Undanbeder uppläxning om hype kring solceller eller uppmaning att skaffa kamin och elda med ved. Så, nu var det ur vägen.

Vi har ett hemmagym i en gammal bod. 15kvm, med tilläggsisolering i väggar och tak, bara ett fönster. Jag funderar på hur stor solcellsanläggning som behövs för att ta ut effekt till ett ett elelement för att hålla ca 10 grader i gymmet under morgon samt eftermiddag då gymmet används. Vad tänker ni? Behövs batterilagring för att ens kunna få ut någon effekt alls?
 
  • Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
J Jotunheimen skrev:
Undanbeder uppläxning om hype kring solceller eller uppmaning att skaffa kamin och elda med ved. Så, nu var det ur vägen.

Vi har ett hemmagym i en gammal bod. 15kvm, med tilläggsisolering i väggar och tak, bara ett fönster. Jag funderar på hur stor solcellsanläggning som behövs för att ta ut effekt till ett ett elelement för att hålla ca 10 grader i gymmet under morgon samt eftermiddag då gymmet används. Vad tänker ni? Behövs batterilagring för att ens kunna få ut någon effekt alls?
Ja du, man brukar inte definiera på det sättet, mera hur mycket som får plats på taket, vilka vinklar etc. Denna anläggning kopplar man till nätet. Din uppvärmning o Boden är en annan typ av fråga. Inte nätanslutna anläggningar kallas off grid och är inte lämpligt till uppvärmning pga att det går åt mycket för att värma.
 
E Elajomannen skrev:
Ja du, man brukar inte definiera på det sättet, mera hur mycket som får plats på taket, vilka vinklar etc. Denna anläggning kopplar man till nätet. Din uppvärmning o Boden är en annan typ av fråga. Inte nätanslutna anläggningar kallas off grid och är inte lämpligt till uppvärmning pga att det går åt mycket för att värma.
Tack för svar! Om man ändå skulle gå för offgrid, blir det hutlöst stort för det lilla?
 
B
Tror det enklaste är om du sätter in ett tillfälligt element och smartplugg elmätare, och mäter hur många kWh, för att bedöma värmebehovet.

Rent generellt får man nära 0 i produktion under december till februari. Det är några h här och var med lite sol. Men värmebehovet finns där.

Tänker du en off grid eller varför fundera på batteri? Eftersom det mesta av produktionen sker när du har bära 0 värmebehov så känns off grid olämpligt. Det kommer bli massa överskott som går förlorat, bättre att leverera in på nätet om det är möjligt och skippa batteri.

15kvadrat är nog för lite för att få en riktigt kostnadseffektiv lösning med solpaneler, om du inte kan göra en del själv och har en elektriker till vän som kan ordna pappersexersis.
 
A
J Jotunheimen skrev:
Undanbeder uppläxning om hype kring solceller eller uppmaning att skaffa kamin och elda med ved. Så, nu var det ur vägen.

Vi har ett hemmagym i en gammal bod. 15kvm, med tilläggsisolering i väggar och tak, bara ett fönster. Jag funderar på hur stor solcellsanläggning som behövs för att ta ut effekt till ett ett elelement för att hålla ca 10 grader i gymmet under morgon samt eftermiddag då gymmet används. Vad tänker ni? Behövs batterilagring för att ens kunna få ut någon effekt alls?
J Jotunheimen skrev:
Undanbeder uppläxning om hype kring solceller eller uppmaning att skaffa kamin och elda med ved. Så, nu var det ur vägen.

Vi har ett hemmagym i en gammal bod. 15kvm, med tilläggsisolering i väggar och tak, bara ett fönster. Jag funderar på hur stor solcellsanläggning som behövs för att ta ut effekt till ett ett elelement för att hålla ca 10 grader i gymmet under morgon samt eftermiddag då gymmet används. Vad tänker ni? Behövs batterilagring för att ens kunna få ut någon effekt alls?
Som redan har sagts, under sommaren kommer du kunna värma stugan riktigt bra, när värmen behövs levererar solcellerna lagom mycket för att tända en ledlampa.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
En byggfläkt och en vanlig timer blir nog billigast. Vill du av någon anledning ha solel i boden så sätt upp ett par paneler och köp en billig 12 volts regulator och koppla till ett bilbatteri. Se det som ett hobbyprojekt, att ta in elektriker och hålla på och krångla kommer inte vara värt det.

Luftsolfångare är ju ett alternativ också.
 
Redigerat:
Solventilator är nog det som skulle hjälpligt uppfylla TS önskemål. Under vintern så kan man komplettera med termostatinställda elradiatorer.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag är med på begränsningen avseende solceller. Den tråkiga sanningen, att det är mörkt och kallt samtidigt i vårat kära land. Men kanske blir ett hobbyprojekt för att testa - nån elektriker blir det inte.

Det jag däremot gjort är att jag skaffat en Mill smartplugg till en elradiator radiator, så får jag se hur mycket det blir att kosta.

Solventilator har jag ingen koll på. Men ska kolla upp.
 
  • Gilla
gnilrub
  • Laddar…
Jag skulle inte ens försöka. Lägg tid och hjärnverksamhet på något annat skapande :=)
 
  • Gilla
Jotunheimen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.