Halloj! Köpte just en gammal men fin vagn, utrustad med ett vattenburet värmesystem av fabrikat Alde.

Dessvärre medföljde ingen riktig bruksanvisning på detta system och säljaren hade knappt använt det enligt uppgift. Men det verkar funka enligt litet knapphändiga anvisningar, har iaf fått igång det på gasoldrift, och jag tror att cirkulationspumpen är igång eftersom det är ett svagt surrande… Jag ser att det är en ”pilot light” igång i pannan, vrider jag på mer värme på vredet så drar det igång en litet större gaslåga så det funkar nog som det ska med den biten. Blir även litet varmt i vagnens värmeelement så säkert ok.

Frågan gäller det andra: hur kör jag denna med bara 230V-drift, och hur får jag igång varmvattensberedaren, vid gasoldrift och bara eldrift.

Kontrollpanelen lämnar allt att önska om info för olika drifftslägen, jag bara knapprade runt på måfå och fick igång litet värme på gasol i alla fall. Knasigt att det inte finns en bruksanvisning men det är vad det är.

Bifogar bild på kontrollpanelen, vore suveränt om någon kunde tyda vad de olika knapparna har för funktion!

Kontrollpanel i husbil med knappar, strömbrytare och ett dimmerhjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Hej!

Har en iofs en nyare Alde själv men typ så här är det inställt på bilden, från vänster till höger:
1: K = B. Konstantläge för elpatron. Värmeelementet styrs via elpatronens termostat. Omkopplaren bör stå i detta läge när varmvattenberedaren skall värmas upp.
2. 1 kW på elpatronen = på
3. 2 kW på elpatronen = av
4. Cirkulationspump 220 volt eller 12 volt, på bilden ställd på 12 volt.
5. Just nu står cirkulationspumpen på "konstantläge" (K) viket brukar rekommenderas om man är många i vagnen. Pumpen styrs av rumstermostaten men kan bli "lurad" att tro att önskad temperatur har uppnåtts om man är många i vagnen med följd att pumpen slutar gå.
N = "normalläge" för 12 och 230 volts cirkulationspump. Pumpen styrs av rumstermostaten.

Termostatvredet står på typ läge 1,5 av 7. De övriga symbolera är tändning för gasol och stoppläge för gasol.
Vippbrytaren märkt T/F är något hemmameck men gissningsvis "till" respektive "från".

Alde verkar inte ha exakt din panel på hemsidan men denna manual tror jag räcker gott för att se hur det funkar:
https://products.alde.se/storage/me...SD*MTY2MjI3Mjc4OS4xLjEuMTY2MjI3MzIxMC4wLjAuMA..

Får du det inte att funka som du vill rekommenderar jag att du slår en signal till Alde i Arlöv 044-71270.
De har en väldigt bra och hjälpsam support. Lycka till!

• Gilla
R.E.O och 1 till
  • Laddar…
Jättestort tack! Mycket informativt, nu tror jag att jag kan få ordning på detta!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.