Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Men varför säger de det? Jag köper det om de har en förklaring. Det finns säkert en. Har nån delgivits denna av SvB?
I mitt fall blev de gamla även väldigt fula, så bara det gör det värt att byta. Det räcker ”som anledning” för min del, jag har inte ifrågasatt det vidare.
 
Fulkemisten
AndersPS AndersPS skrev:
I mitt fall blev de gamla även väldigt fula, så bara det gör det värt att byta. Det räcker ”som anledning” för min del, jag har inte ifrågasatt det vidare.
Nä. Det är just det som jag funderar på. Mina ser helt ok ut bortsett från en tunn oxidbeläggning, typ som på alustegar eller trangiaköket. Ser ingen anledning att byta bara för detta, hade de varit hårt korrigerade hade det varit en annan femma. Någon som vet anledningen till att de vill att man ska köra plast med klor? Det är ju rätt bökigt att byta så jag gör det inte förens det behövs om anledningen är kosmetisk.
 
Hur startar man upp poolen med alla kemikalier första gången?
 
Har problem med min pacific med dubbla 3kw värmare. Verkar som den liksom fastnat på 34 grader varmt vatten... kan gå upp till 34.5 men inte under! ... Har ställt ned den till 10 grader men den verkar inte rubbas... Nattkylan borde ju dra ned den en bit kan man ju tycka. Några idéer? Har kollat att jag inte aktiverat "lock" på tempen.
 
R reiman skrev:
Har problem med min pacific med dubbla 3kw värmare. Verkar som den liksom fastnat på 34 grader varmt vatten... kan gå upp till 34.5 men inte under! ... Har ställt ned den till 10 grader men den verkar inte rubbas... Nattkylan borde ju dra ned den en bit kan man ju tycka. Några idéer? Har kollat att jag inte aktiverat "lock" på tempen.
Mycket isolering? Jag har en extra 100mm i botten och även runt om. Jag hade en 145 i mellan locket och poolkanten och då tappa jag knappt 2 grader under natten. Sen på dagen när solen står på så värmer den upp poolen uppifrån.
 
G Grod4n skrev:
Mycket isolering? Jag har en extra 100mm i botten och även runt om. Jag hade en 145 i mellan locket och poolkanten och då tappa jag knappt 2 grader under natten. Sen på dagen när solen står på så värmer den upp poolen uppifrån.
Har ingen extra isolering förutom det som medföljde...
 
R reiman skrev:
Har ingen extra isolering förutom det som medföljde...
Men ha locket lite öppet över natten så ska du se att det sjunker.
 
Kan vara bland mina första inlägg här på Byggahus.. :)

men iaf, har precis fått hem en pacific och håller på med grunden och planerar tekniklådan. Valde dock att bygga lådan själv och även bygga ihop allt kring filtret själv med rör. visade sig dock bli en utmaning med de delar de skickar med.
Är rörmokare så skall nog få ihop det tillslut

kanske blir några frågor sen efter byggets gång ✌️
 
  • En oavslutad grund för ett byggprojekt med grus, isoleringsplattor, verktyg och byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En poolpump och filterinstallation med rör och tillbehör på ett verkstadsgolv redo för ihopbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sindbad och 2 till
  • Laddar…
Problem med anslutning till filterslangar? Vi bor i en liten radhusträdgård och har tryckt in en pacific i hörnan. Tekniklådan kommer va på kortsidan med isolerade slangar dit så det är inte problemet. Problemet är att det är så tajt med utrymme på långsidan där den nedre slangen går in i poolen. Kanske jag lyckas ansluta den nu vid bygget men skulle den strula i framtiden kommer det va hopplöst att komma åt den. Hur hade ni gjort? Hade det varit jättelilla att tex göra hål för både in och utlopp i den övre delen ovanför sittytan? Eller annan idé?
 
  • Omonterad pacific pool i en hörna av en liten radhusträdgård med trånga utrymmen vid sidorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fulkemisten
J jonascarlen skrev:
Hade det varit jättelilla att tex göra hål för både in och utlopp i den övre delen ovanför sittytan?
Bra med utloppet nära botten. Då kommer skäp som så småningom sjunker lättare till filtret.
 
Redigerat:
Fulkemisten
Angående cyanursyra. Har snackat lite med en annan (fin)kemist med pool och hobbyräknat på lite jämvikter osv (ja vi drack öl, våra respektive himlade med ögonen när papper och penna kom fram).
Således...
Ett värde på typ över 25 mg/liter på cya gör att det fungerar som klorstabilisering och att solljus inte bryter ned det fria kloret. Det är först vid ungefär det dubbla, dvs 50 mg/liter som cya börjar fungera som klorblockerare.

Edit: Riktigt illa klorblockering uppnås först vid ungefär 88 mg/liter. Vi lyckades inte göra ett så kallat nomogram men enades om att 50 ppm nog är en övre gräns där nyttan slutar och nackdel tar vid.
 
Redigerat:
  • Wow
Ursviken
  • Laddar…
Premiärbadat i terasspoolen från svenska badtunnor igår. Jag har haft stor nytta av detta forum då jag planerat och installerat badet, tack så mycket!
 
  • Rund terasspool med bubblor, inbyggd i träaltan med ljusslingor vid skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bubblig terasspool på trädäck i skymningen med ljusslingor och en trädgård i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MartinMoza och 6 till
  • Laddar…
V Vdanst skrev:
Premiärbadat i terasspoolen från svenska badtunnor igår. Jag har haft stor nytta av detta forum då jag planerat och installerat badet, tack så mycket!
vill du får du gärna visa tekniklådan :)
 
Kofotone Kofotone skrev:
vill du får du gärna visa tekniklådan :)
 
Kofotone Kofotone skrev:
vill du får du gärna visa tekniklådan :)
 
  • Installation av poolpump och filter med rör och ledningar i ett poolteknikrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spa-bad med öppen teknisk utrustning inklusive pumpar och rör, med en delvis avtäckt isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av VVS med rör och kablar under en diskbänk, inklusive avlopp och vattenpump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kofotone och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.