Lite nervöst känns det allt. Nedanstående poster är med. Är det något som fattas?

Tomt
Lagfart
Pantbrev
Bygglov
Nybyggnadskarta
Anslutning VA
Anslutning El
Anslutning Tele
Byggförsäkring
Bygg el
KA
Omritningsavgift

Huset
Grundmålning
Garage
Garageresning
Husresning

Utsättning
Husgrund
Garagegrund
Bärlager
Mackadam
Avtäckning
Grävning grund & Uppfart
Bortforsling jord
Dränering

El
VVS

Maskinhyror & Liknande

Kamin
Extra tillval kök
Trädgård
Övriga hantverkare

Persienner
Golv
Tapeter
Spackel
Badrum
Färg utomhus
Färg innertak & Snickerier
 
Jag kan inte uttala mig om något du ev har missat - men jag tycker det ser ut som en otroligt genomtänkt och komplett lista :)

Jag som trodde jag hade varit grundlig och delat ned kostnadera med mina 10-12 punkter innan vi satt igång :)

/K
 
Det är lite svårt att säga vad som saknas, när man inte vet vad som är med i poster som "Huset", "El" och "VVS".

Värme i huset t.ex, är det med? Eftersom listan är noggrann och detaljerad så är den nog med.

Jag vet inte om ni schablonberäknat med ett visst tillägg för oförutsedda utgifter, eller om ni har en sådan post på slutet, men räkna med att det blir en del extrakostnader. Någon nämnde, när vi tittade på att bygga, att 10-15% av kostnaden gick inte att räkna ut på förhand, utan de dök upp lite varstans under byggets gång. Det kunde handla om allt från att marken inte var som man tänkt, att vädret försenade bygget, att det hade uppstått en mindre brand, två specialbeställda fönster blev stulna etc. Alltid var det något, och därför rekommenderades rejäla marginaler vid kostnadsberäkningen.
 
Vet inte riktigt eftersom du skrivit ganska stora deler med en rubrik men när vi byggde i fjol så hittade vi många kostnader som inte var så uppenbara

omlastning om inte lastbilen kommer fram med släp
kranlyft vid resning och takpannorna
byggarbod
byggartoalett
containerhyra för skräp
snöröjning
geoteknisk markundersökning
sprängning/pålning
resor till/från bygget och affärer... många mil blir det till slut
kontrollmätning efter utsättning
sotarbesiktning av kamin och ventilation
markiser
tippavgifter för sopor, stubbar mm
hyra av byggtrapp (du vill INTE att byggarna ska släpa allskit och byggmaterial i din fina trapp som följer med huset)
byggställningar ochstämp (lång justerbar stång) vid väggresning
larm
altan med inglasning
utebelysning
hemmanätverk
centraldammsugare
glasfiberväv i utsatta utrymmen
hyllsystem typ elfa för klädkammare och garage
garderober
gardinstänger
tv antenn eller parabol
tak ovan bro om du har balkong ovanpå (ingår oftast inte utan man får lösa taket själva)
Skosten med huv och taksäkerhetsutrustning till kaminen
extra isolering i grund , väggar och mellanbjälklag
spånskivor eller osb bakom gipsen för att enkelt kunna fästa upp saker
plåtvinklar i alla väggasnlutningar så inte tapeterna spricekr då väggen rör sig
garageuppfart beläggning
komplettering så att du får rejäla lås/borrskydd på alla dörrar tex
fler eluttag än standard eftersom det är ganska lite enligt grundnorm
anläggning/anslutning/system för att ta hand om dagvatten, funkar det med stuprör, behövs stenskista, kan du ansluta till dagvattensystem i gatan?
fast innerbelysningsarmaturer spotlights/lysrör osv
extra vattenutkastare så att du har på båda sidor av huset


kommer in på något mer just nu men hoppas att det kan vara till hjälp.
 
Leta efter Konsumentverkets Författningssamling, finns på Internet. Där står det alla poster som skall vara med.
 
Tack så jättemycket för svaren. Det har faktiskt tillkommit några fler poster efter era inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.