13th Marine 13th Marine skrev:
Kan det vara för att skiten inte bränner fast på samma sätt med LED-belysning?
Ett tag var bestämmelsen att spolare krävs om det är led. Inte annars.
 
Magnus Filip skrev:
:) Alla är olika. Själv tycker jag tvärtom. Gillar bäst om det bara är en ratt, växelspak, radio, airbag, och lite andra knappar och spakar för ljus och torkare m.m. Bara det mest nödvändiga alltså. Det är körgjädje för mig isf.
Faktiskt avsyr jag att köra bilar fullproppade med elektronik som piper och blinkar. När jag sätter mig i en ny bil jag aldrig har kört tidigare brukar jag inte ens klara av att starta den utan att någon visar. Gillar heller inte att det sitter en iPad på panelen med alla bilens funktioner i den. Gillar inte sensorer på stötfångare för jag får ont i huvudet av allt pipande. De piper och varnar för höga grässtrån vid sidan av vägen på sommaren :) och på vintern med snö lägger de av att fungera. puuhhhh. :( Jag är så pass skicklig att jag kan parkera utan dem. Men backkamera är faktiskt bra för man ser kroken så bra när man skall koppla på släp. På en VW visste inte ens verkstan hur man gjorde för att volymen från BlueTooth inte skulle minska när man la i backen. Men fixat nu efter att jag hittade en film på Youtube. Skulle backa med en BMW en gång och öppnade dörren samtidigt för se att jag hade plats. Då svärstannade bilen och det small till i växelådan. Klarade innan dess heller inte av att lägga in backen för växelspaken såg ut som en vinge och jag fattade inget. Så någon fick visa mig.
Sedan bad jag någon annan att köra bilen.

En gång med en Volvo V70 körde jag i en rondell och skulle rakt fram. Till höger i rondellen stod en bil och väntade på sin tur. Precis innan jag skulle passera den stillastående bilen till höger tvärnitade min bil och någon annan bakom mig fick också tvärnita för att inte krocka med mig. Detta berodde på någon slags nödbroms i Volvon som trodde jag var på väg att fronta en annan bil. Godnatt!

En annan gång på en VW öppnade jag bilen med fjärren och öppnade bagageluckan och jag la in min jacka med bilnyckeln i jackfickan i bagaget och stänge bagageluckan. När jag sedan en stund senare skulle öppna bilen var bilen låst. På pappas gamla Amazon gick det också att låsa in bilnyckel i bilen. Har inget hänt på 50 år?
Förr kunde vem som helst starta och köra vilken bil som helst. Idag är det knepigare med den saken. Går utvecklingen framåt eller bakåt? ;)

När skall de uppfinna att man kan tanka spolarvätska utan att öppna huven? När skall de liknande dammsugare uppfinna fjäderrulle för sladden till laddbilar?
Du har verkligen haft otur. Kan möjligen köpa nödbromsen om bilen trott att den skulle krocka baserat på din riktning mot den bilen.

men sensorer som piper för gräs sker ju bara om du kör väldigt långsamt. Annars är de inte skriva. Kan förstås ske på en smal grusväg där man kör väldigt långsamt men inte på normala vägar.

och låsa in nyckeln kan man ju normalt göra. Men bara om man har den andra nyckeln inom avkänningsområdet utanför.
Så har iallafall mina bilar funkat. Dock inte VW utan Volvo och Land Rover. Men snart dags för VW. Får väl passa mig.
 
A
K koolla skrev:
Du har verkligen haft otur. Kan möjligen köpa nödbromsen om bilen trott att den skulle krocka baserat på din riktning mot den bilen.

men sensorer som piper för gräs sker ju bara om du kör väldigt långsamt. Annars är de inte skriva. Kan förstås ske på en smal grusväg där man kör väldigt långsamt men inte på normala vägar.

och låsa in nyckeln kan man ju normalt göra. Men bara om man har den andra nyckeln inom avkänningsområdet utanför.
Så har iallafall mina bilar funkat. Dock inte VW utan Volvo och Land Rover. Men snart dags för VW. Får väl passa mig.
Stämmer har haft otur. Skulle kanske varit bättre om det nu var 70-talet istället då bilarna var till för att köras, och inte något man åker i, så som idag. Tror att förarna var skickligare förr och det skapar säkert andra trafikproblem idag som ingen tänkte på när de började med alla möjliga och omöjliga funktioner i bilarna.
Men säkerheten med airbag osv är något man inte vill vara utan.
Undrar om trafikolyckorna i dag är fler eller färre än förr per antal bilar? Fler klarar sig idag beroende på airbag, ABS och deformationszoner. Jag menar alltså antal incidenter/olyckor, inte antal skadade. Skulle förmoda att det är fler incidenter idag.

Har en släng av tinnitus och är lite känslig för mycket pipljud. Något enstaka går bra, men piper det hit och dit hela tiden så får jag huvudvärk. Vissa bilar är helt makalösa på att pipa. Det piper när man öppnar dörren, har nyckeln i, innan bilen går igång, stängs av, pip i displayen, pip när man lägger in backen, pip när man parkerar, osv.
Valde hemma en Miele diskmaskin för den piper inte alls. Hittade en Electrulux tvättmaskin som inte piper heller. En micro som inte piper har jag inte hittat, så man klarar sig utan till dess.
Har inget vanligt villalarm av den anledningen. Men hittade ett slags handikappanpassat larm eller för äldre personer som fungerar enligt en helt annan teknologi och det piper inte och larmar inte med siren.
Problemet är att det inte går ofta att stänga av pipljuden i både bil och annat. Hörselskydd hjälper inte och blir opraktiskt.
 
Redigerat:
Magnus Filip skrev:
Stämmer har haft otur. Skulle kanske varit bättre om det nu var 70-talet istället då bilarna var till för att köras, och inte något man åker i, så som idag. Tror att förarna var skickligare förr och det skapar säkert andra trafikproblem idag som ingen tänkte på när de började med alla möjliga och omöjliga funktioner i bilarna.
Men säkerheten med airbag osv är något man inte vill vara utan.
Undrar om trafikolyckorna i dag är fler eller färre än förr per antal bilar? Fler klarar sig idag beroende på airbag, ABS och deformationszoner. Jag menar alltså antal incidenter/olyckor, inte antal skadade. Skulle förmoda att det är fler incidenter idag.

Har en släng av tinnitus och är lite känslig för mycket pipljud. Något enstaka går bra, men piper det hit och dit hela tiden så får jag huvudvärk. Vissa bilar är helt makalösa på att pipa. Det piper när man öppnar dörren, har nyckeln i, innan bilen går igång, stängs av, pip i displayen, pip när man lägger in backen, pip när man parkerar, osv.
Valde hemma en Miele diskmaskin för den piper inte alls. Hittade en Electrulux tvättmaskin som inte piper heller. En micro som inte piper har jag inte hittat, så man klarar sig utan till dess.
Har inget vanligt villalarm av den anledningen. Men hittade ett slags handikappanpassat larm eller för äldre personer som fungerar enligt en helt annan teknologi och det piper inte och larmar inte med siren.
Problemet är att det inte går ofta att stänga av pipljuden i både bil och annat. Hörselskydd hjälper inte och blir opraktiskt.
Jag lider med dig. Du har alltså familj (stor) och bor i hus med garage (nytt) och äger ett eget släp, men vill helst inte ha en bil?
Det får man väl ändå säga är ett rätt udda scenario.

Om du är benhårt inställd på att du egentligen inte ”behöver” en bil skulle jag valsa in till chefen och förklara detta, samt fråga hur stor företagets leasingkostnad beräknas bli på en bil du skulle få.
Det finns få argument att inte betala ut en del av denna i form av högre lön, om du nu avstår bilen.

I mittt jobb ser jag regelbundet fakturorna från leasingbolaget och det är inga småslantar…
Jag har förmånsbil själv men vi har som policy att för den med tjänst som berättigar till bil kan det väljas att avstå mot ett lönepåslag om 7000:- brutto.
Ger väl en fingervisning…
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A
C Carlf81 skrev:
Jag lider med dig. Du har alltså familj (stor) och bor i hus med garage (nytt) och äger ett eget släp, men vill helst inte ha en bil?
Det får man väl ändå säga är ett rätt udda scenario.

Om du är benhårt inställd på att du egentligen inte ”behöver” en bil skulle jag valsa in till chefen och förklara detta, samt fråga hur stor företagets leasingkostnad beräknas bli på en bil du skulle få.
Det finns få argument att inte betala ut en del av denna i form av högre lön, om du nu avstår bilen.

I mittt jobb ser jag regelbundet fakturorna från leasingbolaget och det är inga småslantar…
Jag har förmånsbil själv men vi har som policy att för den med tjänst som berättigar till bil kan det väljas att avstå mot ett lönepåslag om 7000:- brutto.
Ger väl en fingervisning…[/QUOTE
C Carlf81 skrev:
Jag lider med dig. Du har alltså familj (stor) och bor i hus med garage (nytt) och äger ett eget släp, men vill helst inte ha en bil?
Det får man väl ändå säga är ett rätt udda scenario.

Om du är benhårt inställd på att du egentligen inte ”behöver” en bil skulle jag valsa in till chefen och förklara detta, samt fråga hur stor företagets leasingkostnad beräknas bli på en bil du skulle få.
Det finns få argument att inte betala ut en del av denna i form av högre lön, om du nu avstår bilen.

I mittt jobb ser jag regelbundet fakturorna från leasingbolaget och det är inga småslantar…
Jag har förmånsbil själv men vi har som policy att för den med tjänst som berättigar till bil kan det väljas att avstå mot ett lönepåslag om 7000:- brutto.
Ger väl en fingervisning…
Skulle vilja, men det går inte. Man fattar inte om man inte jobbar här. Här gör man som de säger. Finns ingen chef här som har något mandat direkt. Allt styrs från HK.
Har inget helt eget släp. Delar det med mina syskon och någon till. Men det är parkerat hos mig.
 
Att bakhjulsdrift har sämre framkomlighet för en vanlig bil med motorn fram håller jag med om.
På en elbil är det väl enkelt att få vilken viktfördelning som helst mellan fram/bak, så jag ifrågasätter antagandet i trådstarten att även en elbil måste vara framhjulsdriven för att TS ska kunna ta sig till sommarstället.
 
A
B b_hasse skrev:
Att bakhjulsdrift har sämre framkomlighet för en vanlig bil med motorn fram håller jag med om.
På en elbil är det väl enkelt att få vilken viktfördelning som helst mellan fram/bak, så jag ifrågasätter antagandet i trådstarten att även en elbil måste vara framhjulsdriven för att TS ska kunna ta sig till sommarstället.
Ja, Bakhjulsdrift tycker jag är helt kass. Har haft det och vill aldrig någonsin köra en bil med det något mer på vintern eller sommartid grusvägar. Men några gillar det och att sladda ut, parera m.m. Alla tycker olika.

Provade BMW 330 laddhybrid nyligen som är 2021 bakhjulsdriven. Den skulle ha "perfekt viktfördelning" eller vad säljaren sa och "vara som framhjulsdrift" Provade den på en brant grusväg för att simulera vinterväg .Provade att stanna mitt i backen och starta, det gick inte, fick rulla tillbaka. Säljaren fattade givetvis ingenting och ingen annan hade sagt som jag. ;) Han hade kört bakhjulsdrift på vintern och inte haft problem, gäääsp...
Inga problem alls med framhjulsdrift i samma backe, har testat.

Har nu fått tag på bil, en lagerbil Toyota RAV4 laddhybrid. Otroligt hög markfrigång är riktigt bra ibland. Gör att den är lättare att kliva in i och man har bättre utsikt.
Fin bil kanske, men ser ut som en virrig vind i designen och är fullproppad med elektronik och en platta i panelen. Undrar om jag någonsin kommer att lära mig detta? Har inte intresset direkt
Den körde jag nu 7,5 mil på el, bra. Men jag kommer fortsätta att cykla, min fru kommer för det mesta att ta den istället för bussen till jobbet. Laddar gratis på hennes jobb, blir 0 kr i transportkostnad, rätt ok.
 
Redigerat:
Magnus Filip skrev:
Ja, Bakhjulsdrift tycker jag är helt kass. Har haft det och vill aldrig någonsin köra en bil med det något mer på vintern eller sommartid grusvägar. Men några gillar det och att sladda ut, parera m.m. Alla tycker olika.

Provade BMW 330 laddhybrid nyligen som är 2021 bakhjulsdriven. Den skulle ha "perfekt viktfördelning" eller vad säljaren sa och "vara som framhjulsdrift" Provade den på en brant grusväg för att simulera vinterväg .Provade att stanna mitt i backen och starta, det gick inte, fick rulla tillbaka. Inga problem alls med framhjulsdrift, har testat.

Har nu fått tag på bil, en lagerbil Toyota RAV4 laddhybrid. Fin bil kanske, men ser ut som en virrig vind i designen och är fullproppad med elektronik och en platta i panelen. Undrar om jag någonsin kommer att lära mig detta? Har inte intresset direkt
Den körde jag nu 7,5 mil på el, bra. Men jag kommer fortsätta att cykla, min kommer för det mesta att ta den istället för bussen till jobbet. Laddar gratis på hennes jobb, blir 0 kr i transportkostnad, rätt ok.
Jag körde BMW 3 serie i 13 år och hade inga problem med bakhjulsdrift (jämfört med framhjulsdrift som jag hade på Saab innan). Om du ska köra upp för en brant backe borde bak vara bättre än fram, men alla fyra ger ju bäst grepp.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Provade den på en brant grusväg för att simulera vinterväg .Provade att stanna mitt i backen och starta, det gick inte, fick rulla tillbaka. Säljaren fattade givetvis ingenting och ingen annan hade sagt som jag. ;) Han hade kört bakhjulsdrift på vintern och inte haft problem, gäääsp...
Inga problem alls med framhjulsdrift i samma backe, har testat.
Det är rimligt att säljaren inte förstår något av vad du säger eftersom etablerad fysik säger att en bakhjulsdriven bil har bättre grepp vid start i uppförsbacke än en framhjulsdriven dito. Givetvis förutsatt att allt annat är lika med ev diffbromsar etc. Så, hade du problem med att starta i den backen med bakhjulsdrift (vilket i sig låter oerhört märkligt, så branta backar finns knappt i svenska vägnätet) så hade du haft ännu större problem att starta med en framhjulsdriven bil (och detta är inget som behöver debatteras eller tyckas något om, det är så det är).

Lösningen på ditt problem är istället vad du nu landade i (?), en fyrhjulsdriven bil.

.....men om du filar lite på körtekniken så är jag säker på att du kunnat starta även med BMWn i backen.....
 
  • Gilla
  • Haha
KristoferA och 6 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är rimligt att säljaren inte förstår något av vad du säger eftersom etablerad fysik säger att en bakhjulsdriven bil har bättre grepp vid start i uppförsbacke än en framhjulsdriven dito. Givetvis förutsatt att allt annat är lika med ev diffbromsar etc. Så, hade du problem med att starta i den backen med bakhjulsdrift (vilket i sig låter oerhört märkligt, så branta backar finns knappt i svenska vägnätet) så hade du haft ännu större problem att starta med en framhjulsdriven bil (och detta är inget som behöver debatteras eller tyckas något om, det är så det är).

Lösningen på ditt problem är istället vad du nu landade i (?), en fyrhjulsdriven bil.

.....men om du filar lite på körtekniken så är jag säker på att du kunnat starta även med BMWn i backen.....
Jag kopplade ur antispinn ibland på vintern när jag skulle upp för den branta backen till mitt hus. Med antispinnsystemet så parerade bilen så att jag ibland inte kom framåt alls om det släppte. Utan antispinnsystemet så kunde jag köra upp med visst hjulspinn.

Men som sagt bakhjulsdrift är inte sämre än framhjulsdrift i det scenariot.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Förmånsbil är det. De kommer att minska lite på lönen också. Haha! De har tänkt till.
Kan klara mig med 1300 kg släp också
Men ni får väl åtminstone milersättning?

Ni får ju egentligen en lönesänkning med det nya upplägget, har du hört med facket hur de ser på det?
 
Snailman
W witten skrev:
Antagandet att en "korrekt" använd laddhybrid kan köras på el till 99% låter som hittepå enligt min egna erfarenhet av laddhybrid.
Det var en person som lyckades köra en laddhybrid till 100% på el, men efter nåt halvår / år så pajade bensinmotor på något sätt av att inte användas och tillverkaren ville inte stå för det.

Jag får nog hålla med Sandy Munro om att hybridbil är det sämsta från två världar. Man ökar antalet saker som kan gå sönder väldigt mycket och batteriet är väldigt litet typ.

Han kommenterar hybrider 18 minuter in i denna.

 
Redigerat:
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag kopplade ur antispinn ibland på vintern när jag skulle upp för den branta backen till mitt hus. Med antispinnsystemet så parerade bilen så att jag ibland inte kom framåt alls om det släppte. Utan antispinnsystemet så kunde jag köra upp med visst hjulspinn.

Men som sagt bakhjulsdrift är inte sämre än framhjulsdrift i det scenariot.
Ja ibland kan antispinn ställa till det, men moderna system brukar vara rätt bra på detta. Men du säger, slutsatsen är ändå densamma, framkrafs har svårare att ta sig fram pga viktfördelningen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
Men du säger, slutsatsen är ändå densamma, framkrafs har svårare att ta sig fram pga viktfördelningen.
Menar du att ju mindre vikt på drivande hjul, desto bättre grepp?
 
C cpalm skrev:
Menar du att ju mindre vikt på drivande hjul, desto bättre grepp?
Nej tvärtom ska det väl vara. Med framhjulsdrift för du vända bilen och backa uppför.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.