Sittställning
Hej,

Jag har ett väldigt jobbigt problem med en luft luft som sitter i vårt sovrum. Flera ggr per natt så börjar det susa väldigt mycket ifrån rören eller ifrån innerdelen. Låter som en liten storm.

Det är en Mitsubishi ln25..

Har en tekniker som kollade gasen och det saknades 200g vilket nu är påfyllt men det verkar vara värre nu efter det. Ca 5 bar är den på när den arbetar kyla i sovrummet.

Tips på hur man kan göra det bättre ?
 
Är det inte bara damm och skit och mögelpåväxt på lufthjulet så det jagar i hastighet?

Prova öppna panelen på innerdelen ett par cm så därför det om den orkar hålla varven
 
Sittställning
P Pligg85 skrev:
Är det inte bara damm och skit och mögelpåväxt på lufthjulet så det jagar i hastighet?

Prova öppna panelen på innerdelen ett par cm så därför det om den orkar hålla varven
Jag glömde kanske säga att själva fläkten är väldigt tyst. Ljudet kommer sporadiskt någon gång i timmen ca. Ibland lite ibland mycket, låter som en storm på burk
 
Hur länge håller det på å låter?
Kan du spela in ljudet?

Det kan bli en del ljud i köldmediesystemet efter start/stop av kompressor. Man kan höra ljud från tex kyl/frys.
 
Sittställning
Bättre att lägga upp bild/film/ljud direkt på forumet än att lägga upp det på en extern site å länka till det.
Dels blir det enklare för alla att ta del av materialet, dels så minskar risken att det försvinner i framtiden.
 
Sittställning
Hittade inte hur jag lägger upp en ljudfil tyvärr, men du har helt klart rätt i det du skriver.
 
Sittställning
Gjorde ett litet test efter att läst denna tråden,
https://www.byggahus.se/forum/threads/luft-luftpump-har-konstigt-ljud.364789/#post-5353925

Misstänker att det är något med när gasen går från flytande till gasform och då bildas missljudet.
Jag lyfte därför på kåpan som ger innedelen mer luft och ökade fläkten till steg 2 vilket knappt ökar ljudnivån. Då va dem tyst hela natten(tror jag) för jag har inte vaknat av den.

Jag tänker mig att gasen inte går fråm flytande till gas i den takt den behöver om man kör på fläkt steg 1 i ett litet rum på 16m2.

Man kanske har valt en för stormodell för ett såpass litet rum :p..

Testet fortsätter,
 
Sittställning Sittställning skrev:
Gjorde ett litet test efter att läst denna tråden,
[länk]

Misstänker att det är något med när gasen går från flytande till gasform och då bildas missljudet.
Jag lyfte därför på kåpan som ger innedelen mer luft och ökade fläkten till steg 2 vilket knappt ökar ljudnivån. Då va dem tyst hela natten(tror jag) för jag har inte vaknat av den.

Jag tänker mig att gasen inte går fråm flytande till gas i den takt den behöver om man kör på fläkt steg 1 i ett litet rum på 16m2.

Man kanske har valt en för stormodell för ett såpass litet rum :p..

Testet fortsätter,
Bra att det slutade när du lyfte på innedelens kåpa som jag sa tidigare.

Har du kollat i fläkthjulet så det inte är det som är fullt av skit? Stanna och lys med ficklampa.

Om det "stormar" i innedelen så är det mycket troligt att fläkten inte orkar hålla varven så flödet går upp och ner och då låter det som om det är blåsväder. Öppnar man luckan och ger mer luft eller tillåter flöde på sidan om så orkar fläkten i h fenomenet försvinner.
 
Sittställning
P Pligg85 skrev:
Bra att det slutade när du lyfte på innedelens kåpa som jag sa tidigare.

Har du kollat i fläkthjulet så det inte är det som är fullt av skit? Stanna och lys med ficklampa.

Om det "stormar" i innedelen så är det mycket troligt att fläkten inte orkar hålla varven så flödet går upp och ner och då låter det som om det är blåsväder. Öppnar man luckan och ger mer luft eller tillåter flöde på sidan om så orkar fläkten i h fenomenet försvinner.
Själva fläktljudet är samma hela tiden, den varvar aldrig upp samt minimalt med damm. Men det kan vara en ide att rengöra, har du tips på produkt ? Ca 1 år har den suttit uppe.

Känns som demmpa är på rätt spår för jag tycker också det kommer från rören..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.