Byggahus.se

Tvingad att ha tjänstebil, vilken?

1. Magnus Filip
    Medlem · 454 inlägg
    Företaget där jag jobbar tar i år bort företagsbilarna.
    Det blir billigare för dem att alla som är inom service och sälj har tjänstebilar istället. Anledningen är att bilarna skall tillbaka till företaget på helgerna och helstpå kvällen också. Det tar tid. De tar även för mkt tid att administrera. Tjänstebilar sköter föraren själv om det mesta. Även tycker de att företagsbilarna slits för hårt. Problem har det varit enligt revisor att några använt företagsbilarna lite väl mycket privat vilket är olagligt. Revisorn menar även att tjänstebilar sköts bättre.

Eftersom jag använder företagets bilar ibland måste jag också ha tjänstebil.

Vi får välja helt fritt vilken bil som helst och den skall vara eldriven. Ingen övre prisgräns finns, utan de kommer att se på totalkostnaden inkl. andrahandsvärde på 3 år. Vet ej vad den max.kostnaden är för det är inte beslutat om ännu. Men vet att enklaste Teslan kan gå igenom eftersom de har högt andrahandsvärde.
    Möjligen laddhybrid om man kan argumentera för det.

Har inte haft bil på över 10 år och kan eller vet noll om bilarna idag. Jag brukar låna bil av en bilverkstad när jag inte kan cykla eller åka buss.

Har tre barn och ett släp på 1500 kg. Vill helst ej ha Tesla för det kan verka lite skrytsamt.
    Vet någon någon bra bil? Säkert finns här många bilintresserade. Måste kunna lasta 500 kg minst.
    Ej bakhjulsdrift för då kan jag inte ta mig till sommarstället.

2. U
    Medlem · 319 inlägg

Unikt namn

Medlem
    Det är väl relativt få rena elbilar som drar 1500kg. Typ Polestar 2 och Tesla SUVen.
    Har inte kikat så mycket på hybrider, men det borde ju finnas större valmöjligheter där.

3. T
    Medlem · 2 125 inlägg
    En tjänstebil är en bil som enbart ska används i tjänsten, det låter inte som att det är du ska ha (utan snarare som det som tas bort). Är det personalbil, förmånsbil eller något annat du menar? Det kan ju påverka kalkylen en hel del.

I övrigt håller jag med kommentaren ovan, ska du dra 1500 kg blir urvalet klent när det gäller rena elbilar.

4. Magnus Filip
    Medlem · 454 inlägg
    Tack. Kan registrera om släpet till 1300 kg ok. Kollade nu på Polestar2. Lastvikten är ett skämt 390 kg. Har man folk på alla sittplatser måste man ha tom bagagelucka för att vara laglig.
    Skidbox och familjen i bilen och väskor i bagaget är bara att glömma.
    Polestar2, ursäkta om jag är dryg för det är säkert några som har en sån, vilken oanvändbar bil för en familj!

Våra verktygslådor väger 200 kg totalt med alla. Då kan man bara ta med två passagerare för att vara laglig.

Redigerat 2 aug 12:27
  5. Magnus Filip
    Medlem · 454 inlägg
    Förmånsbil är det. De kommer att minska lite på lönen också. Haha! De har tänkt till.
    Kan klara mig med 1300 kg släp också

• Laddar…
  6. W
    Husägare · Mälardalen · 1 356 inlägg

witten

Husägare
    Tesla Model 3, den har inget servicekrav vilket de andra bilarna har (så vitt jag vet, det kanske finns andra). Totalkostnaden blir låg när man räknar in det, det har de börjat reagera över på mitt jobb när de jämför och följer upp bilkostnaderna i efterhand.

Med Tesla har du ett fungerande laddnätverk vilket är svårt att säga med uppriktighet när det gäller övriga.

• Laddar…
  7. A
    Medlem · 1 373 inlägg
    Och dessa
    Tesla model x
    Audi e tron
    Mb eqc
    Ionity 5
    Kia ev 6
    Tesla model y
    Nissan ariya
    Volvo xc40

8. Magnus Filip
    Medlem · 454 inlägg
    Oj, är det ingen service på Tesla?
    Men bromsar, och smörjning av gångjärn, översyn? Skulle kännas otryggt att i 3 år inte lämna in bilen för koll och översyn någon gång. Men jag kanske är för försiktig?

• Laddar…
  9. blackarrow
    Elektroniktokig · 3 701 inlägg

blackarrow

Elektroniktokig
  10. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 4 040 inlägg

snuttjulle

Medlem
    Lätt att blanda ihop vad namnen på de olika varianterna på bilar man kan ha.
    Tjänstebil är en bil man använder i Tjänst och max 50 mil per år privat per år.
    Förmånsbil en bil som man har rätt att köra privat.
    Förmånsbilen blir man förmånsbeskattad för enilg det som räknas ut med hjälp av div tabeller.
    Får de verkligen kräva av dig att använda bilen privat? Ganska säker på att även om man kan få en bil klassad som tjänstebil så länge man inte använder den privat även om den är parkerad hemma. Blir ofta svårt att komma undan max privata mil då även en resa till och från ordinarie arbetsplats räknas in i de privata milen.

Rena elbilar känner jag att det idag kan vara svårt att ha som enda bil i hushållet om man vill kunna dra släp och åka på längre resor. Hybriderna funkar enligt mig bättre i det läget men detta är ju helt personliga tankar och kan mycket väl ändra sig i morgon beroende på utbyggnad av laddstationer och teknik.

11. David-O
    Renoverare · Norrbotten · 353 inlägg

David-O

Renoverare
    Har du inte haft bil på 10år men har ett 1500kg släp?
    Ifall jag inte haft (samt inte velat ha) någon bil och fötetaget tvingat på mig en förmånsbil hade jag bytt jobb.

12. S
    Medlem · Östergötlands län · 2 538 inlägg

sinuslinus

Medlem
    Kan du inte ta hyrbil eller taxi istället?

13. M
    Medlem · Skåne · 828 inlägg

mnils

Medlem
    Och sedan så för du förmånsskatt på bilen med en hög extra tusenlappar att betala varje månad, låter som en riktigt usel ändring om du inte behöver bilen.

14. N
    Medlem · 215 inlägg

@ndreas

Medlem
    Har själv beställt en Skoda Enyaq 80x. Den är fyrhjulsdriven och får dra 1200 kg. Rena elbilar som får dra 1500 kg eller mer tror jag inte att det är gott om...

15. B
    Medlem · Uppsala · 630 inlägg

bakterie

Medlem
    Hyundai ioniq 5 får dra 1600kg.

Men om du inte behöver maxlasta släpet kanske du klarar dig med det även med en bil som har lägre maximal släpvagnsvikt, typ 1000kg. Det är nog totalvikten som kommer sätta gränsen om du inte har B96 eller BE.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.