Planerar för en friggebod som ska vara gäststuga. Tänker mig Bauhaus modell som är knuttimrad av tjocka brädor. Utsidan ska vara faluröd, och jag funderar på att måla brädorna innan jag sätter ihop boden så att det blir färg i mellanrummen och att man har möjlighet att låta ändträna stå i färgburken.

MEN då blir det ju färg på baksidan av brädorna också, dvs på insidan av boden. Är det hälsosamt?

Hur skulle ni göra med målningen av en sådan bod.
 
Det är inte ohälsosamt så länge man inte använder ytan som underlägg till något man skall förtära. ;)

Du behöver nog inte ställa ändträet i färgburken. Det drar in lika bra/dåligt med vanlig målning. Komplettera ändträet men kina-olja i efterhand istället.
 
tänk också på att falufärgen "färgar" av sig. Skulle inte rekomendra att ha den inomhus tack vare det.
 
fridhem skrev:
tänk också på att falufärgen "färgar" av sig. Skulle inte rekomendra att ha den inomhus tack vare det.
Nej visst, det har du rätt i.:)
Om man nu får rödfärgskladd på insidan av bräderna, kan man sedan måla över det med någon inomhusfärg?
 
Johan Gunverth skrev:
Du behöver nog inte ställa ändträet i färgburken. Det drar in lika bra/dåligt med vanlig målning. Komplettera ändträet men kina-olja i efterhand istället.
Brukar alltid när jag målar nytt trä för utomhusbruk låta ändträt stå i färgburken minst 10-15 minuter. Man ser ju att det suger. Falu rödfärg har jag aldrig målat med tidigare. Skulle det inte suga på samma sätt, eller vad är skillnaden?
 
Sommartorparn skrev:
Brukar alltid när jag målar nytt trä för utomhusbruk låta ändträt stå i färgburken minst 10-15 minuter. Man ser ju att det suger. Falu rödfärg har jag aldrig målat med tidigare. Skulle det inte suga på samma sätt, eller vad är skillnaden?
Slamfärgen lägger sig mer på ytan. Det som sugs in är lösningsmedlet, dvs vatten. ;)
Det är klart; har man lite (4%) linolja i färgen drar ju en del av den in, men tanken med linoljan är att ytarmera färgen så att den inte släpper så lätt.
Kinaolja, som sagt. Bra virke brukar klara sig också
 
Man ska väl använda grundfärg före falu rödfärg ändå eller?
 
5.2 racing skrev:
Man ska väl använda grundfärg före falu rödfärg ändå eller?
Om man vill kalla utspädd falu rödfärg för grundfärg så är väl det OK. ;)
 
Du ska inte grunda med någon annan färgtp om det är det du menar. Slamfärg fäster bara bra på ohyvlat, obehandlat trä (eller trä som tidigare är målat med slamfärg). Vet inte hur Bauhaus frigga ser ut, kolla så att det verkligen funkar med slamfärg.
 
Modig skrev:
Du ska inte grunda med någon annan färgtp om det är det du menar. Slamfärg fäster bara bra på ohyvlat, obehandlat trä (eller trä som tidigare är målat med slamfärg). Vet inte hur Bauhaus frigga ser ut, kolla så att det verkligen funkar med slamfärg.
Tack för det rådet !
Var o tittade på Bauhaus friggor och de har släthyvlade väggar. Med andra ord funkar det inte att måla rödfärg. Får se om jag gör mig mödan att linoljefärgsmåla eller om jag kastar på första bästa stugfärg. Friggan lär inte stå i 100 år i alla fall, så ........

Hur skulle ni göra, måla innan ihopsättning eller efter?
Dessa bodar byggs ihop av försågade bräder som knuttimras. Finns det en fördel med att det är färg i falsarna eller kan det bli till nackdel vid monteringen?
 
Sommartorparn skrev:
Tack för det rådet !
Var o tittade på Bauhaus friggor och de har släthyvlade väggar. Med andra ord funkar det inte att måla rödfärg. Får se om jag gör mig mödan att linoljefärgsmåla eller om jag kastar på första bästa stugfärg. Friggan lär inte stå i 100 år i alla fall, så ........

Hur skulle ni göra, måla innan ihopsättning eller efter?
Dessa bodar byggs ihop av försågade bräder som knuttimras. Finns det en fördel med att det är färg i falsarna eller kan det bli till nackdel vid monteringen?
Håller med om livslängden. Antar att det inte är superlyx-varianten med utvalt långtidstorkat virke när du nämner Bauhaus. Ett stalltips är att sätta ihop stugan så fort du har öppnat det ihopbuntade paketet. Delarna brukar börjar korva sig efter några dagar.
Precis samma anledning varför jag byggde ungarnas sandlåda i obehandlad gran; de hinner att tröttna på den innan den ruttnar.

Kör med en enkel färg. Förr eller senare tar rötan eller Gudruns syster stugan. Alternativt bygger man stugan som ett hus i lite skala för mångdubbla pengarna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.