jag har också ett litet kök och vi har satt skåpen 10 cm från väggen med hjälp av reglar och får på så sätt en 70 cm djup diskbänk. Även om det låter som marginellt så ger det verkligen mer bänkyta. Ett annat tips är att plocka bort en del överskåp och sätta skåp i matrummet. Ett tredje tips är att ha inbyggnadskyl/frys, i små kök behöver man harmoni och inte för många olika färger och ytskikt.
 
Köket i min förra lägenhet var precis lika stort som ditt. 200x295 cm.
Längs med ena väggen var köksbänken med en 50 cm bred spis (3 plattor+ugn), ett brickskåp utanlucka närmast elementet, en diskbänk och en diskmaskin.

Längs den andra långväggen hade jag en matplats där man ledigt satt 2 personer och det gick att klämma en 2 till med mycket vilja. Bordet satt fäst i väggen och hade bara ett ben. Skivan var rundad för att ta så liten plats som möjligt. I hörnet närmast dörren stod kylskåpet och mot det hade jag ett högskåp som var 35 cm djupt sär micron stod och där jag förvarade tidningar och kokbäcker samt radio och sånt. Skåpets gavel (tv om kylen) hade en täcksida och där satt knoppar för handdukar, grytlappar etc. Samt en liten anslagstavla.

Jag älskade mitt lilla kök men vissa saker hade kunnat vara bättre. Diskmaskinen råkade bli felplacerad så att avrinningsytan hamnade på arbetsbänken istället för över diskmaskinen. Jag borde även ha bytt plats på diskbänk/diskmaskin och spisen. Nu blockerades dörren när diskmaskinen var öppen och det gick inte heller att koma fram till kylskåpet.

Här är planlösningen och lite bilder på köket:

Kök-Kyrkvägen.jpg (image)

HOOM. STHLM: Köket Kyrkvägen Bilder
 
JohanW, jag tycker din skiss 1 är bäst ur estetisk synvinkel med spiskåpa mot fönstret. Det blir ett större kök då och fönstret kommer att bli större.

Vi har ett omvänt problem med en vägg längst ner och då är högskåp att föredra längst ner för att det skall upplevas större.

Det är inga praktiska aspekter på detta, bara hur stort man kommer att uppleva köket. Finns ngn fin fransk fras om det där "att lura ögat".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.