Hej,

är det någon som har knåpat ihop en sensor för att hålla koll på effekttariffen?
För stunden har Ellevio fortfarande tidstariff ut mot oss, men såg här att effekttariff är på G
https://www.byggahus.se/forum/threads/ellevios-prismodell-foer-elnaetet-aendras.466150/

För tidstariffen är ju lätt att hålla koll på ekonomin, men effekttariffen med tre över tid slumpmässig punkter känns lite meckigare...

- sensor:
- name: "Elkostnad Nätägare"
state: >
{% if is_state('input_boolean.el_laglast', 'on' ) %}
{{ (0.12 + 0.45) | float(2) }}
{% else %}
{{ (0.7 + 0.45) | float(2) }}
{% endif %}
unit_of_measurement: "SEK/kWh"
device_class: monetary

#Greenely
# Spotpris (Nordpool) + Omk_inköp + balansavg + elcert
# sensor.nordpool_kwh_se3')|float(0)) + 0.044125 + 0.038625 + 0.000625
- sensor:
- name: "Elkostnad Leverantör"
state: "{{ (states('sensor.nordpool_kwh_se3')|float(0)) + 0.044125 + 0.038625 + 0.000625 }}"
availability: "{{ states('sensor.nordpool_kwh_se3') not in ['unavailable', 'unknown', 'none'] }}"
unit_of_measurement: "SEK/kWh"
device_class: monetary

# Total elkostnad - fasta_kostnader
- sensor:
- name: "Elkostnad"
state: "{{ (states('sensor.elkostnad_natagare')|float(0)) + (states('sensor.elkostnad_leverantor')|float(0)) }}"
availability: "{{ states('sensor.nordpool_kwh_se3') not in ['unavailable', 'unknown', 'none'] }}"
unit_of_measurement: "SEK/kWh"
device_class: monetary
 
OpiMaza
Det är väl säkert något som över tid kommer till alla nätägare, jag har i dagsläget inte koll på hur de fungerar.
 
OpiMaza OpiMaza skrev:
Det är väl säkert något som över tid kommer till alla nätägare, jag har i dagsläget inte koll på hur de fungerar.
Har inte kommit så mycket längre på mina funderingar på hur jag skall bygga sensor-logiken i HA. Har hitills klarat mig utan Node-Red, men det kanske är så att detta är en uppgift som ligger utanför vad som klaras av en eller flera template.
 
Bumpar tråden för att se om det har hänt något "där ute" sedan sist...
 
Har tyvärr inget svar på den egentliga frågan, men har börjat förbereda mig på att försöka få ner effekttopparna med automationer. Jag trodde effekttariffen var utifrån effekttopparna, men om de är slumpmässiga, ser jag inte hur man skulle kunna styra ö h t.

I garaget har jag en värmefläkt för vinterhalvåret. Det är inte kritiskt när den går, bara det är tillräckligt ofta... Automationen pausar fläkten om total effektförbrukning stiger över ett visst värde. Det är bara att lägga till andra okritiska förbrukare i samma automation.

/Fumble
 
F Fumble skrev:
Har tyvärr inget svar på den egentliga frågan, men har börjat förbereda mig på att försöka få ner effekttopparna med automationer. Jag trodde effekttariffen var utifrån effekttopparna, men om de är slumpmässiga, ser jag inte hur man skulle kunna styra ö h t.

I garaget har jag en värmefläkt för vinterhalvåret. Det är inte kritiskt när den går, bara det är tillräckligt ofta... Automationen pausar fläkten om total effektförbrukning stiger över ett visst värde. Det är bara att lägga till andra okritiska förbrukare i samma automation.

/Fumble
Som jag ser det är första steget att mäta, nästa steg är att utifrån mätdata börja styra - och där blir det som du skriver, lite utmanande med Ellevios modell...

Jag är fortfarande på steg ett, eller snarare på väg mot det, att börja mäta.
 
Ellevio själva har ingen kommunikation om effekttarifferna, men det är tydligen ett direktiv som nätägarna är skyldiga att införa.

Jag har inte orkat jaga dem om detta, men snavade över det här: https://cornucopia.se/2022/08/ellev...lbil-kostar-650-sek-i-effektavgift-per-manad/

Där står det att effekttariffen beräknas utifrån medeltalet av de tre högsta effekttopparna och i så fall går det ju att styra efter. Men eftersom det ska balanseras mot timpriserna på el, kan logiken bli mer komplicerad. En flytt av förbrukning till billigare timmar, kan ju leda till högre effektförbrukning då och potentiellt en sådan effekttopp till och med.

Intuitivt tänker jag att det bästa vore att normerande effekttoppar ska ligga när nätet är som mest belastat, annars blir modellen kontraproduktiv. Ellevio kanske fortfarande klurar på hur det ska gå till? Vad jag förstår, finns inga direktiv för hur modellen ska se ut, utan varje nätägare har frihet att själv utforma effekttariffen.

Jag kan ju inte låta bli att tänka att hög last i nätet borde följa elhandelspriserna. Åtminstone vintertid.

/Fumble
 
F Fumble skrev:
Vad jag förstår, finns inga direktiv för hur modellen ska se ut, utan varje nätägare har frihet att själv utforma effekttariffen.
Det har inte börjat gälla än, men i framtiden kommer kravet vara att det är tidsdifferentierat:
5§ Effektavgiften baseras på de framåtblickande kostnaderna och ska tas ut
baserat på kundens användning av elnätet och den sammanlagda belastningen
på elnätet. Effektavgiften ska tidsdifferentieras.
Ellevios modell (som delas av t.ex. Göteborgs energi) bryter helt klart mot den sista meningen.

Man kan också notera att i konsekvensutredningen så är det rätt tydligt att avsikten är i linje med ditt resonemang:
Denna avgift ska sända kunden en signal om vad kundens användning av nätet idag medför för kostnader för nätet på lång sikt.
Effektavgiften ska baseras på kundens användning av nätet, och matcha de tidpunkter när det är trångt i näten.
 
  • Gilla
Fumble
  • Laddar…
Kortfattad och intressant läsning - tack för den länken! 😀

Tyvärr inleds det hela med följande, vilket delvalverar det hela totalt:
Energimarknadsinspektionen föreskriver följande med stöd av 21 § elförord
ningen (2013:208) och beslutar följande allmänna råd.
Låter som att nätbolagen är fria att göra som de vill. Eller vågar de inte bryta mot EI:s allmänna råd, tro?
Jag tror att nätbolagen kommer treva sig fram, tills att EI är lite tydligare eller att det uppstår någon sorts spontan koncensus i branschen. Vi kunder kanske kan påverka?

/Fumble
 
F Fumble skrev:
Kortfattad och intressant läsning - tack för den länken! 😀

Tyvärr inleds det hela med följande, vilket delvalverar det hela totalt:

Låter som att nätbolagen är fria att göra som de vill. Eller vågar de inte bryta mot EI:s allmänna råd, tro?
Jag tror att nätbolagen kommer treva sig fram, tills att EI är lite tydligare eller att det uppstår någon sorts spontan koncensus i branschen. Vi kunder kanske kan påverka?

/Fumble
Jag tror du tolkat det fel. Allt är föreskrifter utom det specifika allmänna rådet i 3 kap 6§.

Dock finns det en dispensklausul på slutet
Energimarknadsinspektionen kan ge dispens från dessa föreskrifter om det finns särskilda skäl och om det kan ske utan att syftet med föreskrifterna åsidosätts.
"Vi kände inte för att ändra oss trots att vi hade fem år på oss" är nog inte ett särskilt skäl.

Däremot vet vi förstås inte förrän någon får det prövat (eller alla elbolagen ändrar sina upplägg).
 
Jag tror du tolkat det fel. Allt är föreskrifter utom det specifika allmänna rådet i 3 kap 6§.
Ja, kanske det. I inledningen står det att det rör sig om allmänna råd och i slutet står det ju faktiskt att det var föreskrifter.🙃

/Fumble
 
F Fumble skrev:
Ja, kanske det. I inledningen står det att det rör sig om allmänna råd och i slutet står det ju faktiskt att det var föreskrifter.🙃

/Fumble
Det blir ju lite muppigt om den första halvan i meningen
Energimarknadsinspektionen föreskriver följande med stöd av 21 § elförord
ningen (2013:208) och beslutar följande allmänna råd.
skulle syfta på "ingenting alls". Då hade de ju inte behövt skriva något om föreskriva alls.

Men man tycker att de kunde kostat på sig att explicit skriva att allt som inte nämns under rubriken "Allmänna råd" är föreskrifter, men så jobbar inte myndigheter...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.