanpåliggande kulo kanske man inte tänkt sig. 16 mm rör är i knappaste laget för t.ex en antennkabel. Välj 20 mm. Ha stenkoll på var rören går, rita och fota. När man målat över markeringarna och skall skruva fast golvsocklarna är det svettigt om man inte kommer ihåg var elen går. Det går nästan inte att dra för många rör. Man ångrar sig alltid att man inte la in mer när man är klar.
 
Tack!

Ska nog försöka få tag på slang, med som Slugge säger, slät insida.

Kondensen, hur gör man snyggast för att undvika det? (när man drar från kallt till varmt)
 
Stoppa nått i rörändarna som hindrar luftcirkulationen och var noga med att FÄSTA slangen då fungerar det perfekt
 
För diverse hempulare som läser detta. Såvida inte biltema bytt leverantör de senaste åren så går deras flex bort HELT! Inte nog med att den är räfflad så har den en tendens att spricka av. Själv hade jag turen att märka det i en vägg med öppet bakstycke så jag enkelt kunde skarva, men det är inte alltid man har en sådan tur.
 
Bjurran skrev:
För diverse hempulare som läser detta. Såvida inte biltema bytt leverantör de senaste åren så går deras flex bort HELT! Inte nog med att den är räfflad så har den en tendens att spricka av. Själv hade jag turen att märka det i en vägg med öppet bakstycke så jag enkelt kunde skarva, men det är inte alltid man har en sådan tur.
En mycket bra poäng. Jag skrev det också igår i en annan tråd att det skiljer mycket i kvalite och en slang som iaf jag gillar är watts e-nr 1402580. Men framför allt se upp med "billig" slang
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.