Hej lagt bud på en tomt. :)

Tomten jag är intresserad ligger högt upp med grym utsikt och har haft ett bygglov godkänt tidigare, som nu gått ut. Det var ett sutteränghus där planen var att spränga bort och sänka mark / berg en hel del.

Min plan är istället att nyttja tomten samt höjden och placera ett 1.5 plans på toppen med parkeringsplats inom dom nya reglerna (max 1 m höjdskillnad till entrén). = längre infart tills man liksom hamnar på toppen.

Min fundering dock är om den totalt olika bygghöjden från tidigare bygglov gör att jag måste bygga med snarlika mått?

Jag har helt enkelt inte råd att sänka tomten, då spricker budgeten totalt.

Någon med erfarenhet och kan säga något?
Ska förstås försöka få tag på kommunen denna vecka men vill höra verkliga erfarenheter och kanske undvika krångel.
 
Claes Sörmland
Det gamla ej längre gällande bygglovet har inget att göra med förutsättningarna för att bevilja ett nytt bygglov. Hela saken prövas på nytt från grunden utan att titta på det gamla bygglovet.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Maalox
Du kan alltid testa att söka lov för det du tänkt dig och se om det går igenom, men det gamla lovet hjälper dig inte mycket här. Dels för att det gått ut, dels för att det nya skiljer sig för mycket.

Kanske bäst väg framåt är att villkora köpet med att ett förhandsbesked innehållande den markhöjd du tänkt dig går igenom?
 
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Hej lagt bud på en tomt. :)

Tomten jag är intresserad ligger högt upp med grym utsikt och har haft ett bygglov godkänt tidigare, som nu gått ut. Det var ett sutteränghus där planen var att spränga bort och sänka mark / berg en hel del.

Min plan är istället att nyttja tomten samt höjden och placera ett 1.5 plans på toppen med parkeringsplats inom dom nya reglerna (max 1 m höjdskillnad till entrén). = längre infart tills man liksom hamnar på toppen.

Min fundering dock är om den totalt olika bygghöjden från tidigare bygglov gör att jag måste bygga med snarlika mått?

Jag har helt enkelt inte råd att sänka tomten, då spricker budgeten totalt.

Någon med erfarenhet och kan säga något?
Ska förstås försöka få tag på kommunen denna vecka men vill höra verkliga erfarenheter och kanske undvika krångel.
Det finns nog en anledning att tidigare bygglov skulle sänka huset med sprängning. Ett tidigare bygglov eller förhandsbesked garanterar inget om den har utgått.

Ta kontakt med kommunen men de kommer inte kunna ge dig något besked mer än generella svar. Ta risken och köp en fin tomt så löser du resten sen!
 
Får du bygga var du vill på tomten? Är det detaljplanerat? Hur ser planen isåfall ut?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Vad står det i detaljplanen ?
läste lite för snabbt du kan ignorera mitt svar
 
Tack vill bara inte att gamla lovet på något sätt ska påverka. Får förhoppningsvis tag på kommunen imorgon och kan stämma av att marknivå jag tänker inte är omöjlig.

Det finns ett utberg markerat på en markkarta. Annars tror jag placeringen får vara vart än rimligt. Går en stor väg bredvid tomten så lägger huset längst bort i hörnet från den. Säkert 4 höjdskillnad till toppen.

Tror inte säljaren går med på villkorat köp. Finns en till som budat.
 
Om detta är utanför det. plan så finns risken att du nu inte kan få bygglov för någonting överhuvudtaget. I så fall är tomten värdelös.
 
H hempularen skrev:
Om detta är utanför det. plan så finns risken att du nu inte kan få bygglov för någonting överhuvudtaget. I så fall är tomten värdelös.
Utanför vad? Dom har ju fått bygglov tidigare som inte genomförts. Såklart finns en detaljplan samt plan / områdesbeskriving om vad som får byggas.
 
Redigerat:
Det är inte alls självklart. Att de fått bygglov tidigare är ingen garanti för att det inte är byggförbud nu.
 
H hempularen skrev:
Det är inte alls självklart. Att de fått bygglov tidigare är ingen garanti för att det inte är byggförbud nu.
Varför skulle det vara byggförbud nu?
 
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Utanför vad? Dom har ju fått bygglov tidigare som inte genomförts. Såklart finns en detaljplan samt plan / områdesbeskriving om vad som får byggas.
Vad säger då detaljplanen om byggrätt, byggnadshöjd, antal våningar mm? Utan den infon är det svårt att utifrån det du skriver ge bra råd.
 
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Hej lagt bud på en tomt. :)

Tomten jag är intresserad ligger högt upp med grym utsikt och har haft ett bygglov godkänt tidigare, som nu gått ut. Det var ett sutteränghus där planen var att spränga bort och sänka mark / berg en hel del.

Min plan är istället att nyttja tomten samt höjden och placera ett 1.5 plans på toppen med parkeringsplats inom dom nya reglerna (max 1 m höjdskillnad till entrén). = längre infart tills man liksom hamnar på toppen.

Min fundering dock är om den totalt olika bygghöjden från tidigare bygglov gör att jag måste bygga med snarlika mått?

Jag har helt enkelt inte råd att sänka tomten, då spricker budgeten totalt.

Någon med erfarenhet och kan säga något?
Ska förstås försöka få tag på kommunen denna vecka men vill höra verkliga erfarenheter och kanske undvika krångel.
Du skriver;

”Min plan är istället att nyttja tomten samt höjden och placera ett 1.5 plans på toppen med parkeringsplats inom dom nya reglerna (max 1 m höjdskillnad till entrén). = längre infart tills man liksom hamnar på toppen.

Vilka nya regler är det du refererar till?
 
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Varför skulle det vara byggförbud nu?
Det är kanske inte jättevanligt. Men om det ex. är på gång att påbörja arbete med en detaljplan för området, så införs normalt sett totalt byggstopp i väntan på planen. Normalt i ca 2 år. Men det finns exempel på 20 års byggstopp pga planearbete.

I ett område där man planerar att dra fram kommunalt avlopp, så tillåts normalt inte några byggen förrän det kommunala projektet är klart. Vet aktuellt exempl där stoppet gällde i ca 7 år. I det fallet fanns redan beviljade bygglov (och startade byggen) som var villkorade att anslutas till kommunalt avlopp. Det kommunala avloppet försenades, byggarna tilläts inte installera enskilt avlopp, efterssom det kommunala avloppet var planerat (kommunen är skyldig att lösa in enskilda avlopp när man tvångsansluts till kommunalt).

Det finns exempel på just utgågna bygglov, där militära intressen stoppar nya bygglov. Eller ex. utbyggnad av Arlanda flygplats.

Listan på saker som kan "strula" är lång, även om det inte är jättevanligt att bygglov nekas, där det tidigare godkänts.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.