Hej på er . Jag har satt in en till acctank till min vedpanna och därmed fick jag sätta dit ett större exp-kärl på vinden, men vid bytet såg jag att stigarledningen nog har sett sina bästa dagar. Så jag tänkte dra en ny stigare men funderar på vilka rör man använder nuförtiden. Grovlek och sort skulle jag vilja ha tips på. Nu sitter det 1 tums järnrör från -59!!
 
_ap_
Är det bara upp till exp kärl du ska dra nytt är nog 28mm koppar att föredra.
 
Ja det är till exp-kärlet, men jag tänkte byta plats så att det blir lättare att dra i huset så det blir även nytt skvallerrör.
 
_ap_
15mm räcker gott till skvaller,
 
Ny fråga. Vilka kopplingar anväder man? Duger det med klämmringskopplingar när jag kan dra rörena synligt. Hur monterar man exp-kärlet på vinden? Nu står det gamla på kärlet på röret utan mera fastsättning, men nu blir det lite annat när rörena inte är ingjutna
 
_ap_
Kör med klämring eller ännu bättre, hårdlöd om du har möjlighet.
Nu när det ska bli kopparrör är det bra att avlasta rören på något sätt, bygg
någon slags "hylla" att ställa kärlet på.
 
Nu har jag läst här på forumet, och en del säger att det ska vara olegerat stål i stigarledningen om man har kärl i rostfritt. Ska det vara det eller kan man ha kopparrör?
 
Det ska absolut inte vara svarta (blåa) rör i kombination med rostfritt, röret rostar snabbt sönder. Koppar är bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.