Clarken37
Alfredo Alfredo skrev:
Hur ska man annars ta sig dit?
Man åker självklart inte dit. Man kan inte vara miljökämpe och samtidigt göra det värsta för miljön för att få lite sol på vintern
 
  • Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
Clarken37 Clarken37 skrev:
Man åker självklart inte dit.
Vi är uppenbart helt oense! Självklart åker man dit! Hur ska man annars få lite sol på vintern. Och vänligen sluta insinuera att jag är någon slags "miljökämpe"!

Clarken37 Clarken37 skrev:
samtidigt göra det värsta för miljön
Det värsta?!? Nog tror jag det finns något som är värre...
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
J
Själv undviker jag hellre Thailand då det är en militärdiktatur och man tillåter fullt pågående barnsexturism, reser däremot med glädje till Kanarieöarna om en vecka 😎 De störtade åtminstone Franco sist jag kollade...eller han självdog visst ser jag nu.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Clarken37
Alfredo Alfredo skrev:
Vi är uppenbart helt oense! Självklart åker man dit! Hur ska man annars få lite sol på vintern. Och vänligen sluta insinuera att jag är någon slags "miljökämpe"!


Det värsta?!? Nog tror jag det finns något som är värre...
Det har jag aldrig menat eller påstått att du är.

Föralldel. Men rätt få saker du kan göra som är värre iom att en flygstol tor till Thailand har samma negativa miljöpåverkan som ett helt års bilörning med fossilbil
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hade du den allmänt kända uppgiften om hur mycket det krävs för att streama en film?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Det skulle vara intressant att veta.

Att det är allmänt känt att datacenter drar mycket el är nog ingen nyhet för dom flesta.
De kräver mycket el till servers m.m och inte minst till kyla då man kyler bort all värme även om några få center återvinner värmen
 
Det är en myt. De använder frikyla.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Egentligen är vår diskussion kring detta meningslös.
Teknikutveckling har redan tagit det steget med streamat och den fortsätter.
Om några få utifrån miljö eller kanske klimat väljer bort det som sänds via fiber eller mobilnät är försumbart.
Skulle ha förbjudits redan när xDSL kom, idag blir det ett Don Quijote fäktande i en Byggahus-tråd.🤣
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är en myt. De använder frikyla.
Inte myt mera en historik från stordatortiden, jag har varit i många sådana datorhallar. I Kalmar värmdes simhall, Spadab på Stora Essingen höll gångvägar runt byggnaden isfria, etc.
 
Var det någon som använde något annat än frikyla? Bortsett från om man ska höja temperaturen för att värma badvatten då.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är en myt. De använder frikyla.
Vintertid ja, men du kanske vet hur de kyler sommartid?
 
D Daniel 109 skrev:
Det är en myt. De använder frikyla.
Inte alla datacenter, och inte till 100%.

Facebook i Luleå:
Facebook använder evaporativ kylning tillsammans med så kallad friluftskylning. En fläkt suger in kall luft utifrån in i datacentret. Beroende på klimat och årstid så blandas större eller mindre mängder frisk luft med den evaporativt kylda luften för att uppnå optimal kyleffekt. Det beror på datacentrets fysiska placering och designparametrar hur stor temperaturreduktion som kan uppnås.
https://www.condair.se/branscher/re...efuktning-till-facebooks-datacenter-i-sverige

De flesta datacenter i Europa använder vatten som kylmedium. Vattnet kyler servrarna via en särskild krets och därefter kyls det uppvärmda vattnet med ett eller flera kyltorn.
https://se.airliquide.com/news/hallbar-och-effektiv-kylning-datacenter

Bahnhofs serverhall Sparven i Malmö har nog rätt låg halt av frikyla.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vad av det du beskriver förbrukar energi?
 
Läs inlägget ovan så kanske du förstår
 
Keiller Keiller skrev:
Tänk om man vill se en tv-serie på sex avsnitt och varje avsnitt marksänds via antennen en gång i veckan. Och så går jorden under efter fem avsnitt.
Det var verkligheten för bara 10-15 år sen, med det att man hade nått att längta efter. Idag när allt bara finns tillgängligt när som helst blir det bara tråkigt.
Själv går jag mest o väntar på att dö, men där har de inte hittat på nått än så man kan få det när som passar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.