Hej alla!

Min sambo och jag skrev under för en nyproduktion till en bostad i Skåne för något år sedan med inflyttning i somras. Det har varit en spännande resa med rådande omständigheter i världen men även häftigt att se sin framtida bostad växa fram. Tyvärr har det också varit stundvis frustrerande. Det har fått mig att undra hur andras upplevelser varit. Några av sakerna vi upplevde var:

  • Vi hade ingen kontakt med de andra köparna. Det hade varit roligt att lära känna våra framtida grannar.
  • Det har varit långa perioder av tystnad utan någon kommunikation alls från byggföretaget.
  • Vi fick möjlighet att välja några detaljer i bostaden, som köksluckor och bänkskiva. Några dagar efter att vi gjort vårat val stängdes webbplatsen ner. Vi sparade inga bilder och hade plötsligt bara fakturan att gå på.
  • Det var många kontrakt att hålla reda på, från bokningsavtal till förhandsavtal och upplåtelseavtal. Svårt att ha koll på alla papper.
  • Varje gång vi betalade något var det total tystnad. Det kändes konstigt att inte få någon bekräftelse, särskilt när man jämför med hur smidigt det är att handla online nuförtiden.
  • Vi hade en besiktning och noterade en drös med punkter. Det var först när vi var på väg ut och vi bad besiktningspersonen att dela checklistan som vi blev informerade att det inte är praxis.

Har någon av er erfarenheter att dela när det gäller att köpa nyproduktion? Är det såhär det brukar fungera?! Skulle vara intressant att höra hur ni upplevt det hela!
 
Claes Sörmland
Lite krasst så kan man säga att det ligger i byggföretagets intresse att hålla er framtida och nya medlemmar så splittrade och okunniga som möjligt. Ju mer ni beter er som hyresgäster desto bättre från företagets perspektiv. Det minskar risken för friktion och att ni ställer till med konflikter eller vidtar legala åtgärder. Den största juridiska risken för ett byggföretag är ju en grupptalan. Och så vill byggföretaget ha handlingsfrihet.

Byggföretagets motpart är ju inte ni som konsumenter utan bostadsrättsföreningen. Och er motpart är inte byggföretaget utan bostadsrättsföreningen. Och byggföretagets folk kontrollerar bostadsrättsföreningen genom att ha utsett dess styrelse.

När byggföretaget är nöjda och har fått ut sina pengar så vill de lämna över allt så fort som möjligt till er. Då väljs en medlemsbaserad styrelse. Vid den tidpunkten finns det redan en rullande förvaltning så styrelsen behöver inte göra så mycket egentligen om man accepterar de rullande kontrakten (som kan vara dyra om det vill sig illa). Nu kan ett par tre år lätt passera innan ni har byggt upp en social enighet och kan fatta verkliga beslut och under den tiden så tonar minnet av byggföretaget bort. Detta är perfekt för uppstår senare problem så behöver byggföretaget inte blanda sig i utan kan hänvisa till styrelsen.
 
  • Gilla
Freddedan
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lite krasst så kan man säga att det ligger i byggföretagets intresse att hålla er framtida och nya medlemmar så splittrade och okunniga som möjligt. Ju mer ni beter er som hyresgäster desto bättre från företagets perspektiv. Det minskar risken för friktion och att ni ställer till med konflikter eller vidtar legala åtgärder. Den största juridiska risken för ett byggföretag är ju en grupptalan. Och så vill byggföretaget ha handlingsfrihet.

Byggföretagets motpart är ju inte ni som konsumenter utan bostadsrättsföreningen. Och er motpart är inte byggföretaget utan bostadsrättsföreningen. Och byggföretagets folk kontrollerar bostadsrättsföreningen genom att ha utsett dess styrelse.

När byggföretaget är nöjda och har fått ut sina pengar så vill de lämna över allt så fort som möjligt till er. Då väljs en medlemsbaserad styrelse. Vid den tidpunkten finns det redan en rullande förvaltning så styrelsen behöver inte göra så mycket egentligen om man accepterar de rullande kontrakten (som kan vara dyra om det vill sig illa). Nu kan ett par tre år lätt passera innan ni har byggt upp en social enighet och kan fatta verkliga beslut och under den tiden så tonar minnet av byggföretaget bort. Detta är perfekt för uppstår senare problem så behöver byggföretaget inte blanda sig i utan kan hänvisa till styrelsen.
Tack för ditt svar. Jag kan se hur en obskyr process med undermålig transparens gynnar byggbolaget. Det känns jäkligt bisarrt och ganska kasst. Vilken skev maktbalans! Har några följdfrågor.

1. Jag upplever verkligen en känsla av maktobalans i relationen mellan oss köpare, bostadsrättsföreningen och byggföretaget. Vad tror du att vi som boende kan göra för att återta lite av den makten och säkerställa att våra intressen bäst beaktas?
2. Du nämnde vikten av social enighet bland boende. Känner du till konkreta exempel där ett nära samarbete och gemenskap mellan grannar har lett till positiva förändringar i förhållande till byggföretag eller bostadsrättsföreningar?
3. Baserat på det du sagt och mina egna upplevelser, känner jag att branschen behöver en förändring. Den nuvarande modellen känns allt annat än konsumentvänlig. Vad finns det för forum för oss som konsumenter att driva en sådan förändring inom branschen? För de som hyr finns ju exempelvis Hyresgästföreningen som stöd. Finns det något liknande för oss som köpare av bostadsrätter?
 
Claes Sörmland
K Kurat11 skrev:
Tack för ditt svar. Jag kan se hur en obskyr process med undermålig transparens gynnar byggbolaget. Det känns jäkligt bisarrt och ganska kasst. Vilken skev maktbalans! Har några följdfrågor.

1. Jag upplever verkligen en känsla av maktobalans i relationen mellan oss köpare, bostadsrättsföreningen och byggföretaget. Vad tror du att vi som boende kan göra för att återta lite av den makten och säkerställa att våra intressen bäst beaktas?
2. Du nämnde vikten av social enighet bland boende. Känner du till konkreta exempel där ett nära samarbete och gemenskap mellan grannar har lett till positiva förändringar i förhållande till byggföretag eller bostadsrättsföreningar?
3. Baserat på det du sagt och mina egna upplevelser, känner jag att branschen behöver en förändring. Den nuvarande modellen känns allt annat än konsumentvänlig. Vad finns det för forum för oss som konsumenter att driva en sådan förändring inom branschen? För de som hyr finns ju exempelvis Hyresgästföreningen som stöd. Finns det något liknande för oss som köpare av bostadsrätter?
Ja det är en stor formell maktobalans. Vanligen fungerar det ju i alla fall eftersom Sverige är ett högfunktionellt samhälle där alla spelar sina roller utan att blåsa andra. Och vi har en internationell sett grym tillit till varandra.

Men visst finns det exempel på oseriösa byggbolag och också konflikter med även större aktörer. Så länge alla tjänar pengar och är nöjda så blir det ju inte konflikter, de uppstår när det går fel och när vinsterna uteblir. Ett sånt läge står vi ju inför nu i och med att vi har lämnat nollräntan och det blir svårare att räkna hem köp av en nyupplåten bostadsrätt de närmsta åren. De stora byggbolagen vill ju t ex inte acceptera att köpare använder sin rätt att frånträda förhandsavtal när avgifterna stiger rejält jämfört med vad som har beräknats inför upplåtelsen i den ekonomiska planen. När pengaflödet hotas så är den där tilliten inget värd trots allt.
 
K Kurat11 skrev:
2. Du nämnde vikten av social enighet bland boende. Känner du till konkreta exempel där ett nära samarbete och gemenskap mellan grannar har lett till positiva förändringar i förhållande till byggföretag eller bostadsrättsföreningar?
Det gäller ju att man kan värva ihop en styrelse som vill göra ett bra jobb. Det är i praktiken ideelt arbete. Har man väl fungerande sociala kontakter i föreningen så blir det viktigare för styrelsen att försöka hjälpa grannar som råkat ut för brister i bygget. Man hjälper varandra.

har man en föreningen med lite social medverkan så riskerar man att styrelsen antingen bara agerar i egenintresse, eller bara sitter för någon "måste" och gör ett minimum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.