Hej alla

Ska om några veckor gräva upp större delen av trädgården och kommer då dra in ett vattensystem, Gardena i detta fallet då jag gillar deras 3/4 kopplingssystem.

Men till min fråga, jag ganska skitigt "sjövatten" som idag kleggat igen flera olika vattenspridare och tänkte därför fråga om ni har någon erfarenhet av sprinklers, de som kastar ut vattnet?

Bevattningen ska framförallt vara för ett stort trädgårdsland och även bevattna rabatter, i mångt och mycket så räknar vi med att få göra detta med slang och pistol, men hade varit bra om det fanns lösningar samt om jag någon gång vill vattna gräsmattan.
 
Kan du hänga upp bottenventilen i en dunk eller annat flytande föremål strax under ytan?
 
  • Gilla
bergquist
  • Laddar…
1 1nisse2 skrev:
Kan du hänga upp bottenventilen i en dunk eller annat flytande föremål strax under ytan?
Det har jag, problemet är att det är en fågelsjö som är mycket dy i, men ska ta till mig och slå ner ett stort jörnrör i vinter och placera inloppet ca 10-15cm under vattenytan, får bli någon slags flottör historia
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har satt ett filter på utgången från pumpen för att slippa att vanliga spridare kläggar igen.


[länk]
Samt ett
[länk]
Intressant, precis samma konstruktion som jag har på boningshuset som extra filtrering/rengöring.

Får köpa hem ett sådant och se hur det fungera med kopplingar.

Har du möjligtvis någon bild på hur du gjort ?
 
Redigerat:
Jovisst ska jag ha det någonstans :thinking:
Installationsvy av sugledning i golvet kopplad till pump och filter med unionkopplingar i ett litet utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sugledning i golvet, och ut till vattenutkastare nere till höger.
Går i svängar för att få plats med allt och komma åt det på det lilla utrymmet där finns.
Har använt unionkopplingar för att få ihop det.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jovisst ska jag ha det någonstans :thinking:
[bild]
Sugledning i golvet, och ut till vattenutkastare nere till höger.
Går i svängar för att få plats med allt och komma åt det på det lilla utrymmet där finns.
Har använt unionkopplingar för att få ihop det.
Jättebra tack så mycket.
Du har alltså satt den efter pumpen, ska nog köpa in redan i veckan och testa så man kan planera in droppslang och spridare

Tack!


13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har satt ett filter på utgången från pumpen för att slippa att vanliga spridare kläggar igen.

[länk]
Samt ett
[länk][/QU
 
Precis, efter pumpen.

Efter jag bytte till denna sugledning (innan stack vi ner en annan slang i borrhålet) så upplever jag förvisso att vi har mycket mindre skit i vattnet, så jag har bara rensat den en gång på två år.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Precis, efter pumpen.

Efter jag bytte till denna sugledning (innan stack vi ner en annan slang i borrhålet) så upplever jag förvisso att vi har mycket mindre skit i vattnet, så jag har bara rensat den en gång på två år.
Tänkte jag skulle inhandla en i helgen, men vill baka kontrollera en sak, är det 25mm slang du använt efter din pump,?
 
Jag kör 32mm PEM och 1"/25R kopplingar.
Har velat ha lågt tryckfall då jag har upp till 70m slang sen (varav 50m 40mm på längsta stället).

Har också bytt så jag har en unionkoppling på vatten ut från pumpen, det var alldeles för jobbigt att få i två rör samtidigt när man lossar pumpen.
 
  • Gilla
bergquist
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.