Byggahus.se
Hej!

Vi bor i ett äldre hus från 1901. När vi flyttade in hade huset stora renoveringsbehov men eftersom vi inte hade möjlighet att göra allt så prioriterades renovering av det mindre badrummet på övervåningen bort. Vi har nu börjat fundera på om det är dags att ta tag i detta men jag behöver lite planeringshjälp!

Badrummet är väldigt slitet och kommer att behöva rivas ut helt och hållet. Problemet är att det är väldigt litet (207x157 cm. golvarea) och dessutom med snedtak mot ytterväggen vilket gör att det bara är ~90 cm. "riktigt" tak med ståhöjd.

I dagsläget så står det ett uråldrigt badkar till vänster direkt innanför dörren, ett handfat rakt fram och en toalett till vänster mot ytterväggen. Bakom ytterväggen finns det en kattvind där stammarna går. Badkaret är inbyggt (kaklat tegel) och har en golvbrunn i gjutjärn som är helt sönderrostad. Det är något turkost, raffigt kakel från tidernas begynnelse som den tidigare ägaren målade grått vilket nu har börjat flagna.

Är hyfsat van att renovera men har inte tidigare gett mig på badrum. Har lite svårt att komma igång med projektet och behöver lite nya infallsvinklar. Kan man tänka sig någon bättre planering av badkar, handfat och toalett? Kanske handfat till vänster istället för rakt fram? Att riva ut allt är ju inga problem (gammalt trähus) men sedan?

Hade gärna lagt ut renoveringen på entreprenad men det är extremt svårt att hitta vettiga hantverkare för sådana här små jobb där jag bor (Gotland) p.g.a. överhettad byggsektor, så jag kommer troligtvis behöva göra en hel del själv. Plattsättning och sådant är ju inga problem men hur gör man när man ska byta ut en sådan där uråldrig golvbrunn? Flytspacklar?

• Sönderrostad golvbrunn i gammalt badrum med synliga rör och flagnande färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsbehov av äldre badrum med slitet kakel och inbyggt badkar med leksaker.
    Skapa konto
  • Ett slitet badrum med snedtak, gammalt badkar, handfat på skåp och flagnande grått kakel.
    Skapa konto
  • Slitet badrum med vit toalett och handfat, rör element och snedtak med fönster.
    Skapa konto
surris
Påminner lite om hur mitt såg ut en gång i tiden. Jag rev ut allt, byggde ut en takkupa och omplacerade allt vatten och avlopp.

Om takkupa är ett alternativ så får du betydligt mer rymd och yta att planera på.

Golvbrunnen får du ersätta med en ny godkänd, jag hade bytt ut hela avloppsstammen när man ändå håller på. Riv upp golvet byt avlopp/vattenrör om det går något där, förstärk bjälklaget, på med golvspån och sen flytspackla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.